При створенні УКФ відбувалася тиха революція — Наталія Кривда

При створенні УКФ відбувалася тиха революція — Наталія Кривда

"Ми хочемо підвищити рівень професійності, освіти, відданості справі експертів. До речі, такою буде одна із задач, яка постане перед виконавчим директором". Про це заявила в ефірі Радіо Культура очільниця Українського культурного фонду Наталія Кривда, розповідаючи про підготовку до конкурсного добору на посаду виконавчого директора УКФ. Роль виконавчого директора дуже важлива, зауважила Наталія Кривда. Але також вкрай важлива командна робота дирекції і Наглядової ради, яка виконує функцію реального громадського контролю. Саме тому вона обирається і призначається з дуже різних середовищ: хтось призначається Президентом і Міністерством культури, хтось вибирається від громадських організацій і від закладів культури, констатувала очільниця УКФ.

0:00 0:00
10
1x

Зображення з ФБ-сторінки Українського культурного фонду

"Тиха революція"

Український культурний фонд розпочав підготовку до конкурсного добору на посаду виконавчого директора. Аби процедура була максимально публічною та прозорою, 12 квітня було проведене онлайн-обговорення вимог до потенційних кандидатів. Чим важлива ця посада? На що вона впливає? Чому до неї прикута суспільна увага?

УКФ був створений, як державна інституція, і залишається такою. Він є найбільшим в Україні оператором державних грошей і тією інституцією, яка державними грошима фінансує культурні проєкти в різних сферах. Вона створювалася на хвилі демократизації, після Революції Гідності, і цінності Гідності та Свободи стали тим драйвером, які призвели до створення УКФ. Я впевнена, що він таким і залишається, попри критику, пори якісь можливі дівіації в поведінці різних авторів на цьому полі. Тим не менше, це найбільший і найкрутіший оператор державних грошей. Я нагадаю, що УКФ через якісну експертизу здійснює розподіл цих грошей. Ця тиха революція, яка відбулася при створенні УКФ, ніби не помітна. Але справа полягає в тому, що відтепер рішення, що і хто буде фінансуватися, які проєкти отримають життя, ухвалює не вузьке коло державних службовців із Міністерства культури чи інших інституцій. Сьогодні такі рішення ухвалює експертне середовище. Чи є до нього питання? Без сумніву! Ми хочемо підвищити рівень професійності, освіти, відданості справі експертів. До речі, це буде одна із задач, яка постане перед виконавчим директором.

40 відсотків людей, які працювали в культурній індустрії, виїхали

Як втілити ідею, щоб всі були рівні, й питань до УКФ, до розподілу коштів було якнайменше?

Зробити це складно. Але не форма власності є ключовою ознакою, за якою розподіляються гроші. Ознакою і критерієм є якість, пропрацьованість, сталість, вправність, потужність проєктів, їхня аудиторія, їхні цінності. Для того, щоб такі проєкти існували в культурному просторі, нам всім треба навчатися. І заявникам, які іноді мають хорошу ідею, але не можуть її оформити, і експертам, які оцінюють ці проєкти, і проєктним менеджерам, і команді УКФ.

Наталія Кривда і Євгеній Агарков у студії Радіо Культура

Є принагідно запитання і до нас, як споживачів культурного продукту: а чи готові ми самі до серйозних культурних проєктів? Я нікого не знецінюю, і, приміром, сама відчуваю в собі нестачу знань в сфері класичної музики. Чи готова наша аудиторія, чи вдячна вона за ті проєкти, які митці та різні організації роблять, попри ковід, попри віну, пори нестачу людського капіталу. 40 відсотків людей, які працювали в культурній індустрії, виїхали. І ми не впевнені, що всі вони повернуться. У нас брак людського капіталу, аудиторії, у нас шалені втрати в сфері культурної спадщини. У нас горять архіви, руйнуються бібліотеки, музеї. Ворог вантажівками вивозить колекції з наших музеїв. Попри все це, представники креативно-культурних індустрій , творчого сектору, митці, актори, письменники, поети, працюють.

Роль виконавчого директора дуже важлива. Але також вкрай важлива командна робота дирекції і Наглядової ради

— Давайте обговоримо фінансові питання, до яких завжди прикута увага суспільства, і через які неодноразово виникали певні суперечки щодо дій УКФ. Як, приміром, в 2021 році, коли низка культурних проєктів, які претендували на гранти УКФ і дістали високі оцінки від експертів, отримали відмови від фінансування. Як зробити так, щоб ці історії не повторювалися? Питання посади виконавчого директора здатне вирішити ці проблеми?

Роль виконавчого директора дуже важлива. Але також вкрай важлива командна робота дирекції і Наглядової ради, яка виконує функцію реального громадського контролю. Саме тому вона обирається і призначається з дуже різних середовищ: хтось призначається Президентом і Міністерством культури, хтось вибирається від громадських організацій і від закладів культури. Я сподіваюся, що спільна робота Наглядової ради і дирекції має стати запобіжником цих речей, про які ви запитуєте.

— Як ви ставитеся до складу Наглядової ради, який вже був обраний?

