Двічі на рік ― генеральне прибирання у роті. Що треба знати перед тим, як сісти у стоматологічне крісло?

Двічі на рік ― генеральне прибирання у роті. Що треба знати перед тим, як сісти у стоматологічне крісло?

Для дорослої людини має бути 2 рази на рік генеральне прибирання у ротовій порожнині, для дитини ― мінімум 4 рази. Таку рекомендацію слухачам і слухачкам Українського Радіо дала докторка медичних наук, президентка громадської організації "Асоціація стоматологів України", завідувачка кафедри терапевтичної стоматології Національного університету охорони здоров'я України імені П.Л. Шупика Ірина Мазур. "Чистити зуби ― мінімум 2 хвилини, краще електричною щіткою. Якщо застрягли шматочки їжі ― інтердентальна гігієна, ополіскувач, іригатор. Тоді вам не буде потрібен стоматолог", ― наголосила Ірина Мазур. Вона розповіла також про європейські стандарти стерильності та безпеки в роботі лікарів-стоматологів. Водночас адвокатка, членкиня Ради Комітету медичного, фармацевтичного права та біоетики Національної асоціації адвокатів України Оксана Міськів дала поради, куди і як можна поскаржитися на лікаря-стоматолога, якщо послуги було надано неякісно. 

0:00 0:00
10
1x

 

Фото з відкритих джерел

 

"Стерилізація здійснюється за європейськими деклараціями щодо інфекційного контролю"

Що означає поняття "безпечна стоматологія"? Які стандарти передбачені?

Ірина Мазур: Сьогодні є наказ Міністерства охорони здоров’я з ліцензійними вимогами до проведення господарської діяльності. Ці вимоги однозначно виконуються. Повномасштабне вторгнення РФ у 2022 році змусило величезну кількість стоматологів, на жаль, переїхати до країн Євросоюзу. І можу констатувати, що сьогодні рівень підготовки українського стоматолога дуже високий. Це підтверджують черги, які вишиковуються саме до українських спеціалістів за кордоном. Сьогодні навіть кажуть, що саме стоматологи повернуть в Україну наших співвітчизників після війни.

Щодо безпеки пацієнтів. Теоретично захворіти на гепатит або іншу хворобу неможливо. Тому що сьогодні є відповідна стерилізація, яка здійснюється за європейськими деклараціями щодо інфекційного контролю. Вже два роки, як Асоціація стоматологів України започаткувала ініціативу: щороку лікар-стоматолог має пройти тренінг із виконання усіх вимог, які регламентує Міністерство охорони здоров’я у стоматологічному закладі. Сьогодні лікарі працюють з тими засобами стерилізації, що виписані у ліцензійний вимогах. Іншого не може бути. Навіть комунальні заклади охорони здоров’я працюють зараз на такому високому рівні, зокрема це стосується і стерилізації, що вірогідність інфікування зводиться до нуля.

Які помилки, теоретично, може зробити лікар-стоматолог? І чи є якась відповідальність клініки у разі зараження пацієнта?

Ірина Мазур: Звісно, є відповідальність. Якщо з’явилася скарга, мовляв, я наразився на небезпеку саме в цьому закладі, тоді Міністерство охорони здоров’я обов’язково утворює комісію, яка перевіряє невідповідність інфекційного контролю. Але перший показник ― це захворюваність лікарів. Якщо лікарі не хворіють, то це свідчить про належне виконання ліцензійних вимог щодо стерилізації.

"Перед зверненням до суду треба зібрати всі наявні докази ― чеки, листування у месенджерах, покази свідків"

Якщо з пацієнтом все ж таки стався неприємний випадок, і з його точки зору стоматологічні послуги було надано неякісно, куди і як можна поскаржитися на лікаря-стоматолога?

