Як Росію викинути з ООН? Три опції від дипломата Єльченка

Як Росію викинути з ООН? Три опції від дипломата Єльченка

Росія не має жодного стосунку до Організації Об'єднаних Націй, наголошує український дипломат Володимир Єльченко. Він вісім років працював Постійним представником України при ООН. Єльченко зауважив Українському Радіо, що парламент Росії — ані РРФСР, ані нинішньої РФ — не ратифікував статут ООН. Більше того, Росія оголосила себе продовжувачкою Радянського Союзу, а не правонаступницею, звертає увагу Єльченко. Відповідно вона не мала права зайняти місце СРСР в ООН після його розпаду. Тим більше не мала права бути постійним членом Ради Безпеки ООН, блокуючи будь-яке рішення, що не подобається Москві. У тому числі із засудженням агресії Росії проти України. Єльченко пропонує три опції — як Росію викинути з ООН.

0:00 0:00
10
1x

Фото: dumatv

"Статус Росії в ООН не відповідає її поведінці"

Ще у 2014—2015 роках, коли почалися події довкола Криму і на Донбасі, українські дипломати наголошували, що той статус, який має Російська Федерація в ООН, абсолютно не відповідає її агресивній поведінці, констатує Володимир Єльченко. "А сьогодні вже весь світ фактично визнав те, що Росія є агресором. І отут виникає дуже неприємна колізія. Відповідно до статуту ООН постійні п'ять членів Ради Безпеки організації несуть особливу відповідальність за підтримання миру і безпеки в усьому світі. Так от – як серед них може бути країна, яка є, і фактично вже кваліфікована резолюціями Генеральної асамблеї ООН, державою-агресором?" — запитує Володимир Єльченко.

(Рада Безпеки ООН входить до 6-ти "головних органів" ООН. Радбез проводить свої засідання у Нью-Йорку. На відміну від інших органів ООН, тільки Рада Безпеки має право ухвалювати рішення, обов'язкові для виконання всіма членами ООН. 1965 року кількість Радбезу збільшили з 11-ти до 15 (перша поправка до Статуту ООН). П'ять постійних членів — Велика Британія, Китай, СРСР, США, Франція — і десять непостійних членів, що обираються Генеральною Асамблеєю ООН на два роки за географічною ознакою. П'ять із десяти непостійних членів переобирають щороку. Постійні члени Радбезу ООН, у тому числі Росія, яка зайняла місце СРСР після його розпаду, мають право вето, тобто блокувати ухвалення будь-якого рішення — ред.)

"Росія не має жодного стосунку до ООН"

Російська Федерація не має жодного стосунку до Організації Об'єднаних Націй, переконаний дипломат. Росія не є законним членом ООН, зазначає він. "Парламент Російської Федерації — ані РРФСР, ані нинішньої РФ — не ратифікував статут Організації Об'єднаних Націй. Тож як країна може бути членом організації, не ратифікувавши її статут? Більше того, російська дипломатія оголосила РФ продовжувачкою Радянського Союзу, навіть не правонаступницею", — зауважує Єльченко. Хоча саме "правонаступництво" є усталеним терміном міжнародного права, наголошує дипломат.

На фото: Василь Небензя, постійний представник Росії в ООН і в Раді безпеки ООН, focus.ua

Три основних шляхи, як прибрати Росію з ООН

Існує два політичних — "китайський" і "південноафриканський" — і суто юридичний шляхи, як прибрати Росію з ООН, констатує Єльченко. Він схиляється до юридичного і пояснює: "Викинути Росію з ООН за порушення статуту" — звучить красиво, але це політичні питання і таке рішення має набрати понад дві третини голосів у Генеральній асамблеї, а потім — бути затвердженим Радою Безпеки ООН. А там сидить Росія зі своїм правом вето.

1.    "Китайський" шлях — коли в 1971 році виключили з ООН Китайську Республіку (те, що ми сьогодні знаємо як Тайвань) і замість неї віддали це місце Китайській Народній Республіці, яка сьогодні існує. Цей приклад не дуже нам підходить, хоча деякі американські юристи напівжартома, але все-таки і серйозно вважають, що Україна могла б подати заявку замість Російської Федерації, і тоді цей китайський шлях спрацює. Однак дипломат вважає, що це малореально.

2. "Південноафриканський" шлях — реальніший за попередній. Генеральна асамблея ООН свого часу схвалила дуже довгу резолюцію, що у Південно-Африканській Республіці існував режим апартеїду, який порушував права людини. І одним із пунктів резолюції було невизнання повноважень апартеїдного уряду Південної Африки. Це рішення потім продовжувалась багато років і врешті-решт призвело до того, що у ПАР відбулися перші демократичні вибори та переміг на них Нельсон Мандела. І ПАР перетворилася на демократичну державу, якою і є нині.

3. Юридичний шлях — звернутися до комітету з повноважень у Генасамблеї ООН, до якого входять 9 країн і там немає права вето. Склад комітету оновлюється щороку. Єльченко переконаний, що українська сторона змогла б набрати більшість голосів у цьому органі, адже це не так важко, як набрати дві третини в Генасамблеї. І таким чином не визнати повноваження російської делегації, позбавивши її можливості брати участь у роботі ООН узагалі та в Раді Безпеки ООН зокрема.

"Колишній президент Росії Діма Медведєв колись заявив, що в Росії є три головних цінності: тисячоліття історія, ядерна зброя і постійне місце в Раді Безпеки ООН. Тож можна уявити, яке значення цьому надають у Кремлі", — додає Володимир Єльченко, який у тому числі працював свого часу послом України в Росії.

"Час до вересня"

"Робота ведеться. Можливо, на мою думку, занадто повільно, адже на це Україна звертала увагу ще у 2014-2015 роках. Зараз у нас є час до початку наступної сесії Генеральної асамблеї ООН у вересні нинішнього року. Але для цього потрібна кропітка праця насамперед з нашими могутніми партнерами — Сполученими Штатами, Великою Британією, Францією, які є постійними члени Ради Безпеки, аби заручитися їх підтримкою такого або іншого підходу. Треба з ними радитись. Можливо, у них є якісь інші варіанти. А далі йти вперед", — резюмує Володимир Єльченко.

"Найбільше дипломатичне шахрайство ХХ століття"

Міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба наголосив на необхідності виключення Росії з Ради безпеки ООН. Про це дипломат написав в оприлюдненій сьогодні, 15 березня колонці для американського видання The Hill. "Проста зміна таблички "Радянський Союз" на табличку "Російська Федерація" стала найбільшим дипломатичним шахрайством ХХ століття. У лютому я наголосив на засіданні Ради Безпеки ООН, що Росія перетворила крісло постійного члена Радбезу ООН на свій трон безкарності. Сьогодні ми маємо справу з наслідками порушення правил 32 роки тому", – вважає глава МЗС України Дмитро Кулеба.