Коли я отримала пропозицію, а на свою посаду я була призначена, і ця пропозиція була озвучена, я сказала, що не дам відповідь, поки не буду знати склад Наглядової ради. Я дуже чітко розумію і роль особистості, і роль команди. Цей склад Наглядової ради, без перебільшення, блискучий. Для мене – один з найпотужніших за всю історію УКФ. Ці люди свідомо вибрали бути членами Наглядової ради. Вони свідомо йшли на цю посаду. Звертаю увагу, що все це відбувається на громадських засадах. Тобто їхню звичайну роботу ніхто не відміняв. Вони свідомо йшли на цю роботу задля зміцнення репутації Наглядової ради, задля того, щоб бути активними амбасадорами УКФ, комунікаторами, захисниками наших цінностей.

"Я чекаю на диво. А диво – це потужний менеджер із лідерським якостями"

— Як зробити, щоб цей колектив втримався і обрати хорошого виконавчого директора? У вас 12 квітня було проведене обговорення вимог до потенційних кандидатів. Чи дійшли ви до якогось знаменника? Чи сформовані ці вимоги? Чи продовжують вам надходити пропозиції?

Хочу ще раз звернутися до нашої професійної бульбашки, до наших колег із різних секторів культури. У нас є цілий день для того, щоб сісти і сформулювати свої пропозиції. Дуже круто, звісно, писати в соцмережах про те, що потрібні круті лідери і менеджери. Що наші культурні інституції повинні рухатися сучасними модерними шляхами. Ми витратили багато зусиль для того, щоб закликати охочих прийти на обговорення. Прийшло не багато людей. А ще більше людей залишається поза межами цього обговорення. Пишіть, це потім стане для вас правом говорити, що ви долучилися до виборів. Якщо ви будете згодом критикувати, то ви маєте бути самі долучені до процесу. Так, це інтелектуальна робота, так треба подумати, якою має бути ця людина.

На Наглядовій раді у нас була з цього приводу потужна розмова. Хто це має бути? Це має бути менеджер, який вміє працювати в сучасних інституціях, менеджер із досвідом роботи в державній структурі? Чи це має бути візіонер, людина, яка прозирає крізь системи і бачить сенси десь там на обрії? Чи людина має в собі все це поєднувати? І де ці титани? Де ці люди, які під час війни готові йти на державну службу зі скромною заробітною платою? З шаленим колом обов’язків йти на посаду, яка буде під дуже щільною увагою спільноти – це свідомий життєствердний вибір. Якщо він буде зроблений.

Тож ще раз звертаюся до людей з нашого професійного середовища. Я закликаю вас долучитися до обговорення критеріїв, а потім я закликаю вас подумати, хто може йти працювати. Тому що треба подаватися, треба формувати пакет документів, треба формувати програму. Оцінювати кандидата чи кандидатку ми будемо не тільки за формальними ознаками, які перераховані в регламенті Наглядової ради, але й за тією змістовною програмою, яку ця людина запропонує. УКФ пів року тому ухвалив дуже серйозними спільними зусиллями стратегію. І ми хочемо, щоб кандидат чи кандидатка на посаду виконавчого директора створив програму реалізації цієї стратегії. Або через два роки запропонував її перегляд. Я чекаю на диво. А диво – це потужний менеджер із лідерським якостями, візіонерством, управлінським лідерством, вмінням вести проєкти, потужним вмінням комунікувати. В УКФ хороша команда. Давайте віддамо належне цим людям, які, попри ковід, попри війну продовжують працювати. І вони втримали фонд на плаву, він продовжує працювати, продовжує фінансуватися, заявники продовжують отримувати гроші. Хоча, безумовно, є й складнощі.

Останні новини
Цією війною ми виходимо за межі метафоричності ― Огаркова про ХІІ Книжковий Арсенал
Цією війною ми виходимо за межі метафоричності ― Огаркова про ХІІ Книжковий Арсенал
"Честь професії-2024": ювілей, рекордна кількість матеріалів і вдосконалені критерії номінацій
"Честь професії-2024": ювілей, рекордна кількість матеріалів і вдосконалені критерії номінацій
Дмитро Десятерик: Нагадувати журі світових фестивалів про війну треба на державному рівні
Дмитро Десятерик: Нагадувати журі світових фестивалів про війну треба на державному рівні
Промінь рекомендує: НKНKT із треком "Божевільний"
Промінь рекомендує: НKНKT із треком "Божевільний"
"Продавати зерно ― добре, але краще продавати макарони". Непран про експорт/імпорт України
"Продавати зерно ― добре, але краще продавати макарони". Непран про експорт/імпорт України
Новини по темі
"Честь професії-2024": ювілей, рекордна кількість матеріалів і вдосконалені критерії номінацій
Для підняття бойового духу: гурт KARNA презентував альбом "Гуцулізейшн"
Кіностудію Довженка можна перетворити на великий культурний хаб — Андрій Дончик
Війна триває за те, по який бік кордону опиниться Україна — Плохій
23-26 травня у столичному кінотеатрі "Жовтень" відбудеться фестиваль-мандрівка КИЇВКІНОФЕСТ