Ліцензія за три дні. Як працює електронний кабінет перевізника?

Ліцензія за три дні. Як працює електронний кабінет перевізника?

Цей кабінет дозволив скоротити терміни одержання ліцензії, тому що зараз її здобувач може отримати документ реально протягом трьох днів. Про це розповів в ефірі Українського Радіо заступник голови Державної служби з безпеки на транспорті з питань цифровізації Валерій Кулик-Куличенко, підбиваючи підсумки понад 5-ти років функціонування електронного кабінету перевізника. 2018 року, коли з'явився цей кабінет, він був винятково для тих, хто є вже ліцензіатами і для тих, хто хотів забронювати попередньо разові дозволи від Укртрансбезпеки на міжнародні вантажні перевезення. Після 2018 року функціонал електронного кабінету перевізника розширився, зауважує Кулик-Куличенко. І додає: відсутність прямого контакту між потенційним перевізником та інспектором Укртрансбезпеки нівелює велику корупційну складову.

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото: Суспільне Львів

Отримати ліцензію протягом трьох днів

Почав працювати електронний кабінет перевізника ще з 2018 року. Як це вплинуло на ринок? Чи став ринок перевезень в Україні прозорішим? 

2018 року, коли з'явився цей кабінет, він був винятково для тих, хто є вже ліцензіатами і для тих, хто хоче забронювати для себе попередньо разові дозволи, які видає Укртрансбезпеки на міжнародні вантажні перевезення. Така проєкція, яка є зараз, з'явилася реально наприкінці 2021-го, початку 2022 року. Останній сервіс, який запустили в цьому кабінеті на початку 2022 року після початку повномасштабної війни – можливість подаватися на отримання ліцензії на міжнародні перевезення або вантажні, або пасажирські внутрішні та міжнародні. Зараз кабінет працює для перевізника або для здобувача ліцензії. Він може подати в електронному вигляді свої документи без контакту із державним службовцем, з інспектором, який здійснює розгляд цих заяв, повідомлень. Може заборонювати дозвіл, замовити дозвіл на міжнародні перевезення, разові дозволи, може взяти участь у конкурсі ЄКМТ (Європейська колегія міністрів транспорту), який ми проводимо щорічно. Міністерство організовує цей конкурс, ми є членом комісії і перевізники можуть через кабінет цей податися, взяти участь і отримати ці дозволи. Це регулярні дозволи, які він може використовувати протягом року в певних своїх вантажних перевезеннях. Ми бачимо, що цей кабінет і цей функціонал, який є на даний час, дозволив скоротити терміни одержання ліцензії, тому що зараз її здобувач може отримати документ реально протягом трьох днів. 

А раніше скільки часу це потребувало? 

Раніше це потребувало мінімум 30 днів, оскільки представник перевізника приносив пакет документів у паперовому вигляді, передавав його нам, ми його реєстрували, інспектор, поки доходив до цього пакету документів… Тут було дуже багато ще корупційних складових потенційних, тому що був прямий контакт між людьми. Коли є контакт між представником держави і представником громадськості, то виникають якісь інтереси, які може переслідувати одна або інша сторона і цим самим незаконно збагачуватися. Тому такий інструмент, як електронний кабінет і відсутність прямого контакту між потенційним перевізником і інспектором Укртрансбезпеки нівелює таку велику корупційну складову, як контакт і можливість домовитися, щоб прикрити очі на відсутність якихось документів. 

Які види ліцензії є?

Якщо ми говоримо конкретно про види ліцензії, які є на даний час, то їх є дев'ять видів. У нас, зокрема, є:

► міжнародні перевезення вантажів

► міжнародні перевезення небезпечних вантажів

► є окремо внутрішні небезпечні перевезення вантажів

► внутрішні перевезення пасажирів

► перевезення пасажирів на таксі або легковим транспортом на замовлення.

Це все окремі види ліцензії, на які здобувач ліцензії подається. І на кожен з цих видів потребується окремий конкретний пакет документів і відповідність конкретного транспортного засобу цим перевезенням, якими планує займатися перевізник. 

