"Держава має бути сервісом і піклуватися про людину" — Банік про нові послуги в "Дії"

"Держава має бути сервісом і піклуватися про людину" — Банік про нові послуги в "Дії"

В застосунку та на порталі "Дія" з'явилися три нові послуги, зокрема йдеться про послугу для моряків, можливість автоматично актуалізувати дані про ФОП та перереєструвати авто. Керівник із розвитку електронних послуг у Міністерстві цифрової трансформації України Мстислав Банік наголошує, що мета змін — усунути людський фактор, а відповідно й корупційні ризики. В ефірі Українського Радіо він зазначив, що тепер українці можуть отримати техпаспорт на авто в "Дії" за мить, послугою вже скористались 1377 осіб. Крім того, оновився й дизайн сервісу, він став більш функціональним. Перша кнопка в "Дії" — це розділ "Стрічка". Його персоналізація зростає, адже планується, що надалі штучний інтелект підбиратиме послуги під потреби користувача.

0:00 0:00
10
1x

Фото: Мінцифри

Онлайн, без чиновників та людського фактора

Упродовж останнього часу з’явилися ті послуги, які Мінцифри анонсувало раніше. Розкажіть детальніше, про ті, які вже діють. Наскільки легко чи складно їх було впроваджувати?

Завжди треба докласти зусиль в будь-якому випадку. Ми запустили й презентували на саміті внесення змін про ФОП. Якщо підприємець змінив адресу чи вид діяльності, вийшов заміж і змінив прізвище, то відповідно треба актуалізувати дані. І раніше така послуга, хоч і була доступна онлайн, але не була автоматичною, тому що її обробляла людина. І за прикладом послуги відкриття-закриття ФОП, яка давно є автоматичною, ми запустили автоматичну послугу внесення змін. Також міністр Михайло Федоров презентував нові послуги для моряків. Це велика боротьба з корупцією. Тепер на порталі "Дія" моряки можуть подати заяву на отримання кваліфікаційних документів командного складу. Мається на увазі професійний диплом і підтвердження до нього та свідоцтво фахівця про спеціальну підготовку. І також через портал можна записатися на кваліфікаційний іспит, який можна скласти в Києві, Одесі або навіть Варшаві. Це те, в чому було замкнене коло для моряків, і раніше завжди треба було докладати, зокрема фінансових зусиль, щоб ці всі перевірки пройти, подати всі документи. Тепер це все на порталі "Дія" — онлайн, без чиновників, без людського фактора.

Це означає, що для того, аби скористатися всіма послугами в "Дії", людина має бути там і має внести туди всі документи? А якщо вона там відсутня, то не може скористатися цими послугами?

Все майже навпаки, тому реєструватися і вносити якісь документи, якщо ми говоримо про використання "Дії", не потрібно. Тобто, якщо ти на порталі, то там треба пройти коротеньку реєстрацію і користуватися послугами на порталі, якщо ми говоримо про моряків та ФОП. А якщо ми говоримо про послуги в мобільному, то не потрібно вносити ніякі документи чи дані.

Техпаспорт на авто з'являється в "Дії" автоматично за мить, послугою вже скористались 1377 осіб

Третя послуга — це щодо перереєстрації авто. Наскільки це спростило все, що пов'язане з покупкою, реєстрацією чи перереєстрацією авто?

Послуги, пов'язані з автомобілями або з водіями, з'являлися і раніше. У нас є багато паралельних треків з різними міністерствами й відомствами. Один з них — це робота з Міністерством внутрішніх справ у напрямку послуг для водіїв. І якийсь час тому у нас стало можливо отримати тільки електронне водійське посвідчення. Це наш плановий  проєкт із Міністерством внутрішніх справ. Але особливість його в тому, що це вже не просто робота з документом, але й безпосередньо антикорупційна історія. Тому що всі знають, що таке перепродати автомобіль — завжди додаткові черги, талончики на електронну чергу, у більшості обласних центрів взагалі один сервісний центр, і там, можливо, раз на кілька тижнів ти вирвеш талончик на цю послугу, щоб приїхати в сервісний центр. А тепер це все не потрібно. Не потрібні ні робочі години сервісного центру, ні його співробітники, ні талончики. Потрібно просто, щоб було дві людини, у яких є "Дія" і "Дія.Підпис". І, звісно, щоб в одного з них був автомобіль, а в іншого бажання його придбати. Експертиза не потрібна, згідно з законодавством вона вже не обов'язкова. І відповідно обмінялися планами, грошима, автомобілем і все. Техпаспорт з'явиться в "Дії" автоматично за мить. Якщо залишаєшся на старому номерному знаку, сів і поїхав. Якщо ні, треба буде почекати новий, який тобі надішлють поштою протягом кількох днів.

Наскільки відчутна хвиля запитів від користувачів на ту чи іншу послугу? Чи цей процес поступово починає наростати?

