Через криміналізацію контрабанди українцям треба бути уважнішими — Острікова

Через криміналізацію контрабанди українцям треба бути уважнішими — Острікова

Громадяни України повинні знати: коли вони переміщують дороговартісні товари, придбані за кордоном, і ці товари перевищують пороги кримінальної відповідальності, їх треба обов’язково подавати для декларування митним органам. Це зауважила Українському Радіо експертка Громадської ради при Державній митній службі, народна депутатка у Верховній Раді VIII скликання Тетяна Острікова. Вона прокоментувала ухвалений днями Верховною Радою закон про криміналізацію контрабанди. 10 років тому в Україні контрабанду декриміналізували, але митницю не посилили, зазначає Острікова. Тому законодавець вирішив зараз знову повернути ситуацію, коли за незаконне переміщення через кордон товарів широкого вжитку, а також підакцизних товарів (цигарки, алкоголь, пальне, бурштин) настає кримінальна відповідальність. Ця вимога прописана в Меморандумі з ЄС. "Але, як завжди, наші депутати дещо перестаралися", – вважає Острікова. І пояснює – у чому, на її думку.

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото: "Галицькі Новини"

"Контрабанду 10 років тому декриміналізували, але митницю не посилили"

— Верховна Рада ухвалила закон про криміналізацію контрабанди. Як зміниться відтепер покарання за контрабанду?

Насправді в 2013 році звичайна контрабанда товарів широкого вжитку була декриміналізована. 10 років тому законодавець вирішив, що карати порушників потрібно не тюремними термінами і кримінальними покараннями, а штрафом в розмірі 300% від вартості товарів та конфіскацією цих товарів. Тобто, економічними методами бити по кишені. На той час це було доволі прогресивне рішення, яке, на жаль, не спрацювало. Спрацювало б воно тільки в комплексі з одночасною розбудовою Митної служби і збільшенням її можливостей з виявлення таких правопорушень та з налагодженням міжнародних зв’язків і обміну інформацією з митницями суміжних країн та інших країн про товари, їхню вартість, вагу і країну походження. Наприклад, щоб наша митниця бачила, що, приміром, з Румунії відправлені телефони в певній кількості певної вартості. Відповідно, якщо на нашій митниці подаються інші документи, це порушення. Отже, контрабанду 10 років тому декриміналізували, але митницю не посилили, а, навпаки, системно знищували за часів Януковича. І досі ми постійно чуємо про необхідність її реформи та великі корупційні ризики. 

Тому законодавець вирішив знову повернути ситуацію, коли за незаконне переміщення через кордон товарів широкого вжитку, а також підакцизних товарів (цигарки, алкоголь, пальне, бурштин) настає кримінальна відповідальність. Ця вимога прописана в Меморандумі з ЄС та Європейською комісією про надання макрофінансової допомоги. Але, як завжди, наші депутати дещо перестаралися. Тому що в таких законах, де йдеться про податки та митну справу, завжди диявол криється в деталях. Європейська комісія раніше нам написала, що варто криміналізувати велику масштабну контрабанду. Але законопроєкт був поданий в парламент ще у 2021 році, там лежав два роки і нікому не був потрібен. І раптом напередодні саміту ЄС 14-15 грудня Міністерство фінансів згадує про невиконане зобов’язання і вирішує терміново щось ухвалювати. 

Тетяна Острікова. Фото: ФБ-сторінка Тетяни Острікової

Отже, в цьому законопроєкті йдеться не лише про велику, масштабну контрабанду. Абсолютно різні – американські, українські, європейські – бізнес-асоціації виступити з позицією, що в законі потрібно істотно допрацювати деякі положення.

Еквівалент 200 тисяч доларів

 Які претензії були у бізнесу?

