Літак бачить ворожу техніку до 450 км — експерт про надання Україні ASC-890

Літак бачить ворожу техніку до 450 км — експерт про надання Україні ASC-890

Це підґрунтя перед отриманням Україною F-16 і шведські літаки дальнього радіолокаційного виявлення можуть бачити, наприклад, розгортання ворожої техніки на відстані до 450 км, констатує в ефірі Українського Радіо виробник засобів РЕБ Анатолій Храпчинський. Він прокоментував надання днями Україні двох літаків ДРЛВ ASC-890. За рахунок цих літаків ми зможемо бачити на етапах підльоту російські ракети, і давати ціль та вказівки як F-16, так і наземним системам ППО щодо знищення ворожих цілей. ASC-890 суттєво допоможе ЗСУ вирішити питання на Харківському, Сумському напрямку прикордонному, коли ми зможемо бачити спроби ворога розгорнути системи, які завдають удару, наприклад, по Харкову, каже експерт.

0:00 0:00
10
1x

Шведський літак радіолокаційної розвідки та управління ASС-890. Фото: Tom Samuelsson / Х

Літак бачить розгортання ворожої техніки на відстані до 450 км

Передання літаків дальнього радіолокаційного виявлення, які входять до 16 пакета військової допомоги від уряду Швеції. Яку роль відіграватимуть такі літаки у перебігу бойових дій в Україні, який функціонал цього літака? 

Якщо ми кажемо про ці літаки, то це суттєвє посилення українських Сил протиповітряної оборони. За рахунок цих літаків ми зможемо бачити на етапах підльоту російські ракети, і давати ціль і вказівки як літакам F-16, так і наземним системам ППО щодо знищення ворожих цілей. Тому це потужний внесок з боку наших західних партнерів щодо посилення ППО України. Але цей літак, окрім того, що він дальнього радіолокаційного виявлення, він ще й займається радіоелектронною розвідкою і може бачити, наприклад, розгортання ворожої техніки на відстані до 450 км в залежності від техніки.

Набагато раніше бачитимемо ворожі літаки і зможемо знищувати їх із легкістю

А чи схоже це на російські А-50?

Того, що у ворогів, вже нема, але воно краще. Якщо ми кажемо про цю шведську систему, то це більш сучасна система, тому що цей літак взагалі з'явився на озброєнні в 1997 році на відміну від російського, і в 2012 році він був модернізований дещо під нові сучасні вимоги. Він може працювати в активному режимі й усі протоколи зв'язку з літаками F-16, з наземними системами на кшталт Patriot, SAMP/T — те, що нам передавали західні партнери — все це поєднується і працює, як у єдиній мережі. Він суттєво допоможе нам вирішити питання на Харківському, Сумському напрямку прикордонному, коли ми зможемо бачити спроби ворога розгорнути системи на кшталт С-300 або ще якісь балістичні комплекси, які завдають удару по Харкову або по прикордонній Сумщині й надавати ціль і вказівки українським літакам або наземним системам щодо знищення цих засобів. Ми вже бачимо від наших західних партнерів попередній дозвіл на це (удари по території держави-агресорки – ред.). Ми зможемо вирішити питання на лінії фронту, бо бачитимемо шведськими літаками ворожі борти, і ASC-890 надаватимуть ці дані теж українським літакам, щоб F-16 могли би знищувати на відстані до 185 км ворожі літаки. 

Російський літак А-50У. Фото з відкритих джерел

ASC-890 супроводжуватиметься авіагрупою

Щодо безпеки самого літака, то це літаюча мішень з активним випромінюванням. Є технології, які допомагають бути малопомітними, засоби РЕБ, які можуть засліплювати наземні деякі системи. Але цей літак буде в будь-якому випадку супроводжуватися авіаційною групою, яка буде його прикривати. Тобто це буде авіаційна група в повітрі, яка забезпечуватиме захист цьому літаку. 

На відстані до 450 км бачитиме велику кількість повітряних, наземних цілей

За рахунок оглядової радіолокаційної антени, яка знаходиться над бортом, цей літак більш аеродинамічний, бо тарілка створює певну проблематику і навантаження з боку аеродинаміки на літак. У нього є мертві зони, але це не мертва точка, яка стоїть в повітрі. Він може працювати і бачити набагато більше, ніж ті показники, які зазначені в цій антені, якщо ми кажемо про кут розгортання цієї антени. Літак на відстані до 450 км бачитиме велику кількість повітряних і наземних цілей. Наприклад, якийсь корабель цей літак може побачити на відстані 330 км, за 350 км він побачить винищувач. Тут дуже важлива ця відстань, тому що росіяни активно просувають те, що їхня система радіолокації на сучасних літаках бачить на 300 км. Це перебільшення, тому що насправді вони, здебільшого бачать не більше, ніж на 200 км. Тому ми кажемо про те, що ми будемо набагато раніше бачити ворожі літаки і зможемо знищувати їх із легкістю вже за рахунок роботи комплексу ASC-890 плюс F-16.

