Безпека в об'єднаних громадах. Які повноваження мають помічники дільничних та інспектори з охорони громадського порядку та хто фінансує утримання шерифів у нових громадах, розповідають в ефірі Українського радіо в програмі "Вся країна. Сучасна громада" голова Щербанівської ОТГ у Полтавській області Ігор Процик, директор комунального підприємства "Тернопіль Інтеравіа" (камери відеоспостереження) Святослав Журовський та начальник Головного управління Національної поліції в Тернопільській області Олександр Богомол.
Рівень злочинності у вашій громаді за останні два-три роки зріс чи знизився? Хто дбає у громаді за безпеку?
Ігор Процик: рівень середньостатистичний – то збільшується, то зменшується. Є сезонний фактор, наприклад, побутові крадіжки, дачні, квартирні крадіжки. Є період, коли сезонність або інші фактори. Загальна статистика не краща і не гірша, чим в інших областях.
Хто запобігає правопорушенням?
Ігор Процик: у першу чергу поліція, реформована. На жаль, ситуація така, що дільничних не вистачає. Наша ОТГ досить велика, більше 15 тисяч населення, 15 населених пунктів, віддаленість 3-30 км. Півтора дільничного маємо.
Допомога з боку органів місцевого самоврядування є – і комунікація, і розуміння. Але ми вважаємо, що доти, доки не буде упорядкована законодавча база, що шериф, що будь-хто інший не буде працювати нормально у правовому руслі.
У нас є громадське об’єднання "Козацька рада", яке працює в Щербанях. Будемо говорити об’єктивно, наша сільська рада приміська, при Полтаві, тому в тому числі і наркоманія й інше, вони є, тому тут резерв для роботи як сільської ради, так і поліції, досить великий.
Які функції "Козацької ради"?
Ігор Процик: правопорядок на свята, на масові заходи. Вони допомагають поліції. Як правило, це дрібні хуліганства. Зброї у них немає. Хоча громада вже досягла того рівня, що ми готові залучати додаткові ресурси для громадського порядку, що стосується і крадіжок, і тому подібне. Ми вже розуміємо, що побутова злочинність, коли наприклад, люки вже крадуть, це вже занадто.
На Вашу думку, які повноваження мають бути у шерифів, у чиєму підпорядкуванні мають бути шерифи?
Ігор Процик: я далекий від того, щоб шериф був "кишеньковим" у голови. Це неправильно. Він має працювати у законодавчому полі і в нього повноваження мають бути на рівні офіцера поліції, не менше.
Поліцейські станції в ОТГ. У чому полягає їхня робота? Чи почали вони працювати?
Олександр Богомол: у 2016 році, коли ми побачили проблеми в ОТГ із громадським порядком, з’явилася ідея щодо запровадження, скажімо, експериментальних поліцейських станції. На сьогодні на Тернопільщині існує 42 громади, у які об’єднані 406 населені пункти. Це приблизно 330 тисяч осіб. Окремі ОТГ, які базувалися у тих населених пунктах, де немає стаціонарних відділків поліції, потребували допомоги поліції. Ми два з половиною роки тому започаткували цей експеримент. А наприкінці минулого року по всіх Україні запрацював цей експеримент – поліцейська станція.
Це маленькі відділення без чергової частини. Дві-чотири особи, залежно від того, наскільки потрібна поліцейська допомога. Відділення працюють в автономному режимі. Працюють поліцейські різного напрямку – як дільничні, так і оперативники. Працівники чергують або цілодобово, або позмінно, залежно від того, яка можливість є з кадровим потенціалом. Вони охороняють громадський порядок, дорожній рух, реагують на повідомлення громадян про злочини й інші правопорушення.
Помічники дільничних в ОТГ – які їхні повноваження? У якому правовому полі вони працюють? Чи можуть до прибуття поліцейського когось затримати?
Олександр Богомол: звичайно. Помічники на громадських засадах мають повноваження, як і інші громадяни, а ми сьогодні маємо кримінально-процесуальне законодавство, яке передбачає навіть громадське затримання злочинця, який вчинив злочин або адміністративне правопорушення до прибуття поліції. Це передбачено законом. Громадський помічник може також надавати допомогу поліції в інформуванні, скажімо, про контингент, який є на території і становить небезпеку для громади, але повноваження його обмежені.
Чи готова громада платити за безпеку в селах? Щоб встановити, наприклад, камери, їх потрібно купувати?
Ігор Процик: у нас тісна співпраця з поліцією. Ми закупили більше 40 камер, які встановили на перехрестях, а не тільки у школах. І сервер стоїть у районному відділку поліції, де напряму, через Інтернет, іде інформація. І є широкоформатний екран. Це все за кошти об’єднаної громади. Громада свідомо хоче порядку.
Якщо громада хоче підвищити рівень безпеки, встановити камери відео спостереження, з чого вона має почати?
Святослав Журовський: я розкажу про досвід Тернополя. Розпорядником майна є Тернопільська міська рада, а зараз уже Тернопільська територіальна міська громада. Тобто у першу чергу вказівки надходять від міського голови, від рішення міськвиконкому, де потрібно встановити камери. Крім того, наша підприємство відстежує ситуацію і складає перелік місць, де необхідно встановлювати камери.
Чи доцільно встановлювати камери в сільській місцевості?
Святослав Журовський: у нас камери, які ми адмініструємо, є по цілій області. Аварійно-небезпечні ділянки, чи ділянки, де є ризик обледеніння дорожнього покриття обладнані камерами, які ми адмініструємо. У селах камери є ефективними. У комплексній безпеці відеоспостереження є лише частиною засобів безпеки. Ми виконуємо функцію превентивну, а також функцію документування.
Якщо говоримо про громади, які винаймають таку послугу, куди виводять відео? Де пульт?
Святослав Журовський: У нас практикуються ситуаційні центри. У нас є муніципальна інспекція. Це орган, який слідкує за правилами благоустрою, а також торгівлі та ін., що допомагає поліції. Саме там сидить диспетчер, який спостерігає за камерами. За потреби ми надаємо інформацію поліції.
Прослухати повну версію розмови.