Вступна кампанія-2020 в умовах карантину: скасування ДПА та перенесення ЗНО

Вступна кампанія-2020 в умовах карантину: скасування ДПА та перенесення ЗНО

Про терміни проведення зовнішнього незалежного оцінювання, а також переваги та недоліки дистанційної освіти в ефірі Українського радіо розповідає заступниця директора Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна Вакуленко.

0:00 0:00
10
1x

За повідомленням т.в.о. Міністра освіти і науки Любомири  Мандзій, у зв’язку з загальнонаціональним карантином МОН розробило два сценарії завершення навчального року, проведення зовнішнього незалежного оцінювання та вступної кампанії. Перший сценарій передбачає, що всі учні, окрім 11-го класу, закінчують навчальний рік наприкінці червня. Після карантину для них організовується коригуюче навчання. ЗНО стартує орієнтовно в останній тиждень червня і закінчується орієнтовно в середині липня. Результати основної сесії ЗНО стануть відомі наприкінці липня. Вступна кампанія розпочнеться на початку серпня. За другим сценарієм, у випаду якщо карантин продовжать  до почату серпня усі учні, окрім 11-го класу, закінчують навчання наприкінці травня та отримують відповідні документи. ЗНО для учнів 11-го класу стартує в середині серпня і закінчується до середини вересня. Вступна кампанія завершиться до середини жовтня, а навчання перших курсів розпочнеться на початку листопада. Навчання решти курсів розпочнеться з 1 вересня.

Чи можливе скасування ЗНО і вступної кампанії?

«Пропустити рік – це вже зовсім поганий сценарій, тому що він позбавляє нас майбутнього через 5-10 років. В Україні більше 370 тисяч випускників різних рівнів на цьому вступному періоді. І ми говоримо про те, що ці люди або не вступлять до закладів вищої освіти або вступлять за невідомими алгоритмами і відповідно через 10 років це може суттєво вплинути на ринок праці і на підготовленість фахівців.

Що таке невідомі алгоритми вступу?

Це означає, що ми або забиратимемо усіх абітурієнтів і це фактично колапс для закладів вищої освіти. Усі хочуть в найкращий університет і це означає, що буде перелік із 10-15 вишів, в які абсолютно всі хотітимуть потрапити. Тож за яким принципом набирати студентів до топ-заклалів невідомо. Якщо ми оберемо якийсь необ’єктивний критерій, а це може бути попередня участь у певних заходах, олімпіадах тощо (цього року останній етап всеукраїнських олімпіад буде скасовано, тому доведеться брати до уваги олімпіади попередніх років), то  це також буде сумнівний критерій. Якщо говорити про середній бал свідоцтва про повну загальну середню освіту, то ми розуміємо, що в нас на сьогодні створилася така система, яка не дозволяє об’єктивізувати цей показник. Відмінник у сільській школі і відмінник у гімназії можуть демонструвати абсолютно різні рівні знань.

Чому скасували Державну підсумкову атестацію?

ДПА для 4 та 9 класу наразі формується в межах закладу за тими завданнями, які розробляють самі вчителі з огляду на специфіку свого класу, і фактично вчителі готують дітей до виконання цих завдань. На сьогодні не можна сказати, що ДПА в 4 та 9 класах дає нам об’єктивні уявлення про навчальні досягнення. Тобто це дуже локальні вимоги, які є суб’єктивними і, враховуючи ситуацію, яка склалася можна виставити учням підсумкові оцінки  за результатами їхньої навчальної діяльності впродовж року.

Чи буде проводитися пробне ЗНО?

Звичайно воно відбудеться, оскільки буде основне ЗНО. Відповідно до основного ЗНО, ми дамо можливість дітям спробувати відчути процедуру. І воно проходитиме у звичайному форматі. Але розуміючи, що так довго чекати не можна, ми запропонуємо додатковий елемент. Це буде бонус для всіх учасників пробного ЗНО. Йдеться про спеціальні відео-матеріали на нашому ютуб-каналі, де буде показана вся процедура проведення ЗНО.

Як вплине на рівень знань учнів дистанційна освіта?

Наразі увесь світ опинився в тій ситуації невизначеності, в якій опинилася і Україна. Мало хто з міжнародних експертів відмічає підвищення чи пониження якості освіти. Однак є дослідження Організації економічного співробітництва і розвитку, яке говорить, що певний рівень зниження якості освіти все ж таки відбудеться. Проте це дослідження проводилося не в тій ситуації, в якій ми перебуваємо зараз, коли світ технологій розвивається дуже стрімко, з’являється купа нових можливостей, які до цього вчителі ніколи не використовували. Тому можливо ця ситуація навіть змінить формат освіти в деяких країнах, коли люди зрозуміють, що певні елементи дистанційної освіти є супер важливими і в деяких випадках можуть мати кращі результати, ніж очна освіта.

 На фото: Тетяна Вакуленко Дзеркало тижня