На серіали у держави гроші є, а "Кримський дім" на межі знищення — Сеітаблаєв

На серіали у держави гроші є, а "Кримський дім" на межі знищення — Сеітаблаєв

448 мільйонів гривень виділило Міністерство культури України на серіали, а річне фінансування державного підприємства "Кримський дім" становить у сто разів менше – 4 мільйони 200 тисяч гривень. Це констатував в ефірі Радіо Культура директор "Кримського дому" режисер, актор Ахтем Сеітаблаєв. Водночас "Кримський дім"  фінансується із затримками і різко зросла вартість орендованого ним приміщення. "А це означає фактичне знищення діяльності "Кримського дому", – вважає Ахтем Сеітаблаєв. І зауважує: потенційним партнерам підприємства не зрозуміла відсутність його підтримки з боку держави. Хоча "наша робота є невід'ємною частиною зміцнення обороноздатності України", – наголошує Ахтем Сеітаблаєв. 

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Ахтем Сеітаблаєв. Фото: АрміяInform

 

"…запропонували нам звертатися до суду"

— Нещодавно ми були свідками скандалу через фінансування серіальної продукції в розмірі 448 мільйонів гривень. Повз увагу пройшло повідомлення про те, що річне фінансування ДП "Кримський дім" складає 4 мільйони 200 тисяч гривень. Вражає співвідношення цифр. В сто разів менше коштів на "Кримський дім", який покликаний тримати Крим в полі української гравітації. Оці 4 мільйони держава вам виділяє, чи є проблеми з надходженням?

Насамперед, хочу подякувати за те, що ви порушили це надважливе питання. Надважливе не лише для мене, як для очільника ДП "Кримський дім", структурного підрозділу Міністерства культури. Це питання важливе в контексті ментального повернення Криму, поки Крим де-факто тимчасово окупований. На сьогоднішній день "Кримський дім" державою фінансується з деякими затримками вже після проведених заходів. Спочатку ми проводимо заходи, залучаємо артистів, режисерів, постановників, а потім чекаємо на надходження коштів. На сьогодні "Кримський дім" за минулий рік заборгував своїм колегам, які надали послуги, близько мільйона гривень.

Цей бюджет був передбачений на проведення заходів і затверджений Міністерством культури. Минулого року всі ці заходи були проведені й зареєстровані в системі Prozorro. Але потім вони були казначейством зняті з реєстрації. Після нашого звернення до Міністерства культури нам пояснили, що держава у скрутному становищі й запропонували нам звертатися до суду. Морального права цим займатися я не маю, наражаючи міністерство на ще більші іміджеві втрати.

— Тобто, перш ніж провести якусь подію, ви подаєте в Мінкульт план і кошторис. Тоді ви на чесному слові домовляєтеся з командою людей, яка організовує і проводить захід. Ви підписуєте договір, де вказано, що оплата буде після проведеної роботи. Потім ви приходите з актом виконаних робіт, а вам пропонують звертатися до суду?

Саме так. Ми розуміємо, що свою роботу ми проводимо пів час широкомасштабного вторгнення. У нас була пауза в роботі, але потім ми з командою вирішили, що необхідно продовжувати працювати. Я переконаний, що ця наша робота є невід'ємною частиною зміцнення обороноздатності держави.

Також ми постали перед ще одним викликом. Кабінетом міністрів України було ухвалене рішення про градацію підприємств, які мають сплачувати оренду. Ми підпадаємо під 4 категорію, а це означає, що ми сплачуємо оренду, виходячи з балансової вартості приміщення. Раніше це приміщення за експертною оцінкою коштувало 500 тисяч гривень. Нині його оцінили в 26 мільйонів. А це означає, що ми маємо сплачувати 980 тисяч орендної плати. А це означає фактичне знищення діяльності "Кримського дому".

— Чи користуєтеся ви можливістю заробляти гроші самостійно?

"Кримський дім" на 98 відсотків фінансується з державного бюджету. 2 відсотки ми маємо заробляти самі. Ми заробляємо ці гроші, надаючи ті чи інші творчі послуги. Але ми не є підприємством, яке саме на себе заробляє. І цілком очевидно, що ми не зможемо розрахуватися наприкінці року за комунальні послуги з Академією аграрних наук, у якої ми орендуємо приміщення.

