Для багатьох регіонів і громад, які не мають потужної ресурсної бази, туризм може бути основним джерелом прибутку. Як розвивається туризм в об’єднаних громадах на Івано-Франківщині та Тернопільщині в ефірі Українського радіо в програмі "Вся країна. Сучасна громада" розповідали директор інформаційного туристичного центру Теребовлянської ОТГ Степан Зелінський, голова Брошнів-Осадської ОТГ Назарій Іванів, а також виконавчий директор регіонального відділення асоціації міст України Юрій Стефанчук.
Яку частку у бюджетах ваших громад становлять надходження від туризму?
Назарій Іванів: наша громада ще молода, але ми динамічно рухаємось в цьому напрямку аби отримати максимум доходу від туризму. У 2018 році в Тернопільській області було зібрано 3 млн від туристичного збору, в нашій ОТГ — ця цифра становить не більше, ніж 100-200 тисяч грн. Є надії, що за кілька років ця частка значно зросте.
Степан Зелінський: Теребовлянська ОТГ розвиває туризм лише рік, півтора. Готелів і номерних комплексів наразі немає і це велика проблема. Наступного року з’явиться один готель, а також хостел. Зелений туризм підтягується, тобто з цього будуть також надхоження. Наразі тільки туристичний інформаційний центр і замок, який входить до національного заповідника "Замки Тернопілля" — це десь приблизно 200 тисяч гривень надходжень за цей рік.
На що робите ставку збираючись розвивати туризм. Чим будете заволікати людей?
Степан Зелінський: Ми започаткували у Теребовлі туристичний центр. Оформили його як комунальне підприємство, яке має можливість надавати туристичні послуги. Розробили туристичні програми та створили декілька стандартних екскурсій містом. Показали туристам, що Теребовля — це не лише замок, а древнє княже місто. Крім того почали показувати всім, що в нас є два з п’яти в Україні красиві віадуки. Це класне місце з гарними селфі. Далі екскурсії на червоні кар’єри. Також виграли грант — 20 велосипедів. Напевно це буде єдиний комунальний велопрокат в області, і ми запускаємо тревел-маршрути через ліс, а також вело-квести для школярів. Пропонуємо цікаву нічну екскурсію зі смолоскипами на Замкову гору. Наразі стимулюємо розвиток зеленого туризму, нарешті з’явилися люди охочі цим займатися, ну і будуємо перший готель. У нас є партнери з Польщі, які готові привозити туристів, але поки що немає де їх розміщувати.
Назарій Іванів: ми виграли грант — 250 тисяч грн на створення першого в Україні музею "Депортації українців до Сибіру". Таким чином ми будемо заохочувати туриста зупинитися в нашій ОТГ. Далі ми хочемо відновити вузькоколійку для з’єднання з такими точками туризму, як форельне господарство, дача митрополита Андрія Шептицького, доменна піч, монастир. Дуже багато є історичних пам’яток цікавих туристу. Планується, що туристи відвідають музей, а далі вузькоколійкою зможуть об’їхати і подивитись все найцікавіше.
На кого більше робите ставку на внутрішнього туриста. Чи на іноземців?
Назарій Іванів: якщо чесно, то на зовнішнього — на іноземців. І зараз у нас більше все ж таки іноземних туристів.
Юрій Стефанчук: в середньому один іноземець за поїздку залишає в середньому 500 євро і це більше, ніж може собі дозволити середньостатистичний українець подорожуючи країною
Степан Зелінський: в нашій громаді розподілилося 50 на 50. І хоча цього року до нас приїхало більше українців, але по залишених туристами коштах вийшло однаково. Простіше надавати послуги іноземцям і отримувати більше грошей.
За кордоном, наприклад у Латвії, громади активно створюють туристичні кластери — системи взаємодії туристичних підприємств на певній території, задля створення туристичного продукту. Чи можна у нас запустити технологію за таким принципом?
Юрій Стефанчук: сьогодні, на етапі реформування, ОТГ можуть працювати по-новому. Проте на першому етапі в них інші завдання, але якщо говорити про розвиток туризму, то в майбутньому туристичні кластери будуть одні з найсерйозніших економічних сталих показників, які наповнюватимуть бюджети наших громад.
Степан Зелінський: можу похвалитися, що ми утворили перший туристичний кластер в Теребовлі. В якому є учасники — туристичний інфоцентр, міська рада, яка з радістю виділяє кошти на туризм, та новоутворений музей-майстерня, який отримав грант у 3 млн. гривень і вже діє. Крім того в кластер входить літературна садиба письменниці Наталки Махно. Є озера, де можна половити рибу і заночувати в наметі або в дерев’яному будиночку. Ну і звичайно мед, ми славимось медом!
Після створення громади, щось змінилося? Чи сприяє це просуванню туристичного бізнесу, чи навпаки заважає, або ніяк не впливає?
Назарій Іванів: З часу коли ми об’єдналися в нашій громаді кожен відчув себе ґаздою своєї території, кожна людина розуміє, що розвиваючи той чи інший потенціал, прибираючи територію, сплачуючи податки, тощо ми це робимо для себе, а не для когось. Зараз коли податки йдуть в ОТГ мешканці знають, що вкладають в розвиток своєї території. Це однозначно дуже позитивний досвід. Закликаю всіх до об’єднання і тільки тоді ми можемо надіятись на позитивний розвиток нашої країни в цілому.
Що порадите тим. Хто тільки збирається розвивати туристичну галузь?
Юрій Стефанчук: насамперед потрібно звернути увагу на ті туристичні ресурси, чи то природні, чи історичні, ті які можуть привабити туриста і завжди відповідати собі на запитання "Чому він має приїхати ще", і робити усе, щоб турист хотів повернутися.
Юрій Стефанчук: за статистикою 50% туристів, як внутрішніх так й іноземних, в Україну їдуть задля відпочинку, розваг і святкування. 30% туристів приїжджають на лікування або заради релігійного туризму. 10% людей приїжджають до нашої області з метою бізнесу.
Історико-культурна спадщина сьогодні формується і переоблаштовується на новий лад під туриста. Ще один важливий етап — це музеї.
Прослухати повну версію розмови.