"Конкуренція творить дива" — Жумаділов про реформу закупівель у сфері оборони України

"Конкуренція творить дива" — Жумаділов про реформу закупівель у сфері оборони України

Конкуренція творить дива, зазначив Українському Радіо професійний закупівельник, котрий з квітня цього року очолює команду з реформи держзакупівель у сфері оборони при Офісі підтримки змін у межах Міноборони України Арсен Жумаділов. І потрібна така стратегія закупівель, щоб ця конкуренція спрацювала. Аби не сталося так, що якихось постачальників зрізали з тих чи інших причин через кваліфікаційні вимоги постачальника або через специфічні вимоги до продукції. "Ми розділимо товарну складову і сервісну", — розповів Жумаділов. Сервісна складова полягатиме в тому, щоб формувати партії та розвозити їх по місцях доставки. А товарна — закуповувати продукти харчування для потреб армії. Це будуть дві окремі закупівлі, наголосив Жумаділов.

0:00 0:00
10
1x

 

Ілюстративне фото з відкритих джерел

 

"Завжди дотримується принцип наявності двох пар очей"

— Ви очолюєте команду з реформи держзакупівель у Міноборони. Якими інструментами будете досягати нульової толерантності до корупції?

— Ідея, яку ми закладаємо в основу реформи — це виокремлення організації, яка буде створена з нуля і функціонально налаштована на проведення всіх закупівель у максимально прозорий, некорупційний спосіб. Ми говоримо про те, що ця організація має бути виокремлена і не може бути структурним підрозділом у межах Міністерства оборони або структурним підрозділом у межах ЗСУ. Це має бути окрема організація, це люди, які винаймаються під цю конкретну функцію. Відповідно, йдеться про процеси рекрутингу, де на кількох стадіях інтерв’ювання, завдяки перевірці ми переконуємося, що люди справді розділяють цінності та місію цієї організації. І далі — системні рішення у межах процесів. Наприклад, такий принцип, що завжди при ухваленні рішень не передбачається та чи інша дистанційність, завжди дотримується принцип наявності двох пар очей. Тобто має бути принаймні дві людини, які дивляться на ситуацію і мають дійти згоди, що все треба виконати саме таким чином, а не інакше. І важливий момент — максимальна автоматизація та цифровізація, аби людина не втручалась у процеси.

Арсен Жумаділов. Фото: Український кризовий медіацентр

Досвід НАТО і ЄС

— Чи плануєте запозичувати досвід НАТО?

По-перше, архітектура, про яку я розповідаю, поширена в країнах НАТО. Саме той момент, що закупівельна організація виокремлена як окрема професійна структура, яка фахово виконує закупівлі та постачання в інтересах армії.

По-друге, ми беремо ЄСівські директиви, які реалізовані у більшості країн НАТО і регулюють те, яким чином мають виконуватись публічні закупівлі. Насправді наша країна від 2016 року здолала великий шлях, для того щоб впровадити ці закупівлі у сфері необоронній, де немає вимоги конфіденційності, немає державної таємниці. І тепер ми говоримо про те, що ці закупівлі мають бути реалізовані в оборонній сфері. Йдеться і про динамічну систему закупівель, і про рамкові угоди, і про електронні каталоги тощо. Тобто ми беремо законодавство країн ЄС і впроваджуємо у сфері оборони. Адже це зарекомендувало себе як дуже хороша практика в усіх інших сферах — охорони здоров’я, місцевого самоврядування, містобудування тощо.

По-третє — це номенклатура подвійного призначення, де є спеціальний регуляторний режим в країнах, які виробляють той чи інший товар. Ми маємо забезпечити на своєму боці наявність максимально зрозумілого контрагента, максимально зрозумілої для партнерів організації, яка здатна дотриматися усіх обіцянок та вимог щодо того, де саме і як саме ці товари використовуються, відповідно до того, що було закладено в контракті. Ця організація має бути максимально професійною, зрозумілою, фаховою.

— Коли ці відокремлені агенції зможуть запрацювати?

— Агенцію, що займається закупівлею летальної номенклатури, прокоментувати не можу, тут працює окрема команда. Щодо агенції, яка займатиметься закупівлею нелетальної номенклатури — вже підготовлена нормативно-регуляторна база для її запуску. Її можна вже наповнювати кадрово з тим, щоб вона запрацювала у вересні цього року і змогла укласти перші контракти вже у жовтні. Минулого тижня я заявив про те, що завершую каденцію у "Медичних закупівлях України" (Арсен Жумаділов – перший, обраний на конкурсі, керівник ДП "Медичні закупівлі України" – ред.) і зараз хочу сфокусуватися на тому, щоб створити додану цінність у тих сферах, де є найбільші виклики перед нашою країною. Гадаю, у найближчий час стане зрозуміло, що є політична воля, щоб довірити і доручити мені запуск реформи закупівель.

Жодна з товарних позицій не є монопольною на ринку

— Уявімо, що агенція із закупівлі нелетальної номенклатури запрацювала. Але на іншому кінці є постачальники чи посередники, які й надалі захочуть продавати вам умовні "яйця по 17 гривень", адже апетити недоброчесних людей нікуди не зникнуть, а війна посилює корупційні ризики.

— Моя відповідь складатиметься із двох частин. Перша — загальна. Жодна з товарних позицій не є монопольною на ринку. Немає такого, що є монопольний постачальник яєць, інших продуктів харчування, форми або паливно-мастильних матеріалів. Відповідно, якщо буде конкуренція постачальників у відповідних процедурах, то ми побачимо, що ціни зменшуватимуться дуже швидко в абсолютно відкритий та зрозумілий для всіх спосіб. Навіть якщо десь з’являться монопольні позиції, то є відповідне регулювання, яке не дозволяє просто виставляти цінник і щоб держава за нього платила. Відповідно, якщо в когось є апетити піднімати ціни, то ми не маємо брати за основу нашої діяльності їхні апетити. В основі нашої діяльності — не приватні інтереси якихось людей, а публічні інтереси Української держави та суспільства. Конкуренція творить дива. Головне, що має зробити закупівельник, — виробити таку стратегію закупівель, щоб ця конкуренція спрацювала. Аби не сталося так, що якихось постачальників зрізали з тих чи інших причин через кваліфікаційні вимоги постачальника або через специфічні вимоги до продукції. Отже, перша частина відповіді — конкуренція має спрацювати, і вона спрацює. Друга частина — по кожній товарній позиції, перед тим, як оголошувати процедуру, ми маємо провести конкурентні торги. Ці торги повинні відбутися, щоб ми мали економію, за рахунок якої зможемо збільшити покриття потреб наших військових.

Дві окремі закупівлі

Якщо говорити коротко — ми розділимо товарну складову і сервісну складову. Сервісна полягатиме в тому, щоб формувати партії та розвозити їх по місцях доставки, а товарна складова – закуповувати продукцію харчування для потреб армії. Це будуть дві окремі закупівлі. Яким чином ми будемо закуповувати першу і другу складову харчування, тут є багато деталей та нюансів. Але загальний принцип такий: вибудувати процеси таким чином, щоб не постраждала забезпеченість, і при цьому щоб ми не переплачували посередникам. У деяких випадках не виключаю, що це не буде можливим, адже зараз у каталозі 409 позицій. Якщо закуповувати кожну окрему позицію у кожного окремого постачальника, то є ризик, що при формування партії ми отримаємо певні логістичні проблеми. Бо не всі постачальники будуть здатні виконувати замовлення вчасно, а це ставитиме під ризик забезпеченість. Усі ці моменти буде проаналізовано.