95% таксі в Україні працюють без ліцензії — Балін

95% таксі в Україні працюють без ліцензії — Балін

З початком повномасштабного вторгнення вартість послуг таксі в Україні суттєво зросла. Віцепрезидент Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України Володимир Балін пояснює це зменшенням кількості водіїв і машин на ринку таксі. В ефірі Українського Радіо він зазначає, що понад 95% перевізників не мають ліцензій, що спричиняє низку проблем: від неякісного сервісу до непрозорого формування ціни на послуги. Стихійний ринок таксі фактично позбавляє  споживачів можливості захистити свої права, наголошує адвокат Михайло Куян.

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото із сайту Pixabay

Споживач отримує ціну не від перевізника-таксиста, а від посередника

Чому ціни на таксі стрімко зросли?

Володимир Балін: Є попит і є пропозиція. Якщо зменшилася кількість водіїв і кількість машин на ринку, відповідно ціни виросли. Щодо регулювання цін, то це ринок вільний, держава ніяк не впливає на ці питання. Це питання може врегулювати тільки пасажир. Тобто він згоден платити і користується послугою, або він не згоден платити і не користується. Слід зазначити, що споживач отримує ціну не від перевізника-таксиста, а від посередника. Він звертається як правило не до водія безпосередньо, а до посередників, які регулюють питання ціни. І не факт, що усі ці гроші потрапляють до водія таксі. Фактично сьогодні на ринку встановлюють ціни інформаційно-диспетчерські служби, хоча деякі з них навіть не відповідають вимогам чинного законодавства. Законом не визначено їхні повноваження і зобов’язання, а відповідно немає відповідальності.

Понад 95%  таксі не мають ліцензій

Хто регулює ринок таксі?

Володимир Балін: Цей вид діяльності ліцензується. В Україні наразі видано понад 9 тисяч ліцензій. Але питання в тому, скільки реально ліцензованих машин працює на ринку. Думаю, не більше ніж 5%. Тобто фактично ринок, який на сьогодні склався – стихійний і його важко назвати ринком в розумінні того  ж Євросоюзу, куди ми йдемо. Наприклад, у Польщі немає директив, які регламентують вимоги до таксі. Це як правило віддано на рівень муніципалітетів. Мер вирішує квоту, скільки таксі має бути в нього в місті і видає ліцензії. Торгова інспекція тільки перевіряє правомірність видачі ліцензії тому чи іншому суб’єкту. В різних регіонах по різному, але як правило це якась квота транспортних засобів і відповідно під цю квоту формується ринок. Ми сьогодні не готові до цього. Будь-яке квотування в нашій державі сприймається негативно і навряд чи така модель запрацює в Україні. В будь-якому випадку машина, яка працює повинна належати підприємству, яке має ліцензію. Вона повинна бути внесена в ліцензійний реєстр і тоді є певна відповідальність. Те, що на ринку зараз понад 95%  таксі не мають ліцензій наслідок того, що в нас відсутня  така норма  як невідворотність покарання саме до цих суб’єктів, які цим займаються. Крім того, в нас багато не суб’єктів, і багато хто навіть не ФОПи. А для деяких джерелом неосновного заробітку є підвезенням пасажирів по дорозі, наприклад, на роботу. Такі водії уклали угоду з операторами і таким чином працюють. До війни їхню діяльність намагалися легалізувати, але зараз це не на часі.

Володимир Балін. Фото: trans.info

Якщо підприємство не має ліцензії, то й ліцензійні умови воно не виконує

Хто контролює і чи контролює стан водія у службі таксі?

Володимир Балін: Ніхто не контролює, тому що служба таксі – це посередник, а не автопідприємство. Якщо говорити про автопідприємство, яке має свою машину таксі відповідно до чинного законодавства перед виїздом на лінії технічний стан транспортного засобу і стан водія перевіряють відповідні працівники  згідно з ліцензійними умовами. Якщо підприємство не має ліцензії, то й ліцензійні умови воно не виконує. Ніхто не гарантує, що водій таксі, перебуваючи за кермом, не вживає спиртне. Інше питання, що за цим має здійснювати контроль поліція. Але 100% водіїв проконтролювати нереально.  

