МАГАТЕ варто працювати над безпекою ЗАЕС під час її деокупації — експерт

МАГАТЕ варто працювати над безпекою ЗАЕС під час  її деокупації — експерт

Гендиректор Міжнародного агентства з атомної енергії (МАГАТЕ) Рафаель Гроссі вже вдруге збирається відвідати Запорізьку атомну електростанцію, яка тимчасово окупована російськими загарбниками. Експерт Національного інституту стратегічних досліджень Олексій Їжак позитивно оцінив Українському Радіо розгортання місії МАГАТЕ щодо ЗАЕС. На думку експерта, завдяки цій місії принаймні поки що припинилися спроби переключити станцію до російських мереж. Також "ніби трохи зменшилася кількість обстрілів" території АЕС з боку Росії. Однак зберігається ризик від'єднання ЗАЕС від зовнішнього живлення. І взагалі — МАГАТЕ варто працювати над створенням безпечних умов роботи ЗАЕС на період проведення деокупації під час наступу ЗСУ, наголошує Олексій Їжак.

0:00 0:00
10
1x

Фото: Енергоатом

 

Плани МАГАТЕ узгодити безпекову зону навколо ЗАЕС не були реалізовані

"Схоже, що після розгортання місії МАГАТЕ припинилися спроби переключити станцію до російських мереж. А також ніби трохи зменшилася кількість обстрілів. До початку місії МАГАТЕ росіяни намагалися зруйнувати лінії електропостачання, які зв’язували станцію з українською мережею. Це було небезпечно, бо станція не працювала і фактично живилася ззовні, аби підтримувати систему безпеки. А росіяни намагались підключити станцію до російських мереж, для чого знищували під’єднання до української мережі. Після розгортання місії росіяни час від часу намагались нагадати про себе, створити критичну ситуацію, пошкоджуючи зв’язок з українською мережею, але робили це рідше. І здається, вони трохи зменшили військову присутність — замінили військовослужбовців Російської армії на Росгвардію. Ну і працівникам станції, можливо, стало трохи легше жити і працювати через послаблення тиску. Тобто відбулася певна профілактика. Але великі плани МАГАТЕ узгодити створення безпекової зони навколо станції, не були реалізовані. Там навіть лунали певні терміни. Але, як сказав Гроссі, це не буде реалізовано, не виходить". МАГАТЕ розпочало у вересні минулого року переговори щодо створення зони ядерної безпеки на ЗАЕС. Ще тоді Гроссі наголошував на необхідності термінового створення охоронної зони ядерної безпеки навколо станції, але перемовини зупинилися, і нині ця ідея не розглядається. Причини — у складності реалізації, констатує Олексій Їжак.

Гендиректор МАГАТЕ Рафаель Гроссі. Фото: AP

Росія вимагала легалізації окупації

"Були дипломатичні переговори, і з натяків виходить так, що Росія в обмін на дотримання певних безпекових режимів вимагала легалізації окупації станції, тобто легалізації своєї присутності. І Україна мала з цим погодитись. Це було нереально. І друга причина: гарантувати відсутність військ та артилерії далеко в зоні російської окупації — це було дуже складно. Тобто, по-перше, складно з військової точки зору, адже МАГАТЕ не має власних ресурсів для таких операцій та контролю. І по-друге — росіяни юридично вимагали легалізації окупації ЗАЕС. Ці два фактори зробили неможливим створення такої зони. Зрештою, всі розуміють, що найбезпечніше вирішення цієї ситуації — деокупація станції. Проблема тільки в тому, щоб зробити це максимально безпечно".

На фото: Олексій Їжак, ФБ-сторінка

Це — не перший візит Гроссі на ЗАЕС. Про яку небезпеку може йтися зараз?

"Небезпека така ж сама. Кожен обстріл росіянами ліній електропередач, які йдуть у бік Нікополя, це створення ядерних ризиків для систем безпеки станції. Зі слів Гроссі, зараз на столі нова опція вирішення проблем станції, і вона життєздатна. Що це за опція — невідомо. Але гадаю, що йдеться про якусь нову ініціативу, яку МАГАТЕ намагається просунути. Однак жодних витоків, про що йдеться, не було. На мій погляд, мова може йти про створення безпечних умов роботи станції на період проведення деокупації під час наступу українських сил. Загрози обстрілів ЗАЕС російськими окупантами зараз невисокі, проблема в тому, що зберігається ризик від'єднання станції від зовнішнього живлення. Ядерні блоки перебувають у режимі зупинки, а отже, їм самим потрібна електроенергія, для того щоб живити систему охолодження".