Ілюстративне фото з відкритих джерел
Cистема така, що пацієнт в будь-якому разі зможе знайти лікаря для підписання декларації
Як війна вплинула на доступ людей до медичних послуг?
Війна багато змінила. Показала глибинні проблеми в медицині. Але разом з тим ми побачили, що охорона здоров’я в Україні є не найгіршою у світі і що ми вміємо підлаштовуватися під обставини. Багато людей стали переміщеними особами, багато лікарів змінили своє місце проживання. Ті напрацювання, які були в нас до повномасштабної війни, які ми зробили під час епідемії ковід дозволили показати, що система працює. На сьогодні практично немає проблеми в тому, щоб пацієнт підписав декларацію з сімейним лікарем, терапевтом або педіатром і отримав якісну медичну допомогу. Крім того, працює безліч електронних сервісів. Найбільшою з них є "Helsi", яка дозволяє дистанційно записатися на прийом до лікаря. Також існує багато телекомунікаційних можливостей, коли лікар може дистанційно надати медичну допомогу, використовуючи електронні засоби: виписати направлення до лікаря-спеціаліста, призначити аналізи, проконсультувати в телефонному або відео-режимі. Це все наше надбання. Звісно проблеми є через нерівномірний розподіл населення внаслідок війни. Десь може бути велике навантаження на первинну ланку охорони здоров’я, в інших районах ситуація краща. Але система працює таким чином, що пацієнт в будь-якому разі зможе знайти лікаря для підписання декларації. Складніша ситуація в сільській місцевості, де лікарів будь-якої ланки не вистачає. Потрібно приймати управлінські рішення, аби готувати нових спеціалістів для цих регіонів.
"Моє завдання як лікаря – не допустити хвороби"
Чи змінився попит на медичні послуги після повномасштабного вторгнення? Чи доступні усі ці послуги?
Я намагаюся робити так, аби мої пацієнти були прогностично здоровими. Тобто вони до мене звертаються для того, щоб зберегти і профілактувати своє здоров’я. Безумовно, є пацієнти, які звертаються з тими хворобами, які виникли. Моє завдання як лікаря полягає в тому, щоб не допустити хвороби. Залежно від віку і стану здоров’я пацієнта, я рекомендую йому певні обстеження. Такі можливості у нас є. Ми можемо призначити, а пацієнт отримати дуже велику кількість безкоштовних медичних послуг. Це і різноманітні аналізи крові та сечі, аналізи на глюкозу, ВІЛ, СНІД, туберкульоз тощо. За потреби я можу призначити і додаткові обстеження: рентгенографію, гастроскопію тощо. Дуже багато питань можна закрити. Ми платимо податки, а держава фінансує через НЗСУ і відшкодовує для закладів охорони здоров’я, які підписали угоду з НЗСУ.
Сьогодні великої проблеми з лікарями первинної ланки немає
Як обрати сімейного лікаря?
Пацієнт може обрати будь-якого сімейного лікаря, терапевта чи педіатра. Терапевт може працювати з двома тисячами пацієнтів, сімейний лікар – із 1800-ми, педіатр – із 900-ми. Шукати лікаря краще за територіальним принципом. Сьогодні великої проблеми з лікарями первинної ланки немає. Ми навіть краще працюємо, ніж наші європейські колеги. Гарний лікар на первинній ланці – це інтегральний лікар, який знає пацієнта, його родину, спадкові хвороби, професійну діяльність і він направляє пацієнта на профілактичні обстеження. Якщо це чоловік у віці за 40, то слід зробити обстеження на рак передміхурової залози. Якщо людина має зайву вагу, це ризик цукрового діабету. Попередньо робимо загальний аналіз крові, глюкозу, гемоглобін. Якщо є певні ризики, я роблю консиліум з ендокринологом. Дистанційно сімейний лікар, терапевт чи педіатр може виписати будь-яке направлення. Це може бути направлення до спеціаліста: кардіолога, невролога тощо, направлення на госпіталізацію чи лабораторні дослідження. Сімейний лікар - це координатор в сфері охорони здоров’я. Він і лікує, і дає поради, і робить направлення, і виписує рецепти на доступні ліки.
Чи несе лікар відповідальність за неналежне лікування?
З одного боку на лікаря первинної ланки є дуже потужне навантаження. З іншого боку – велика відповідальність. Неправильні управлінські рішення на рівні первинної ланки можуть призвести до катастрофічних наслідків у майбутньому. Затримка в постановці правильного діагнозу, неправильне лікування, неправильне скерування до спеціалістів може призвести до поганих наслідків. За порушення медичної етики та лікарської діяльності передбачена відповідальність від адміністративної до кримінальної.
Іван Сорока. Фото: facebook/ammnetua
В Україні доступ до лікаря первинної ланки набагато швидший і якісніший, ніж у багатьох розвинених демократіях
Яка має бути культура поведінки щодо здоров’я самого пацієнта? Наскільки часто можна превентивно турбувати свого сімейного лікаря?
Має бути культура поведінки. Не потрібно турбувати сімейного лікаря о третій ночі. Це не етично. Якщо виникає екстрена ситуація, яка загрожує життю, слід викликати швидку медичну допомогу. Якщо це може потерпіти, слід записатися на прийом. У нас доступ до лікаря первинної ланки набагато швидший і якісніший, ніж у багатьох розвинутих демократіях, де потрібно дуже довго почекати на прийом до сімейного лікаря, а потім ще кілька місяців до лікаря-спеціаліста. У нас це можна зробити протягом одного-двох днів. Це ж саме стосується досліджень УЗД, КТ, МРТ тощо – у нас їх роблять набагато швидше, ніж в інших країнах. Із превентивною метою сімейного лікаря слід відвідувати один раз на півроку, на рік, якщо немає приводів для занепокоєння. Разом із сімейним лікарем пацієнт вибудує ту частоту візитів, яка необхідна йому.
Сімейний лікар за можливості може приїхати. Якщо можливості немає – може не приїжджати
Чи повинен сімейний лікар приходити на виклик до пацієнта додому?
Сімейний лікар за можливості може приїхати. Якщо такої можливості немає – може не приїжджати. Якщо є екстрена ситуація, слід викликати екстрені служби. Для людини з інвалідністю слід підключати соціальні служби, які надають транспорт і певні консультації. Сімейний лікар виконав свою функцію – виписав усі направлення, а соціальна служба виконала свою функцію.
Що робити, якщо лікар виписав направлення на УЗД чи МРТ, а заклад охорони здоров’я відмовляється надавати цю послугу безкоштовно або на обстеження просто неможливо потрапити через щільний запис?
Якщо з якоїсь причини заклад охорони здоров’я не надає допомогу або вимагає якусь доплату, слід звернутися до керівника цього закладу або до начальників управління чи в департамент охорони здоров’я того чи іншого рівня місцевої адміністрації. Тоді питання буде вирішене на користь пацієнта.
Медикам завжди потрібна психологічна підтримка
Яка підтримка надається сімейним лікарям у випадку, якщо пацієнти поводяться неадекватно?
Медикам завжди потрібна психологічна підтримка. Ми працюємо з болем, з горем і багатьма іншими проблемами. Я завжди намагаюся зрозуміти пацієнта, стати на його місце.