Перш за все – це межі кримінальної відповідальності. В першій редакції була взагалі дуже низька вартість предметів контрабанди, товарів, які перевозяться. І фактично можна було карати ледь не за три айфони. Потім вони підвищили вартість до 30 тисяч доларів. Але насправді для бізнесу це дуже невелика партія товарів, тому йшлося про те, що цей поріг потрібно істотно підняти. І якщо ми міряємо величинами 2024 року (це постійно змінювані величини, в яких вимірюються межі кримінальної відповідальності), то йдеться про еквівалент 200 тисяч доларів. Тобто, якщо порушник переміщує через кордон товар вартістю 200 тисяч доларів і більше, і він це не декларує, то у 2024 році таке діяння буде кримінально покаране. Якщо йдеться про цигарки, а це вкрай поширена історія для мешканців прикордонних територій, то там поріг істотно нижчий. Європа страждає через наше незаконне виробництво тютюнових виробів і нелегальне виробництво алкоголю, які переміщуються через митний кордон. Йдеться про вивезення з України. Тому там поріг нижчий, там йдеться про вартість партії, наприклад, цигарок близько 30 тисяч доларів. Отже, підняти пороги – це перше, що вдалося бізнесу. 

Друге – це редакція норми про перевезення поза митним контролем, не через законні пункти пропуску або з приховуванням від митного контролю. Йдеться про декілька таких можливостей: схованки, сховища, навіть тіло людини. Тобто, це – або фізичне приховування, або документальне. Коли ви, наприклад, везете фуру техніки, а декларуєте, що у вас банани або інші дешевші товари. Тобто, за документами ви подаєте недостовірні відомості. І це правильно карати за такі діяння. 

Схема "піджаки"

— Що змінює законопроєкт для мешканців тих районів, які мають право на малий прикордонний рух (15 кілометрів від кордону)? Іноді вони теж задіяні в якихось схемах, наприклад, є схема, яка називається "піджаки".

Схема "піджаки" – це рух великої партії товару, яка, наприклад, ввозиться в Україну, але йде на адресу якогось підприємства, яке потім торгуватиме цими товарами. Скажімо, це комп’ютерна техніка, яка буде продаватися в інтернет-магазинах або у відомих мережах. Але щоб не декларувати всю цю фуру техніки, її дроблять на невеликі партії, саджають наших співгромадян, мешканців прикордонних територій, в буси, і вони їдуть за нормою провозу, яка дозволяє не декларувати товари.  Користуючись нормою безмитного провезення, комерційну партію дроблять на некомерційні вантажі і їздять по колу, допоки її не перевезуть. Цю схему було досить складно побороти, що б держава не робила: і знижувала норму безмитного провозу, і зазначала, що потрібно не бути в Україні 24 години, щоб не було можливості їздити по колу кілька разів на день. Але схема досі жива, і самі люди не вважають її чимось соромним, тому що ця схема існує на межі закону. Так от у зв’язку з криміналізацією контрабанди людям потрібно бути уважнішими. Бо раніше існувала така судова практика: якщо перевозився товар невеликими партіями, але все було об’єднано спільним умислом, це могли порахувати, як одну велику партію і як частину великої схеми. Людям треба замислитися, що їхні такі невеличкі кроки можуть бути розцінені правоохоронними органами, як частина великомасштабної схеми. А це вже кримінальна відповідальність.

— Що може змінитися для інших людей, які перетинають кордон у стандартному порядку?

Громадяни повинні знати: коли вони переміщують дороговартісні товари, які вони придбали за кордоном, і ці товари перевищують пороги кримінальної відповідальності, їх треба обов’язково подавати для декларування митним органам. Інакше, якщо вони будуть виявлені, їхня вартість перевищуватиме встановлену межу (у величинах 2024 року – близько 200 тисяч доларів), то це перевезення без декларування буде кримінально караним. Якщо йдеться про значний розмір, покарання буде у вигляді штрафу близько 425 тисяч гривень. Але якщо все вчиняється групою осіб (а в митних питаннях практично завжди буде група осіб), то в такому випадку покарання серйозніше: або штраф 1,2 мільйона гривень або позбавлення волі від 5 до 10 років з конфіскацією майна.
Все одно, на мій погляд, редакція норми є недосконалою і ще буде змінюватися. Тому депутати, розуміючи це, відстрочили запровадження норми і дію перенесли на 1 липня 2024 року. До того часу вони мають намір реформувати Бюро економічної безпеки, яке має розслідувати ці злочини.