Ілюстративне фото із сайту Pixabay
Ввозити електромобілі в Україну зараз дуже вигідно
В Україні електромобілі вперше стали лідерами продажів серед вживаних авто до 5 років. Для вас таке повідомлення стало новиною чи ця тенденція простежувалася і раніше?
Звичайно, не стало. Ця тенденція у нас уже давно. І головна причина в тому, що в Україну ввозять електромобілі без податків. Тобто, коли ти ввозиш автомобіль, не треба платити ані ПДВ, ані мито, а акциз дуже маленький — в районі до 100 євро. Тому поки що електромобілі в Україну ввозити дуже вигідно. Закон буде діяти ще рік.
Тобто протягом 2025 року вживані електромобілі ввозити буде вигідно, а в 2026 році це зміниться й електромобілі зрівняються з традиційними автівками?
Наразі так. Якщо законотворці нічого не змінять, то цей закон діє ще рік. І я думаю, що протягом цього року частка електромобілів виросте ще більше.
"Тут моторної оливи немає, тому що немає двигуна"
Наскільки простіше в експлуатації електромобілі? Чи є відмінності між електроавтомобілями та автомобілями із двигунами внутрішнього згорання?
Звичайно є. Якщо ми беремо за дужки, де саме заряджати автомобіль, тобто, ви цю проблему вирішили спочатку, тоді експлуатація автомобіля набагато дешевша, ніж автомобіля зі звичайним двигуном. Якщо у вас звичайний автомобіль, то вам треба щороку, як мінімум, замінювати моторну оливу. Тут моторної оливи немає, тому що немає двигуна. Охолоджувальна рідина є в електромобілі, але її потрібно замінювати раз на 5 років. Також гальма працюють зовсім інакше, адже спочатку гальмує електродвигун, тому і колодки, і диски працюють довше і їх не потрібно замінювати близько 3-5 років. Хто як їздить – 3-5 років. А у звичайному автомобілі дехто міняє щороку.
Тариф 16-17 гривень за кіловат на швидких зарядках, які можуть зарядити авто за 20-40 хвилин або за годину
Наскільки дорожче заправляти машину бензином чи дизелем у порівнянні з витратами на заправку від електромережі?
У власників електромобілів є вибір. Наприклад, якщо в них є будинок чи гараж, то вони можуть заправлятися взагалі, можна сказати, безкоштовно за нічним тарифом — близько 2 гривень за кіловат. Але якщо вони їдуть кудись далеко і потрібно зарядити автомобіль, то це буде вже тариф 16-17 гривень за кіловат на швидких зарядках, які можуть зарядити автомобіль за 20-40 хвилин або за годину. Відтак витрати на дорогу можуть бути такими, як для економічних автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння, наприклад, для дизелів чи з газом.
2025 року загальна кількість проданих електроавтомобілів вже перевищить число автівок із двигунами внутрішнього згоряння
Але всі інші видатки, про які сказали, в електромобіля суттєво нижчі. Тоді чому всі виробники не перейшли винятково на електромобілі?
Цей процес триває постійно, і аналітики вважають, що 2025 року загальна кількість проданих електроавтомобілів вже перевищить число автівок із двигунами внутрішнього згоряння. Наприклад, у Китаї, який є лідером електромобілізації, це вже спостерігається зараз. Тому поступово все йде до цього. Є європейські норми: щоб до 2035 року всі нові автомобілі не мали вихлопів, тобто були, наприклад, електричними.
Ви згадали про те, що людина, яка має приватний будинок або гараж, може заряджати електромобіль безпосередньо зі свого домашнього струму. Але якщо людина живе в багатоквартирному будинку, то які тут є варіанти щодо зарядки авто?
Якщо у вас є власне або орендоване паркомісце, тоді можна домовитися з енергокомпанією, вона вам проведе струм, і ви зможете заряджати. Але все-таки більшість власників електромобілів, які не мають власного подвір'я з електрострумом, заряджають на публічних заправках. Є швидші заправки, які за годину можуть зарядити, а є більш повільні — вони дешевші, і там можна зарядити за кілька годин.
"Нормальну готову Tesla можна або купити, або зробити за 14-15 тисяч доларів"
Яка середня вартість електроавтомобілів і які марки найбільш популярні зараз?
Перші місця – це Tesla Model Y і Tesla Model 3. Ці електромобілі мають досить гарний запас ходу, прекрасну динаміку. Крім того, всі Tesla дуже швидкі й, що дуже важливо, дешеві. Тому що їх привозять в основному з Америки "побитими". Це страхові аукціони. На цих аукціонах автомобіль можна придбати за 5 тисяч доларів. Але везти її сюди потрібно все-таки через море, через європейські порти, а також необхідно її відремонтувати, і тоді виходить, що нормальну готову Tesla можна або купити, або зробити за 14-15 тисяч доларів. Тобто, це рівень звичайного вживаного автомобіля із двигуном внутрішнього згоряння. І зараз дуже великий вибір Tesla з Америки.
Китай – лідер із виробництва електромобілів
А як щодо інших автомобілів?
Є інші автомобілі, але вони не мають такої динаміки, харизми і якості, тому вони менш популярні. Якщо ми говоримо про нові автомобілі, то більшість електроавтомобілів йде з Китаю, тому що це зараз лідер із виробництва електромобілів. І це не обов'язково якісь китайські марки, а, наприклад, лідери серед імпорту з Китаю нових електромобілів – це Volkswagen та Honda.
Електромобіль у середньому може проїхати 300-400 км
Як розвиватиметься ринок електромобілів?
Попит на електромобілі збільшується. Але європейські концерни дещо відстають від китайських, тому що китайці дуже активно включились в цей процес і мають величезну кількість моделей. І в них навіть кращі технології, ніж у європейців. Тож європейці відчувають величезну конкуренцію. Тому зробили розслідування і виявили, що китайські виробники отримують субсидії. Відтак це не зовсім чесна конкуренція.
Щодо українців, то у нас майже немає офіційних представників китайських брендів, тому що порівняно з китайським чи європейським ринками наш ринок дуже маленький. І поки що ми особливо не маємо переваг. Єдина перевага — у нас китайські електромобілі дешевші, ніж в Європі, можемо потішитися.
Наскільки хорошими є китайські електромобілі в експлуатації?
Відстань залежить від моделі конкретної. Щобільше, в однієї моделі може бути кілька варіантів акумуляторів. Чим більший акумулятор, тим краще, тим більше в нього заряд і далі він проїде. Тобто це не залежить від того — чи це китайський, чи це європейський електромобіль. В середньому електромобіль може проїхати від 300 до 400 кілометрів — як китайський, так і європейський чи американська Tesla.
Зарядна інфраструктура в Україні краща, ніж у багатьох європейських державах
А щодо інфраструктури? Багатьох у виборі електромобіля зупиняє те, що, мовляв, "ще зарядок мало, немає де заряджатися, незручно"...
Я бачив дослідження, що у нас зарядна інфраструктура краще, наприклад, ніж у Польщі. Краще, ніж у багатьох європейських країнах, тому тут боятися не слід. Якщо ми говоримо про Київ та великі міста, то тут дуже багато зарядок. А якщо ми говоримо, що треба кудись поїхати, то на великих трасах і на великих пунктах, де можна перекусити, чи, наприклад, на середині шляху з Києва до Одеси, там завжди буде швидка зарядка і можна буде зарядитися за пів години.