Оксана Міськів: Усе залежить від того, які наслідки для споживача медичних послуг настали в результаті отримання медичної допомоги неналежної якості. Якщо наслідки тяжкі, то можуть бути підстави для кримінальної відповідальності за статтею 140 Кримінального кодексу України за надання медичної допомоги неналежної якості. Ми говоримо про тяжке ушкодження здоров’я чи про смерть. Порядок звернення ― це заява про вчинення кримінального правопорушення до органів правопорядку. Якщо ж були порушені умови надання медичної допомоги, скажімо, деякі пункти договору на надання медичних послуг або ж послуги надавалися просто за усною домовленістю, то тут може наступати цивільно-правова відповідальність і порядок скарги трохи інший. Потрібно звертатися до судових органів із цивільним позовом про відшкодування матеріальної та моральної шкоди. Порядок доведення у таких справах має свою специфіку. Перед зверненням до суду треба зібрати всі наявні докази, що особа отримувала стоматологічні послуги у цього конкретного стоматолога ― це можуть бути чеки, листування у месенджерах, покази свідків. Я б радила пацієнтам найперше ― звернутись із заявою до клініко-експертних комісій, які утворені та діють на базі обласних департаментів охорони здоров’я з метою надання оцінки якості наданої медичної допомоги. Такі комісії розглядають заяви пацієнтів щодо ненадання їм медичної допомоги, зокрема стоматологічної, протягом 30 днів. Заявник може бути присутній на засіданні клініко-експертної комісії під час розгляду його питання, а після опитування лікаря та зібрання усіх доказів складається експертний висновок, у якому зазначається, були чи не були порушені права пацієнта. У разі, якщо комісія визнає, що була надана неякісна медична допомога, це стане основним доказом для звернення до суду в порядку захисту справ споживачів.

Оксана Міськів. Фото: ФБ-сторінка "Адвокат Оксана Міськів"

Я би звернула увагу слухачів на практику, яка склалась у цьому питанні. Зокрема, на постанову Верховного суду у справі 344/3764/21 від 30 листопада 2022 року. Саме у цій справі було надано правові висновки, що є обов’язковими до застосування судами нижчих інстанцій при розгляді аналогічних питань. Суть позову така. Пацієнтка стоматологічної клініки звернулася до лікаря за отриманням послуги протезування. Послуга є дорогою для особи ― понад 60 тисяч грн. Але послуга була неякісною, оскільки після протезування жінка повинна була звертатися до інших лікарів, які сказали, що все неправильно зроблено і треба переробляти, а це коштуватиме вже більше 100 тисяч грн. Але головне, що пацієнтка з цими протезами не могла жити, їсти і взагалі почувалася некомфортно. Коли звернулися до клініко-експертної комісії департаменту охорони здоров’я, то висновок був такий: надано неякісну медичну допомогу, лікар навіть не завів медичну документацію, картку пацієнта, до того ж фахівці встановили, що є дефект у наданні меддопомоги. Далі ми звернулися до суду. Лікар-стоматолог обрав такий спосіб свого захисту: він стверджував, що не знає цю пацієнтку, договору у неї на руках немає, ніякі кошти він не отримував, квитанції відсутні. Але суд зважив на докази, які ми зібрали. Можемо зробити важливий висновок, що пацієнти часто не отримують чеки, не стежать, чи правильно заведена медична документація, не укладають письмового договору. Відтак дуже важко довести, що ця людина отримувала допомогу у конкретного лікаря.

"Клініко-експертна комісія звертає увагу виключно на історію хвороби та відповідність запису локальним протоколам"

Тобто до вибору лікаря треба підходити дуже серйозно. За якими ж критеріями треба обирати клініку та лікаря-стоматолога?

Ірина Мазур: Мій досвід роботи у клініко-експертній комісії засвідчує певні особливості захисту прав пацієнта. У згаданому пані Оксаною випадку було доведено неналежну клінічну практику, але давайте це обговоримо крок за кроком. Якщо ми розглядаємо пересічного пацієнта ― чи знає він, як лікувати зуби? Оцінити, правильно чи неправильно надана стоматологічна допомога, пацієнт не може. Це не є його сферою. Згідно з наказом Міністерства охорони здоров’я, для цього є відповідний контроль через клініко-експертні комісії, про які говорила пані Оксана. Спочатку це розглядається в обласних департаментах, а в подальшому, якщо пацієнт не задоволений, звернення розглядає Міністерство. Клініко-експертна комісія, розглядаючи суть справи, звертає увагу виключно на історію хвороби, відповідність запису історії хвороби локальним протоколам, які затверджені у цій клініці. Пацієнт і суддя чи адвокат не можуть цього оцінити. А в комісії є незалежні експерти, які скажуть, є відповідність чи немає. У даному випадку експерти сказали, що відповідності немає, тому було ухвалене таке рішення.

Як же пацієнту себе убезпечити?

