Мобільний додаток

Законопроєкт про викривачів корупції: переваги та недоліки — аналізує експерт

16.09.2019 р., 14:59

Юридичний радник "Transparency International" Олександр Калітенко в ефірі Українського радіо проаналізував, якими є переваги та недоліки проєкту закону про внесення змін до закону "Про запобігання корупції" щодо викривачів корупції.

"Україна готова до цього проєкту, навіть ментально. Хоча ми говорили з психологами, і вони кажуть, що потрібно 15 років, аби змінити цю ментальність і виховати позитивну толерантність до викривачів корупції. Але ми бачимо, що справи вже рухаються вгору. Якщо 5 років тому лише 16–18% наших співгромадян були готові повідомляти про корупцію, то протягом останніх років їх кількість зросла втричі", — зазначив Олександр Калітенко.

Екперт зауважив, які саме положення законопроєкту "Про запобігання корупції" є позитивними для викривачів.

"У законопроєкті, який пропонується Офісом президента, є як позитивні, так і негативні риси. Позитивним є те, що викривач може самостійно обирати, якими каналами він повідомить цю інформацію. Цей закон передбачає право на винагороду — 10%. Це повідомлення про злочин має бути не просто про дрібне порушення: має бути від 10 мільйонів гривень. І суд буде вирішувати питання винагороди. Крім того, передбачається право на психологічну допомогу, на безоплатну правову допомогу від адвоката. Фактично, викривач звільняється від відповідальності за такі висловлювання, тому що він має обґрунтоване переконання", — сказав він.

Олександр Калітенко наголосив, що проєкт цього закону має суттєвий недолік, який стосується інформації, що стосується державної таємниці.

"Однак у цьому законопроєкті є одна дуже негативна риса, яка, можливо, не захистить інших викривачів, які розкажуть не про корупцію в НАЗК, а, наприклад, про оборудки в "Укроборонпромі", про тендери під грифом "таємно", про декларації СБУ. Передбачається кримінальна відповідальність за розголошення такої інформації. І це суперечить європейській практиці, рішенням Європейського суду з прав людини. Поширення суспільно необхідної інформації, а інформація про корупцію вважається такою, є порушенням статті 10 про свободу вираження поглядів. Якщо така норма не буде змінена у другому читанні, то викривачі будуть обмежені у повідомленні зовнішніми каналами інформації, яка містить державну таємницю", — пояснив юридичний радник.

Олександр Калітенко також додав, що "викривачем може бути співробітник, ексспівробітник, волонтер, підрядник, тобто будь-яка особа, якій відомо про корупційні злочини і яка має обґрунтоване у цьому переконання. Але покривається тільки антикорупційна сфера".

Зазначимо, що Верховна Рада України ухвалила в першому читанні проєкт закону про внесення змін до закону "Про запобігання корупції" щодо викривачів корупції. Законопроєктом пропонується внести зміни до закону "Про запобігання корупції" стосовно визначення правового статусу викривачів корупції, їхніх прав та гарантій захисту; унормування порядку розкриття викривачем корупції інформації; звільнення від юридичної відповідальності викривачів корупції за розкриття інформації про корупційне або пов'язане з корупцією правопорушення; забезпечення умов для розкриття інформації про корупцію; забезпечення державного захисту викривачів корупції, зокрема, захисту їхніх трудових прав.
 

Фото — rada.gov.ua

Законопроєкт про викривачів корупції: переваги та недоліки — аналізує експерт

Новини по темі