"Ми на стадії завершення розробки кабінету відкриття міжнародного маршруту" 

Після того, як перевізник здобув ліцензію на перевезення від вас, хтось контролює, чи дотримується перевізник умов ліцензії?

Є міжнародні перевезення, міжобласні перевезення пасажирів,  міжміські та приміські перевезення пасажирів, є міські безпосередньо в місті і декілька кілометрів від міста. І на кожен із цих видів перевезень є свій організатор, який організовує або конкурс, або подачу документів, переглядає ці документи і відкриває ці маршрути або визначає переможців, які брали участь в цьому конкурсі. Процес дуже забюрократизований, але на міжнародних і міжобласних маршрутах, там, де організатором є міністерство, зараз ведеться дійсно дуже глобальна робота. Є вже зареєстрований в Мін'юсті наказ 75, який чекає публікації, який якраз і описує міжнародні перевезення пасажирів, там, де є регулярні маршрути. Раніше перевізник пакет документів подавав на конкурсну комісію, яка є в міністерстві, туди входять і представники державних органів, і представники громадськості, які розглядали всі матеріали відповідні, ухвалювали рішення шляхом голосування. Перевізник самостійно визначав актуальність і необхідність маршруту. З урахуванням змін, які несе за собою цей 75 наказ, ми на стадії завершення розробки кабінету відкриття маршруту міжнародного, де перевізник зможе в електронному вигляді підготувати весь пакет документів, який необхідний. Всі інші дані, які ми можемо перевірити в наявних реєстрах, ми перевіряємо в автоматичному режимі шляхом інтеграції з діючими реєстрами, які є на даний час, щоб перевізнику не потрібно було подавати знову велику купу документів, щоб конкурсні комісії в папері не ставили питання Укртрансбезпеці, чи є такий перевізник дійсно ліцензіатом, чи є в нього відповідний вид ліцензії, чи є в нього наявні транспортні засоби і тому подібне. Вся ця інформація є у нас в ліцензійному реєстрі і ми її спокійно перевіряємо під час подачі пакету документів таким ліцензіатом. 

Валерій Кулик-Куличенко. Фото: facebook/ Валерій Кулик-Куличенко

Відкрили реєстр міжнародних маршрутів

Коли ми говоримо про міжобласні маршрути, так само зараз ведеться глобальна робота над тим, щоби перевести це так само в електроний вигляд. Тут уже вступають в силу обласні військові цивільні адміністраторі, які є адміністраторами цього процесу, вони є організаторами конкурсу. Ми з ними ведемо достатньо непогану роботу в цьому напрямку. Паралельно ми відкрили реєстр міжнародних маршрутів, тобто пасажир тепер може перевірити, чи дійсно такий маршрут взагалі є, чи такий перевізник реально їздить на цьому маршруті, і якраз от в цьому порталі він може і поскаржитися. Наприклад, якщо він придбав якийсь квиток на якийсь маршрут, прийшов на автостанцію, а туди не приїхав автобус, йому подзвонили через 15 хвилин після того, як мав автобус, сказали: "Вибачайте, ми не зібрали людей, ми вас не будемо сьогодні везти". І він зможе тепер до нас скаржитися. Є пряма форма зворотнього зв'язку. Сайт називається autobus.gov.ua. Там абсолютно вся докладна інформація стосовно кожного маршруту. Ми зараз працюємо ще й над тим, щоб зробити кабінет пасажира в цьому порталі, де пасажир зможе купувати квиток, керувати своїми рейсами, підписуватися на якісь цікаві маршрути і спостерігати за новинками.

Які наслідки будуть, якщо скарга надійде?