Ірина Мазур: Я теж веду клінічний прийом. Проконсультувала пацієнта, записала його діагноз. Він має дізнатися від мене, який у нього діагноз та які я даю рекомендації. Я обов’язково маю ввести ці дані в історію хвороби, поставити свій підпис, і поруч із моїм підписом стоїть підпис пацієнта. Якщо ви цього не зробили, то виникає проблема. У нас теж є електронна система, бо та стандартна історія хвороби, затверджена Міністерством, не може включити в себе ілюстративний матеріал, клінічний статус до лікування, рентгенограми, адже це багато байтів інформації. Тому є електронні системи, де ми додатково реєструємо дані пацієнта. Сьогодні у Міністерства охорони здоров’я немає дозволу для лікарів не вести історію хвороби. І коли я як експертка розглядаю заяви на клініко-експертній комісії, мене не цікавить ціна, а лише відповідність до затверджених протоколів. Для цього на державному рівні мають бути розроблені протоколи надання стоматологічної допомоги. На сайті Асоціації стоматологів ми підсумували всі ті протоколи, які є, можна ознайомитися. У засіданнях комісій беруть участь не тільки стоматологи, а й лікарі загальної практики та організатори охорони здоров’я, котрі чітко знають, як має бути оформлена документація. Перед початком розгляду я повинна мати ксерокопії усіх документів.

Сучасні анестетики ― безпечні для пацієнтів

Що таке стоматологічна анестезія та які її види?

Ірина Мазур: "Асоціація стоматологів України" проводить щорічний моніторинг надання стоматологічної допомоги. Понад 3 млн звернень пацієнтів саме до лікарів-стоматологів. 70% цих пацієнтів проходять лікування під місцевою анестезією. Саме завдяки сучасним анестетикам з’явилося поняття "безболісна стоматологія". Щодо можливих алергічних реакцій, є відповідна організація ― Державний експертний центр України (ДЕЦ). Він проводить постмаркетингові дослідження. Якщо раптом виникла алергічна чи токсична реакція, то це фіксується відповідними документами і передається до ДЕЦ. Це стосується як анестетиків, так і лікарських засобів. Згідно з даними ДЕЦ України, маємо найнижчий рівень розвитку алергічних реакцій саме від сучасних анестетиків. Тому це безпечно для пацієнта.

РаІрина Мазур, Марина Куликова та Оксана Маловічко у студії Українського Радіо

"Напередодні візиту до стоматолога не можна вживати алкоголь, навіть келих пива"

Інша річ, коли вам лікар вколює анестезію, а вона не діє. У мене була клінічна ситуація: треба було депульпувати зуб, витягнути нерв і запломбувати канал для подальшого протезування. Але анестезія ніяк не діяла. Виявилося, що вчора був алкоголь. Тобто ― напередодні візиту до стоматолога категорично не можна вживати алкоголь, навіть келих пива і навіть філіжанку кави. Є поняття біотрансформації лікарських засобів. Наприклад, у ресторані офіціанти намагаються більше й більше підливати алкоголю. Коли людина вживає алкоголь, вона більше з’їдає, бо посилюється метаболізм у печінці, а отже, ресторан матиме більший дохід. Тому, якщо людина напередодні вживала алкоголь, то ін’єкція не діє, бо метаболізм печінки змінений на той продукт харчування, який вживав пацієнт, і анестезія не досягає результату. І йому боляче, і мені некомфортно давати йому негативні враження від стоматологічної процедури. Якщо говорити про токсичні реакції, вони також можуть бути пов’язані зі станом печінки, з уживанням тих чи інших лікарських засобів. Отже, коли ви приходите на прийом, маєте бути відверті з лікарем. Анестезія сьогодні безпечна. Але зараз ми спостерігаємо брак якісних анестетиків, це імпортні препарати, наприклад, ультракаїн.

"Усі лікарські засоби, які приймає пацієнт, мають бути зафіксовані в опитувальнику"

Чи є захворювання, при яких не можна використовувати анестезію, або якщо жінка вагітна?