Послуга стала доступна минулого тижня з вівторка на середу вночі. І наразі вже 1377 людей купили автомобілі через "Дію". Тобто відбулося 1377 операцій. Тобто це досить хороший й динамічний показник.

Міністр Михайло Федоров говорив про те, що одна з цілей, яку ставить перед собою міністерство, це абсолютно унеможливити присутність людського фактора, а відповідно корупційні ризики, що все має бути автоматизовано, що люди мають отримувати послуги напряму і без втручання різних людських сил. Чи всі послуги зараз у такому форматі існують? Чи все-таки є ті, де присутній людський фактор?

Ще існують послуги, де присутній людський фактор, але ми крок за кроком його прибираємо, і в цьому працюємо разом з відповідними органами. Зокрема, запущена перереєстрація авто, з одного боку, ніби дрібний сервіс, але він також несе значний ефект.

На порталі "Дія" доступно понад 100 послуг, а в мобільному застосунку — близько 30

Яка кількість послуг наразі доступна в "Дії"?

На порталі у нас доступно понад 100 послуг, а в мобільному застосунку — близько 30. Це свідомий підхід, оскільки не всі послуги тобі потрібні під рукою, зокрема, дозвіл на будівництво не обов'язково мати в мобільному. Людина, яка буде отримувати таку послугу, сяде за комп'ютер і вдумливо прочитає кожен крок, кожне питання і заповнить таку послугу. А те, що тобі треба під рукою, наприклад, чи документи, чи податки, чи ковід-сертифікати, донати та види допомоги — це більш динамічна історія.

Щодо послуг, які вже запроваджені, які вже давно показали себе й працюють, чи потрібно вам до них повертатися, щоб оновлювати, перевіряти ризики, щоб не було чогось?

Насправді робота продовжується завжди у двох напрямках. В маленькому напрямку відбувається постійна підтримка, тобто, умовно, ми запустили ФОП і в будь-якому випадку треба за ним слідкувати, щоб там все працювало, щоб не було скарг. Можливо, десь треба вдосконалити, виправити дрібниці, додати питання та відповіді, або якщо відбувся збій, наприклад, на боці Міністерства юстиції, то щоб ми вчасно попередили користувачів і проконтролювали ці всі заявки. Тож завжди ми продовжуємо в такому форматі роботу, але є й покращення. Коли ми запроваджували в 2020 році послугу відкриття ФОП, вона містила 14 питань і не була автоматичною. Її обробляли співробітники ЦНАПів після того, як людина через "Дії" подавала відповідну заяву. Але з часом ми зробили ФОП автоматичний, ця послуга стала мати 10 полів, і в середньому за півтори-дві секунди людина вже отримує емейл про те, що вона стала підприємцем.

"Штучний інтелект підбиратиме послуги під твої потреби"

Щодо оновленої версії "Дії". Застосунок став більш функціональним та сучасним, як проанонсували в міністерстві. А що саме змінилося?

Найголовніше — ми освіжили дизайн, але не просто для того, щоб була там гарніша картинка. Але оскільки в "Дії" вже 14 документів, близько 30 послуг, і далі ця кількість буде тільки зростати, треба було багато чого переосмислити для того, щоб бути більш гнучкими для зростання, щоб людям було зрозуміліше, де що знайти, як все впорядковано, виділити розділи, які три роки тому не планувалися. Крім того, збільшилася контрастність та читабельність. Ми проаналізували користувацький досвід, зрозуміли, що є речі, яких люди не помічають і до них треба сильніше перевернути увагу в "Дії". Тобто, наприклад, додалась сегментація по блоках, тобто це стало більш зрозуміло і більш функціонально. Щонайголовніше, ми презентували й будемо крок за кроком впроваджувати й розвивати новий розділ в "Дії". Тепер перша кнопка в "Дії" — це розділ "Стрічка". Він персоналізований, і його персоналізація буде зростати. Тепер, якщо в тебе є непрочитані вхідні повідомлення, ти дізнаєшся про це одразу. Ти одразу можеш перейти до таких речей, які можуть бути нагальними, як пункти незламності, одразу під рукою сканер QR-кодів, якщо тобі треба відсканувати в "Дії" QR і поділитися документом або якщо ти хочеш перевірити чужий документ. Крім того, популярні послуги з часом стануть персоналізованими, і в них штучний інтелект буде сам під тебе, під твою поведінку підбирати послуги. Наприклад, якщо ти підприємець, то коли тобі треба подавати звітність, слушним є порекомендувати послугу із подачі податкової звітності. А якщо ти, наприклад, втратив роботу, то актуальніше буде тобі показати послуги з подачі на відповідні виплати. Тобто залежно від таких речей можна буде рекомендувати людині щось більш профільне. Не просто щоб ти заходив і шукав, а "Дія" вже зробила за тебе частинку роботи та допомогла тобі. Наше бачення, що держава все-таки має бути сервісом і опікуватися про людину.