Вікторія Зварич: "У світі є дуже багато балетних шкіл і російська школа є просто однією з цих шкіл"

Вікторія Зварич: "У світі є дуже багато балетних шкіл і російська школа є просто однією з цих шкіл"

Вікторія Зварич не лише танцює на сцені Львівської опери, а й займається, як сама вона каже, "балетними розкопками" та  розказує про залаштунки й стереотипи балету в соцмережах. Її відео в TikTok набирають тисячі вподобань. Російські ж пропагандисти охрестили її ледь не ідеологічним ворогом. А все тому, що балерина розвінчує міфи про безальтернативність російської балетної школи та повертає із забуття історію українського танцю. Про відкриття, які приголомшили навіть її, а також, як українській балетній  школі позбутись комплексу меншовартості, солістка балету Львівської опери й блогерка Вікторія Зварич в День балету розповіла ведучим шоу РанокПро на Радіо Промінь — Дмитру Захарченку й Анні Заклецькій.

0:00 0:00
10
1x

Вікторія Зварич / Фото з інстаграм-сторінки viktotiyazvarych

"В росії балет — це була така політична "зброя" 

Вікторіє, привіт. Побутує думка, що найсильніша балетна школа — це Ваганової. Давайте почнемо з розвінчування цього міфу. 

У світі є дуже багато балетних шкіл. Є італійська, американська, французька, англійська. Вони абсолютно різні і їх не можна порівнювати. В них різний стиль виконання й техніка. І російська школа є просто однією з цих шкіл. Вона не є кращою чи гіршою, вона є просто однією з. А додумування й перебільшення, що школа Ваганової — і є весь балет, це таке дивне твердження. До речі, багато людей взагалі вважають, що балет — це тільки школа Ваганової. 

Але ж це твердження з’явилось неспроста. Це роками нав’язувалось і пропагувалось. Й тому, напевно, такі стереотипи досі існують?

В росії балет — це була така політична "зброя". Взагалі культура, спорт. Оскільки в країнах Радянського Союзу не було конкуренції, а була лише школа балету Ваганової, вона була єдиною, тому все вкладалось в неї. Й тому вона така знана у світі. Ми не могли знати тут, чи вона краща, чи гірша, бо вона була одна. Але світу це підносилось як щось найкраще.  

"Я почала вести цей блог,  бо мені хотілось самій дізнаватись про український балет."

Хочеться згадати, що ви свій блог почали вести не так давно. На другий день повномасштабного вторгнення ваш чоловік пішов добровольцем, а ви залишились із дитиною. Саме тоді прийшла ідея створити блог, чи ви давно хотіли, а це стало спусковим механізмом?

Насправді  це була моя друга спроба. Перша спроба була, коли я була вагітна. В мене тоді щось не вийшло. А от коли це все розпочалось, я подивилась на балет із зовсім іншого боку. Якщо бути відвертою, то я почала вести цей блог, мабуть, на якихось нервах, хвилюванні. По-перше, щоб зайняти себе чимось і весь час не думати про те, як там мій чоловік. А, по-друге, мені хотілось самій дізнаватись про український балет. Тому що я навчалась і знала все про російський балет, а про український інформації було дуже мало. І коли почала вести блог і почала про це говорити, то побачила, що українці теж сильно цікавляться  темою балету. Я побачила цю зацікавленість і разом зі своєю аудиторією щодня дізнаюсь все більше й більше про український балет. 

"Виявляється, у Львові показували перший балет ще у 1796 році. Це була абсолютно несподівана для мене інформація."

Поділіться з нами, яке ваше улюблене особисте відкриття? 

Нещодавно я почала працювати з архівами Львівської опери і виявляється, у Львові показували перший балет ще у 1796 році. Це була абсолютно несподівана для мене інформація, я думала, що до Львова балет прийшов трохи пізніше. Також одна з постатей, про яку я дізналась, досліджуючи український балет, — це Марина Березовська. Я про неї дуже часто розповідаю в своїх інтерв’ю. Тому що ми знали її як народну танцівницю, дуже мало було інформації взагалі про неї, а про те, що вона заснувала балет в Австралії, про те, що вона класична балерина, донька відомого художника Георгія Нарбута, про це  я вже дізналась в ході своїх балетних "розкопок".