Які права має водій і пасажир таксі?

Михайло Куян: Послуги таксі підпадають під загальну категорію послуг і основний закон, який захищає права споживачів це Закон «Про захист прав споживачів».  Крім того є ще постанова Кабміну, яка визначає права та обов’язки пасажирів під час перевезень. У пасажирів не так багато прав. Основні з них: розуміти, хто їх перевозить – у водія має бути свідоцтво, ліцензія, талон автомобіля, договір про перевезення. Ці документи водій зобов’язаний надати на вимоги пасажира. Крім того, водій має бути ввічливим. Пасажир повинен знати тариф, за яким він їде і орієнтовну вартість поїздки.

Як діяти у випадку «музичного насилля» над пасажиром?

Михайло Куян: На жаль, законом чи постановою неможливо врахувати усі тонкощі перевезень. «Музичне насилля» нічим не регулюється. Проте обов’язок водія бути ввічливим передбачає реагування на зауваження пасажира. Водій повинен забезпечити комфорт свого пасажира.

Якщо водій працює без ліцензії, то захист прав пасажира – це  справа самого пасажира

Куди скаржитися, якщо послуга з перевезення була неякісною?

Михайло Куян: В органах місцевого самоврядування створені відповідні департаменти відділу захисту прав споживачів, до яких можна звертатися зі скаргами. Проте, щоб поскаржитися потрібно, як мінімум, знати прізвище, ім’я, по батькові таксиста і чи має він ліцензію. Відділи захисту прав споживачів мають певні обмеження. Вони можуть перевіряти лише суб’єкти господарювання. Якщо ж водій працює без ліцензії, то захист прав пасажира – це  справа самого пасажира. Якщо ти хочеш, аби тебе захищав закон, тоді мусиш перевірити, чи ти офіційно їдеш чи ні. Закон не може захистити пасажирів, які їдуть не в офіційному таксі. В таксі, яке має ліцензію страхується життя і здоров’я пасажира.

Як діяти, якщо автомобіль таксі разом з пасажирами потрапив у ДТП?

Володимир Балін: Відповідно до Правил дорожнього руху, усі учасники, які потрапили у ДТП, а це і пасажири, повинні залишатися на своїх місцях, якщо немає нагальної потреби доправити їх до лікарні. Слід дочекатися приїзду поліції і зафіксувати факт ДТП. Якщо обидві машини застраховані і немає жертв, то можна оформити європротокол. У такому разі затримувати пасажира немає потреби. Фірма, в якій замовляли таксі, повинна надати пасажиру нову машину. 

Останні новини
Історія родини журналіста Українського Радіо Володимира Пищика на тлі 20-го століття
Історія родини журналіста Українського Радіо Володимира Пищика на тлі 20-го століття
До трьох голодоморів ХХ століття в Україні голоду не було — Кабачій
До трьох голодоморів ХХ століття в Україні голоду не було — Кабачій
Висвітлення Чорнобильської трагедії, правда про Голодомор та політична агітація з парламенту: історія Українського Радіо у 80-90-х
Висвітлення Чорнобильської трагедії, правда про Голодомор та політична агітація з парламенту: історія Українського Радіо у 80-90-х
Олег Скрипка на Радіо Промінь ексклюзивно представив два релізи
Олег Скрипка на Радіо Промінь ексклюзивно представив два релізи
Клименко: "Бюджет більше тиловий, ніж військовий"
Клименко: "Бюджет більше тиловий, ніж військовий"
Новини по темі
Кочетков: "Кедр" за 50 млн $ завдає менше руйнувань, ніж "Калібри", "Кинджали" чи "Циркони"
"Рамштайн" без США та Євросоюз без Орбана – Дикий про допомогу західних партнерів у 2025 році
Будівництво атомних енергоблоків не на часі. Потрібно зосередитися на децентралізованій генерації – Дяченко
Якщо немає сильних морозів, будинок тримається 2-3 доби — Сергієнко
Інтерес Заходу до відновлення польотів в Україні є, але все залежить від війни — Шевченко