"Безумовно, це лише мої здогадки, але, можливо, проблема в особистому ставленні до мене"

— Ми чуємо з вуст чиновників фразу, яка стала мантрою цієї війни: "Крим – це Україна". І паралельно ми бачимо, що держава не може навіть профінансувати "Кримський дім". Чому так відбувається? На серіали ж, ми бачили, гроші знаходилися. Чому, на вашу думку, ДП "Кримський дім" не цікаве уряду?

Якщо говорити про діяльність "Кримського дому", то у вільному доступі можна побачити все, що ми робимо – відео, аудіо, звіти, документи тощо. Не можна сказати, що ми не виконуємо свої зобов'язання. Безумовно, це лише мої здогадки, але, можливо, проблема в особистому ставленні до мене. Для мене так само не зрозуміло, чому під час проведення "Кримської платформи" єдине державне підприємство "Кримський дім" не було долучено хоча б до участі, наприклад, в культурологічний частині.

Півроку тому Міністерство культури звернулося до нас із проханням взяти на баланс нашого підприємства собор ПЦУ, який зараз розташований на тимчасово окупованій території в Криму. Я дуже поважаю митрополита Климента, ми товаришуємо, і я розумію, на скільки це важливе питання. Ми звернулися до Міністерства культури з тим, що готові взяти на баланс собор, розташований в Сімферополі. Але ми не можемо нести відповідальність за його збереження. Отже, ми зі свого боку робимо абсолютно все, щоб і де-факто, і ментально, і на рівні документації сприяти поверненню Криму. Водночас бачимо всією країною, що головним розпорядником коштів для "Кримського дому", Міністерством культури 448 мільйонів гривень виділяється на створення серіального контенту. Абсолютно не зрозуміло, чому ми не підтримуємо те, що вдало працює? Напевно, справді причина в особистому ставленні до мене.

Ахтем Сеітаблаєв у студії Радіо Культура

— Ви встигли посваритися з Кабміном? Чи на підставі чого ви робите припущення про негативне особисте ставлення до вас?

Тому що інший варіант для мене ще більш страшний. Я не можу повірити, що це продумана стратегія зі знищення "Кримського дому".

— Можливо, для того, щоб оцінити вашу роботу, чиновникам просто потрібно цим цікавитися, занурюватися в тему. Ви тихо працюєте, без скандалів, відповідно, не потрапляєте в інформаційне поле, тому про питання вашого недофінансування ніхто не знає.

Я для себе давно вирішив, що краще створювати, ніж руйнувати. Але всю цю історію я сприймаю, як особисту образу. Знаючи, що паралельно виділяється майже півмільярда гривень на серіали, а це в сто разів більше, ніж для нас. Але я переконаний, що не здіймаючи скандалу, а спокійно роблячи свою роботу, ми докладаємо цеглину в повернення Криму. Хайпи і скандали я не вважаю своїм інструментарієм.

— Чи можете ви залучати гранти і приватні кошти?

Ми намагаємося залучати приватних меценатів, деяких турецьких фондів – наших друзів для підтримки "Кримського дому". До початку повномасштабної навали нам вдалося домовитися з орендодавцем про довготривалу оренду. Це важливо було, насамперед, саме для меценатів, які, наприклад, готові профінансувати ремонт. Але вони повинні бути впевнені, що за якийсь час нас не виженуть з цього приміщення. Але за рік орендна ставка чи балансова вартість з півмільйона зросла до 26 мільйонів. Чи можемо ми сплачувати таку оренду? Зможемо, якщо повністю припинимо нашу діяльність і будемо лише сплачувати орендну плату. А будь-який приватний фонд хоче мати чіткі гарантії того, що їхні кошти будуть використані за своїм прямим призначенням. І звісно ж, їм не зрозуміла відсутність підтримки "Кримського дому" з боку держави.

— Чи не шкодуєте ви, що очолили це підприємство?

В 2017 році я довго розмірковував над цим, тому що тоді готувався до зйомок "Кіборгів". Коли я виграв конкурс, перші пів року я дуже шкодував про це. Але зараз це для мене принципове питання. Я піду з цієї посади, коли всередині Й ззовні буде все гарно побудовано і відреконструйовано. Коли в Національному музеї народної архітектури та побуту України в Пирогові буде побудовано кримськотатарську садибу. Відвідавши яку, ми могли б повертати Крим у своїх емоціях, знаннях, уяві, душі.