Фрегат ЧФ РФ "Адмірал Григорович". Фото: Facebook/МО РФ
Основна маса нових кораблів та підводних човнів флоту РФ зараз перебуває у Новоросійську
Яка сьогодні ситуація з російським флотом в Азово-Чорноморському регіоні?
Ситуація перебуває у пасивному режимі, значних дій ворожого флоту не спостерігається. Але це оманлива ситуація, тому що бойовий потенціал їхнього флоту зберігається. Після того, як ми дуже активно та ефективно використовували наші дрони-камікадзе протягом останнього кварталу минулого року і першого кварталу цього року й за короткий період часу знищили до 10 кораблів досить великого класу, ракетних і десантних, росіяни змінили командувача Чорноморським флотом. Тоді ще міністр Шойгу прилітав до Севастополя, ставив завдання, і росіяни зробили значну роботу над помилками. Вони укріпили свої пункти базування, систему спостереження, для того щоб максимально перешкоджати нам використовувати морські дрони. Зараз ми спостерігаємо дуже серйозну протидію з боку морської авіації та безпілотних апаратів РФ. Цей спосіб досить ефективний ― вони постійно патрулюють і перехоплюють наші дрони. Дві третини флоту РФ за кількістю продовжують базуватися в Криму, але таку цифру дає кількість суден допоміжного флоту. Їх просто немає куди перевести за межі Севастополя. А бойових кораблів стало набагато менше. На 13-му судноремонтному заводі в Севастополі кораблі ремонтуються, цей завод належить Міноборони Росії. Інші кораблі мають виконувати функцію захисту цієї бази: протичовнові корвети, що охороняють водний район, декілька тральщиків, розвідувальних кораблів, із великих ракетних кораблів там є кілька катерів ще радянської побудови, які можуть стріляти ракетами "Москит". Цю небезпечну ракету вони випробовували рік тому, коли вийшли із зернового коридора, саме нею вони знищили наш корвет "Тернопіль". А основна маса нових кораблів та підводних човнів російського флоту зараз перебуває у Новоросійську. Це новітні фрегати адміральської серії, підводні човни, радянські фрегати та ракетні кораблі. Але в море вони виходять нечасто, востаннє запуск ракет "Калібр" відбувся 26 серпня, коли була масована атака на Україну і в повітрі перебувало понад 200 повітряних цілей. Тоді росіяни випустили 28 "Калібрів". Якщо вони плануватимуть ракетні удари, то виведуть у море більше сил, а не поодинокий корабель чи підводний човен, як це трапляється зараз.
Вартість воєнно-морської бази становить понад сотні мільйонів доларів
Ви сказали, що немає куди перебазувати всі кораблі. Йдеться про наявність фізичного місця? І яку функцію виконують кораблі у Новоросійську?
Побудувати систему базування флоту ― дуже недешеве завдання, що потребує часу. Якщо брати Чорноморський флот радянських часів, де було близько 800 кораблів і суден, то основна їх частина базувалась у Криму. Були невеликі місця базування в районі Одеси та Новоросійська. Коли у 1991 році СРСР розпався, то основним викликом для росіян став пункт базування. Пригадаймо, коли було ухвалене рішення про розподіл флоту на користь РФ, вони вже почали будувати пункт базування поблизу Новоросійська. На це пішло приблизно 10 років, було витрачено багато коштів. Тому чисто фізично перебазувати всі кораблі поза межі Криму вони не можуть ― просто немає причалів. Така проблема і у нас, особливо для кораблів середнього класу і вище. Адже вартість воєнно-морської бази становить понад сотні мільйонів доларів, а то й мільярди, щоб тримати кораблі від 100 метрів і більше. Сьогодні можна використовувати цивільні порти для базування військових кораблів, але протягом дуже обмеженого часу. Тому що потрібно здійснювати матеріально-технічне обслуговування, ремонт, постачання боєприпасів, а отже, мають бути певні технічні умови та підготовка.
Болгарія, Румунія і Туреччина надали можливість суднам із портів Великої Одеси рухатися своїми територіальними водами
По цивільних портах Великої Одеси і так досить часто прилітає...