Ми, як державний орган, можемо діяти виключно в рамках закону. Коли до нас приходить скарга на одного і того ж перевізника, ми можемо порушувати питання про проведення позапланової перевірки даного ліцензіата, який є суб'єктом господарювання і який є тим суб'єктом, щодо якого ми можемо здійснювати державний контроль за дотриманням законодавчих вимог ліцензійного законодавства. Виходимо на позапланову перевірку, перевіряємо його господарську діяльність. У разі виявлення порушень ми можемо робити, наприклад, або припис на усунення порушень і він має прозвітувати – даємо йому чіткий дедлайн протягом трьох місяців усунути порушення, прозвітувати Укртрансбезпеку. Якщо нема звітування або якщо ми виявляємо дійсно серйозні порушення чинного законодавства, то ми на підставі акту проведеної перевірки анульовуємо ліцензію такому ліцензіату. Він припиняє бути суб'єктом і не може виконувати перевезення, як ліцензіат. 

Інтеграція між українськими інформаційними системами та іноземними

Чи є якісь подібні кабінети перевізників у країнах ЄС?

Є, достатньо. Майже кожна країна ЄС має якийсь кабінет, дані, якими вона оперує. Ми насправді вже проводили переговори з Молдовою, в них є достатньо непоганий реєстр ліцензіатів і попередньо навіть з ними домовлялися про те, що ми зможемо здійснювати обмін між нашими реєстрами даних. Нам цікаво отримувати дані про реальних ліцензіатів, які є у них в інформаційних системах, щоби, коли ми здійснюємо контроль, рейдові перевірки на дорогах, коли ми здійснюємо штрафування, наприклад, перевізників, які порушують габаритно-вагові умови, перевозячи якісь товари або неважливо що на території України – іноземці – щоб ми могли ще додаткового перевірити, чи реально він є ліцензіатом. В країні, в якій він безпосередньо є резидентом, він не може без наявності дозволів і ліцензії здійснювати ці перевезення.

Є великі зрушення в частині дозволів ЄКМТ, яка проводить конкурси, раз на рік видає певний пул дозволів для ліцензіатів, які здійснюють багато міжнародних перевезень, мають дуже багато транспортних засобів, у них з'являється з 2025-го року так само електронний кабінет, в якому буде знаходитися інформація про всі рейси, про дозволи, які видаються цим перевізникам. І ми уже провели ряд переговорів з представниками Європейської комісії міністрів транспорту про можливість інтеграції між нашими інформаційними системами і їхньою інформаційною системою. 

Усі водії мають користуватися українською мовою. Є також закон про заборону акустичного насильства. Чи є можливість також поскаржитися на порушення закону щодо мови, або щодо акустичного насильства в салоні? 

Пасажир має абсолютно повне право поскаржитися абсолютно на все, де він бачить якесь реальне порушення. Ми запустили форму по зворотному зв'язку скарг, пропозицій, зауважень на офіційному сайті Укртрансбезпеки.

Останні новини
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
"Носив вишиванку та розмовляв українською": історія Віктора Тупілка, засновника музею дисидентів у Донецьку  "Смолоскип"
"Носив вишиванку та розмовляв українською": історія Віктора Тупілка, засновника музею дисидентів у Донецьку "Смолоскип"
"Ми робимо соціальну підтримку доступнішою" – Кошеленко про цифровізацію соцсфери
"Ми робимо соціальну підтримку доступнішою" – Кошеленко про цифровізацію соцсфери
Стрибки між стилями та емоціями: The Unsleeping випустив альбом "Справжній бедрум панк"
Стрибки між стилями та емоціями: The Unsleeping випустив альбом "Справжній бедрум панк"
Промінь рекомендує: VOL'DEMAR із треком "Без зайвих слів..."
Промінь рекомендує: VOL'DEMAR із треком "Без зайвих слів..."
Новини по темі
95% таксі в Україні працюють без ліцензії — Балін
Чому Кабмін відтермінував запуск 5G в Україні? Пояснює експерт
Сергій Костинський: рішення щодо ліцензії каналу 112 — це не про свободу слова, а про розвиток місцевого мовлення
Нацрада призначила позапланову перевірку каналу NewsOne
АрміїFM та ще 30-ом станціям продовжили ліцензію після пікету Нацради