Ілюстративне фото з відкритих джерел
66 тисяч осіб вступили на бюджетні місця, 110 тисяч ― на контракт
Які особливості цьогорічної вступної кампанії?
Остаточні висновки робити трохи зарано. Завершено набір на бакалаврат, маємо понад 66 тисяч вступників на бюджетні місця, 110 тисяч осіб вступили на контракт. Цього року у нас велика новація ― державні ґранти для тих осіб, що вступили на контракт, але все одно мають державну підтримку. Отже, ми відходимо від традиційної для нас системи ― або бюджет, або контракт, тому що це дуже чорно-біло і навіть несправедливо. Є бюджетні місця, виділені для пріоритетних спеціальностей ― це медицина, освіта, частково IT, будівельні спеціальності, реабілітація, психологія. Вступники можуть отримати державну ґрантову підтримку ― 15 тисяч, 25 тисяч, максимальний 32 тисяч гривень, які йдуть на часткове покриття вартості контрактного навчання.
Які спеціальності користувалися найбільшим попитом серед вступників?
Минулими роками у нас було достатньо багато виділено бюджетних місць, але вони не заповнювались. Цьогоріч ми зробили значно точніше прогнозування, тож виділені бюджетні місця були майже повністю використані. І завжди є так звані кон’юнктурні спеціальності, де величезний попит вступників, але ринок праці там перенасичений. Тобто бюджетних місць там менше, але задіяна велика частина ґрантів. Особа частково оплачує і має певну підтримку держави. До слова, понад 6 тисяч місць було виділено для майбутніх учителів, і на сьогодні вони всі заповнені. Якщо говорити про комп’ютерні науки ― це інженерія програмного забезпечення, кібербезпека тощо ― то там приблизно 50 на 50. З 11 тисяч абітурієнтів, які вступили на ці спеціальності, приблизно 5,5 тисяч отримали бюджетні місця, а решта навчаються за контрактом.
"Максимально вивести дітей на очне навчання"
Наскільки можна оцінити рівень підготовки вступників? Чи відчувається крок освітніх втрат у 2-3 роки?
У нас сталося дуже сильне розшарування в якості освіти. На жаль, дослідження показують, що малокомплектна школа в селі дуже відрізняється від школи у великому місті. Не останню роль тут відіграють і репетитори, до яких є більший доступ у місті. Ми працюємо над тим, щоб вирівняти цю відмінність, але це не дуже популярні рішення, бо діти повинні будуть їздити в опорні школи автобусами. Але таке рішення треба приймати, бо страждає якість освіти. Бачимо, що цього року багато людей нарікають на якість НМТ ― нібито тест став важчим. Але насправді це прояв освітніх втрат, про які ви згадували. На жаль, вже четвертий рік велика частина країни працює в онлайні, а це однозначно не сприяє знанням з математики, історії та інших предметів, а також навичкам спілкування, які не дуже розвинуті у наших вступників. Адже вони не мають досвіду презентацій, бо комунікують переважно з монітором комп’ютера. Зараз на рівні міністерства ми намагаємося максимально вивести дітей в офлайн ― на очне навчання, такі ж рекомендації пропонуємо закладам вищої освіти. Ясна річ, це не стосується червоної зони ― Харкова, Запоріжжя, Миколаєва тощо. Там навчання має відбуватися в онлайні або повністю в укриттях.
Михайло Винницький. Фото: ФБ-сторінка Михайла Винницького
Які рекомендації від МОН для Сумщини, де повітряні тривоги тривають по 8 годин, батьки вимагають, щоб уроки проводилися офлайн, що робити педагогам?
У першу чергу ― безпека. Політика МОН ― ми просимо і рекомендуємо виходити в офлайн, і маємо забезпечити укриття, щоб навчання відбувалося у безпечному місці. Сумська область на сьогодні в особливій увазі, достатньо великі інвестиції вже зроблено щодо забезпечення укриттів, в тому числі й у Харківській та Запорізькій областях.
6284 особи відмовилися від бюджетного місця
Ви сказали, що цьогоріч вступили до вишів 66 тисяч абітурієнтів. А чи є статистика щодо абітурієнтів, які стали студентами за кордоном?
66 тисяч абітурієнтів вступили на бюджетні місця, а загальна цифра цьогорічних вступників ― 176 тисяч. Із тих, що вступили на бюджетні місця, 6284 особи відмовилися від бюджетного місця. Увага ― 1442 особи із тих бюджетників не вступили в український виш взагалі. Очевидно, вони вступили десь за кордон, це трохи більше 2%. Насправді це дуже маленька цифра, тобто ми не можемо говорити про масштабний виїзд до західних вишів. Як і минулого року, 20 тисяч вступників писали НМТ за кордоном. Вони повертаються або фізично, або вступають у наші заклади освіти, що перебувають на червоній лінії, приміром, у Харкові, а отже, пропонують дистанційне навчання. Тобто абітурієнти вступають в українські виші, але залишаються за кордоном. Отже, насправді це міф про те, що у нас відбувається масовий відтік абітурієнтів. Так, є виші, які не надто якісні, на жаль. Але у нас є виші, які конкурують на рівні із європейськими закладами вищої освіти. Вступники голосують власними ногами ― вступають у нас. Очевидно, є певні втрати ― 2%, це ті з наших найкращих вступників, котрі виїхали за кордон. Звісно, з цим треба боротися, але такий відсоток ― це не масове явище.