Наш пункт базування в Одесі розташований майже поруч із цивільним портом. Щодо російських ударів по Одесі зараз, то вони прагнуть перекрити той зерновий коридор, який діє між Україною та рештою світу і через який вже поставлено з початку року близько 70 млн тонн вантажів, 50 млн з яких ― це сільгосппродукція. РФ прагне позбавити нас можливості постачати кошти у бюджет і вбивати моральний дух населення. Атак зазнають досить великі судна, їхня водотоннажність складає десятки тисяч тонн. Тобто це габаритні об’єкти, росіяни отримують інформацію по цих суднах і використовують свої ракети "Іскандер", які базуються на півночі Криму. Перехоплювати ці ракети складно. До речі, "Калібри" перехоплюються нашими системами ППО набагато краще.
Андрій Риженко. Фото: ФБ-сторінка Андрія Риженка
Чи працюють міжнародні інституції, для того щоб наше судноплавство було безпечним?
Велику допомогу нам зробили наші сусіди Болгарія, Румунія і Туреччина тим, що надали можливість суднам із портів Великої Одеси рухатися їхніми територіальними водами у безпечному середовищі. Крім того, з 1 липня діє багатонаціональна протимінна коаліція, яка здійснює пошук морських мін у територіальних водах цих країн. Але основне завдання полягає в тому, щоб знищити самі джерела загрози. Це ракетні системи РФ, які розташовані у північному Криму. Цього не можуть робити міжнародні організації напряму, це тільки наше завдання. І ми робимо, що можемо ― по Криму наносились різні удари і безпілотниками, і крилатими ракетами, було знищено багато цілей. Але головна проблема ― не дати противнику можливості наносити удари. Системи ППО дуже важливі, але вони також мають свої слабкі місця. Це досить габаритні об’єкти, противник за ними стежить і завдає ударів по місцях їх базування. До речі, росіяни кажуть своєму населенню, що вони б’ють по суднах зі зброєю для України.
Кримський міст для росіян має символічне чи все ж таки практичне значення? Чи возять вони цим мостом військову техніку?
Кримський міст має символічне значення на стратегічному рівні, тому що це особиста іграшка пана Путіна. Він його спланував, його друзі цей міст побудувати. А з операційної точки зору, це логістичний шлях постачання, яким перевозять і військові вантажі.
Усі радянські авіаносці було побудовані в Україні ― у місті Миколаєві
У Середземному морі також є російські кораблі. Який їхній функціонал?
Пункт матеріально-технічного забезпечення Тартус, що в Сирії, існує десь 60 років. Його завдання ― вирішення питань у Середземному морі. Колись у Тартусі функціонувало досить велике об’єднання кораблів ― до 70 одиниць, від фрегату до авіаносців. До слова, всі радянські авіаносці було побудовані в Україні ― у місті Миколаєві. Після розпаду СРСР ця база тривалий час була законсервована, але в останнє десятиріччя росіяни почали її серйозно розвивати. Там можуть базуватись і надводні кораблі, і підводні човни, вже відновлено Середземноморську п’яту оперативну ескадру, куди приходять кораблі із Чорноморського та Північного флотів. Зараз там є невелика кількість кораблів Чорноморського флоту, один корабель Північного, і до початку повномасштабної агресії РФ проти України вони були задіяні на Сирійському напрямку. Зараз вони займаються питаннями здебільшого воєнно-політичними. Кораблі цієї ескадри досить часто заходять в Алжир, з яким РФ прагне зблизитися. Але якихось вирішальних дій у Середземному морі вони не проводять і на Чорноморський регіон не впливають.
На якому етапі перебуває вихід у море корвету "Гетьман Іван Мазепа"?
Рік тому він був на ходових випробуваннях. У такій компоновці це новий корабель, незважаючи на те, що ми взяли типовий проєкт. Там надійшло багато складових з інших країн НАТО, які були поставлені завдяки тому, що будівництво було санкціоновано для турецького флоту. Після підписання контракту виникало багато запитань. Зараз корабель будується, він на ходу, частина зброї на ньому вже стоїть, і зараз вирішується питання щодо головного ракетного комплексу. Коли турки перший такий корвет вводили до складу свого флоту, то випробування зайняли три роки. Думаю, у нас буде такий самий час. До того ж, у нас для нього ще немає бази.