Нідерланди дозволять використовувати F-16 над територією РФ

Я правильно розумію, що він може літати десь в районі Полтави і при цьому бачити Белгород і все, що довкола?

Безумовно. Я думаю, що цей літак суттєво вплине на наші можливості після остаточного підтвердження і дозволу на використання західних зразків техніки по території Російської Федерації. Авіабаза Балтімор — російська авіаційна база, з якої злітає тактична авіація, щоб бити по Харкову — розташована на відстані 280 км від кордону з Україною. Якщо всі країни казали, що дозволяють використання певної зброї по території Російської Федерації, то Нідерланди зазначили, що дозволять використовувати F-16 над територією Російської Федерації. Тобто, ми зможемо залітати на територію РФ. І відстань нашої помсти буде значно більшою.

Анатолій Храпчинський. Фото: Укрінформ 

У найближчі чотири місяці ми ці два літака вже зможемо побачити в дії

А чи потрібно для цих шведських літаків окреме навчання українських пілотів або тих, хто обслуговує їх? 

Це ж взагалі цивільний літак Saab 340 і пілотів для цих літаків навіть серед цивільних українських пілотів доволі багато. Наземні інженери теж є, які можуть обслуговувати. Треба не забувати, що рівень підготовки і обслуговування таких літаків включається в передпольотний або в малих підготовках літаками. Якщо ми кажемо про суттєвий якийсь ремонт, тоді долучаються інженери безпосередньо компанії виробника. Так працює міжнародна авіація. А якщо ми кажемо безпосередньо вже про офіцерів бойового управління, оператори знаходяться в літаку, то тут варто провести приклад, скільки часу навчались наші військові, наприклад, на системі Patriot, SAMP/T — то ми кажемо про 4 місяці курсів підготовки. Це не складно і в принципі найближчі чотири місяці, я думаю, що ми ці два літака вже зможемо побачити.

Щодо цих двох літаків: достатньо цієї кількості поки що?

За умови активних бойових дій і того, як Росія закидає нас озброєнням, цього достатньо, але хотілося би більше. З урахуванням того, що ці літаки вже будуть українські в подальшому після нашої перемоги, то вони посилять суттєво і допомогу в захисті навіть європейського простору — то це достатньо. Це, як командний літак, тому тут більше задач буде все ж таки на літаках F-16, які мають власну систему радіолокації, наведення і зможуть самостійно працювати. Я більш ніж впевнений, що ці літаки у нас будуть вже працювати, коли буде остаточне рішення щодо дозволу ударів по російській території, тому що найефективніше буде використовуватися він за рахунок того, що нам треба буде бити по логістиці ворога, щоб знекровити лінію фронту.

КОНТЕКСТ

29 травня 2024 року уряд Швеції оголосив про 16-й пакет військової допомоги Україні, найбільший від початку повномасштабного вторгнення Росії. Пакет становить 13,3 мільярда шведських крон (близько 1,26 мільярда доларів). Ним передбачено посилення ППО України, а також бронетранспортери, 155-мм снаряди, танки тощо. Родзинка цього пакету – два літаки ДРЛВ ASC-890 (назва радара літака – Airborne Surveillance and Control (ASC) 890).

Протягом сорока днів – у січні, лютому нинішнього року – Сили оборони України збили відразу два російських літаки далекого радіолокаційного виявлення та керування А-50. А-50, збитий 23 лютого 2024 року, впав у районі хутора Трудова Вірменія у Краснодарському краї РФ. До найближчої точки на лінії фронту від цього хутора приблизно 250 кілометрів. Літак, збитий 14 січня 2024 року, перебував у повітрі приблизно за 150 кілометрів від лінії фронту. Приблизна вартість А-50 – 500 мільйонів доларів.

Україна, як очікується, отримає західні військові літаки F-16 влітку 2024 року. Данія, Нідерланди, Норвегія та Бельгія зобов'язалися відправити в Україну кілька десятків винищувачів – від 45 до 60. 13 травня 2024 року прем'єр-міністр Данії написав у мережі X, що передача F-16 відбудеться "протягом місяців". Нідерланди збираються передати свої F-16 за Данією.