Ірина Мазур: Щодо вагітності, немає протипоказань. Єдине ― ті жінки, які планують вагітність, обов’язково мають пройти санацію зубів до періоду вагітності. Тому що під час вагітності у першому триместрі деякі стоматологічні процедури заборонені, а також низка втручань заборонена у третьому триместрі. У стоматологічному кріслі людина фактично лежить, і коли є плід, який тисне на певні органи, то жінка може знепритомніти. Скажу ще одну пораду. Бачимо різну рекламу: "коли у вас кровоточивість ясен, візьміть таку пасту чи ополіскувач". Ні, це лише затягує та погіршує стан тканин пародонту. У пацієнток під час вагітності часто відбувається загострення хвороб ясен і є кровоточивість, це пов’язано із фізіологічним станом жінки. У цей період їм треба обов’язково приходити до стоматолога, але просанувати цю інфекцію необхідно до вагітності. Тому що сьогодні патогенна інфекція, яка викликає запальні процеси в яснах, може нашкодити здоров’ю дитини, що може призвести до викидня на ранній термінах вагітності або ж до передчасних пологів.

Коли я консультую пацієнта, то по кожній хворобі маю проговорити ситуацію. Якщо пацієнт приймає L-тироксин, то треба знати дозування. Якщо більше 100 одиниць, то це викликатиме руйнування кісткової тканини, відтак моє лікування пародонтиту буде неефективним. Усі лікарські засоби, які приймає пацієнт, мають бути зафіксовані в опитувальнику. Це аксіома.

Чи відрізняється анестезія для дітей і дорослих?

Ірина Мазур: Анестетики для дітей не місять вазоконстриктора (вазоконстриктори викликають звуження вісцеральних артерій і зменшення припливу крові у систему ворітної вени ― ред.), лікарі добре про це знають. Що стосується загального знеболення, тобто медикаментозного сну, за цю частину процедури відповідає виключно лікар-анестезіолог. Стоматолог відповідає лише за лікування зубів. Летальні випадки після загальної анестезії ― це сфера відповідальності лікаря-анестезіолога. На мою думку, лікування дітей має відбуватися виключно у лікарнях, де є поруч реанімація, а не в стоматологічних кабінетах.

"Двічі на рік ― генеральне прибирання у ротовій порожнині"

Як часто потрібно проходити плановий огляд у стоматолога?

Ірина Мазур: Моя дитина виросла, у неї немає жодного карієсу. І це не тому, що пощастило, а тому, що 5 разів на рік він проходив спеціальні профілактичні заходи. Тобто ― це була робота. Якщо говорити про скандинавські країни, там стоматолог взагалі не знає, що таке карієс. Бо є система профілактики. Коли ми йдемо до дітей чи онуків, то несемо цукерки. А там це заборонено на державному рівні, лише раз на тиждень можна солодощі для дітей. Для пересічної людини має бути 2 рази на рік професійна гігієна ― генеральне прибирання у ротовій порожнині. Для дитини ― це мінімум 4 рази. Покрийте її зуби фтористим лаком, герметизуйте фісури. На покритих жувальних поверхнях ніколи не буде карієсу. Вживайте препарати кальцію, а краще ― кальцієвмісні продукти. Чистити зуби ― мінімум 2 хвилини, краще електричною щіткою. Якщо застрягли шматочки їжі ― інтердентальна гігієна, ополіскувач, іригатор. Тоді вам не буде потрібен стоматолог.

Останні новини
"Хочеться піти з'їсти шматок торта – підіть і з'їжте". Дієтологиня про схуднення, харчовий щоденник та здорову тарілку
"Хочеться піти з'їсти шматок торта – підіть і з'їжте". Дієтологиня про схуднення, харчовий щоденник та здорову тарілку
"Це тільки початок, далі буде більше" – Гончар про удари по російській нафтопереробці
"Це тільки початок, далі буде більше" – Гончар про удари по російській нафтопереробці
"На західних і східних територіях нам просто доводиться воювати за історичну правду" — Андрій Курков
"На західних і східних територіях нам просто доводиться воювати за історичну правду" — Андрій Курков
Промінь рекомендує: Арсен Мірзоян із треком "Позивні"
Промінь рекомендує: Арсен Мірзоян із треком "Позивні"
"Путін розуміє тільки силу і цю силу треба проявляти" – Ігор Романенко
"Путін розуміє тільки силу і цю силу треба проявляти" – Ігор Романенко
Новини по темі
Вони часто "невидимі" для держави. Правозахисниця про евакуацію маломобільних людей
"20 січня все тільки почнеться". Розумний про "укладача угод" Трампа
Мотивовані люди є. Комбат Федоренко про рекрутинг до ЗСУ
"Це абсурд". Експерт Омельченко про транзит російської нафти через Україну
"Україна видобуває та має в сховищах достатньо газу, тому проблем із газопостачанням населенню не буде" — Макогон