Виїзд чоловіків з України під час війни: які існують схеми нелегального виїзду та як перетнути кордон законно? Пояснює НАЗК

Виїзд чоловіків з України під час війни: які існують схеми нелегального виїзду та як перетнути кордон законно? Пояснює НАЗК

В перший день повномасштабного вторгнення в Україні був введений воєнний стан та загальна мобілізація. Відтак були обмежені права військовозобов’язаних чоловіків перетинати державний кордон. Це, в свою чергу, спровокувало появу корупційних схем та вигадування різних варіантів виїзду чоловіків за кордон. Національне агентство з питань запобігання корупції, виявивши законодавчі прогалини в цьому питанні та корупційні порушення, запропонувало рішення для їх усунення. Як саме в умовах воєнного стану чоловіки можуть виїхати з України чесно та без корупції, та як виїжджають, використовуючи нелегальні схеми, Українському радіо розповів заступник голови НАЗК Андрій Вишневський.

0:00 0:00
10
1x

Про схеми нелегального перетину кордону військовозобов’язаними чоловіками

НАЗК як орган, до основних завдань якого належить запобігання корупції, серед своїх функцій має й таку, як ідентифікація корупційних ризиків. Ми маємо для цього спеціальну методику і коли за певними критеріями отримуємо усвідомлення того, що можуть бути корупційні ризики в тій чи іншій сфері, то розпочинаємо аналіз.

Проблема з корупцією при перетині кордону зростала по висхідній і ознаки того, що навколо виїзду чоловіків призовного віку за кордон з’являється і розвивається, процвітає корупція, з’явилися не одразу. Й, оскільки кожна наша рекомендація має бути надзвичайно виваженою, то дослідження стало готовим лише тепер.

Стосовно схем і ризиків, то ми насамперед виявили зловживання навколо системи "Шлях". Це інформаційна система, яка створена та застосовується для того, щоб реєструвати водіїв, які перевозять гуманітарні вантажі. Ми виявили, що ця система в першу чергу використовується для зловживань. Наприклад, усім відомий Олег Гладковський або Свинарчук – колишній перший наступник секретаря РНБО — неодноразово був заброньований обласними військовими адміністраціями як водій гуманітарних вантажів. За цей період він тричі перетинав державний кордон на автомобілях різних марок, зареєстрованих на різних осіб, і щоразу повертався без автомобіля, пішки. Двічі повернення в Україну відбулося після того, як уже сплив термін бронювання.

Читати також Черги у 60 км, здорожчання доставки товарів вдвічі: як працюють автоперевізники під час війни

Загалом НАЗК встановило 59 осіб,  які за сприяння начальників обласних військових адміністрацій та керівника Міністерства інфраструктури виїхали за межі України та не повернулися. Найбільш масово виїзд відбувся на підставі внесення таких людей до системи "Шлях" однією з посадових осіб Львівської обласної військової адміністрації, яка зареєструвала 38 осіб.

Ці цифри мізерні, адже йдеться лише про те, що було виявлено НАЗК в рамках цього достатньо невеликого дослідження. Це лише індикатор, насправді ж ми розуміємо, що швидше за все таких випадків набагато більше.

Другий ризик – це одержання неправомірної вигоди суб’єктами господарювання, які мають ліцензію на право міжнародних перевезень пасажирів у статусі водія. Такими компаніями продається право бути внесеними до системи "Шлях" як водій. Дослідження показало, що часто такі особи, зареєстровані як водії, навіть не мають водійського посвідчення. Наприклад, реалізація цієї схеми приватними компаніями-перевізниками виявлена Управлінням СБУ у Волинській області. Оперативники встановили, що волинські приватні фірми з міжнародних автобусних перевезень налагодили цілий канал з вивезення осіб призовного віку за кордон у період воєнного часу. Для цього вони підробляли договори найму та оформлювали призовників як других водіїв на міжнародні автобусні рейси.

Третій ризик – це використання схеми листів сприяння до адміністрації Держприкордонслужби. Ця схема нібито і не є незаконною, але є сумнівною. Сама можливість отримання дозволу на виїзд через такий механізм – листи сприяння різних міністерств до Держприкордонслужби – може призводити до корупції. Наприклад, колишнього генерального директора державного підприємства "Антонов" було викрито на організації незаконного переправлення за кордон українців призовного віку. В березні він подав перелік працівників, які виїжджають за кордон нібито для технічного обслуговування літаків. Вочевидь частина цих людей дійсно виїжджала з такою метою, але ми виявили, що до складу групи на відрядження було включено зовсім сторонніх осіб, серед яких був близький родич самого генерального директора.

Наступний ризик – це зловживання службовим становищем та одержання неправомірної вигоди представниками Держприкордонслужби безпосередньо під час спроби перетину державного кордону чоловіками призовного віку. Серед конкретних прикладів можна згадати виїзд за кордон колишнього голови Конституційного Суду Олександра Тупицького, за фактом чого Державне бюро розслідувань проводить слідчі дії. На сьогоднішній день було встановлено, що Тупицький залишив межі України без проходження передбаченого законодавством України прикордонного і митного контролю та без перевірки документів, які надають право на виїзд за кордон.

Наступний ризик – це зловживання впливом, вимагання та отримання неправомірної вигоди військовослужбовцями Територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, колишніх військкоматів за оформлення, сприяння в оформленні, підробку облікових та інших документів. До прикладу, за 12 тисяч доларів лікарі-представники військкомату та адвокати виготовляли повний пакет фіктивних документів, які давали можливість особам, що ухилялися від мобілізації, безперешкодно перетнути державний кордон.

Інший ризик – це оформлення підробних документів, зокрема довідки акта огляду МСЕК про встановлення групи інвалідності військовозобов’язаним особам.

Сьомий ризик, який ми виявили, стосується лінії розмежування. Це вимагання та отримання неправомірної вигоди в інтересах своїх або третіх осіб посадовими особами військових адміністрацій за надання безперешкодного дозволу на виїзд на тимчасово окуповану територію України.

Про те, скільки коштує незаконний перетин кордону України

 Посадові особи Держприкордонслужби митного поста Львівської митниці обіцяли не вносити відомості про перетин кордону до відповідних баз даних за 6 тисяч доларів. Пакет документів, який оформлювався спільно лікарями медичної комісії та адвокатами на рівні Територіального центру комплектування і соціальної підтримки коштував 12 тисяч доларів.

Є приклад, коли за 1300 доларів посадова особа гарантувала виготовлення довідок, які входять до акта огляду МСЕК для встановлення групи інвалідності.

Стосовно перетину лінії розмежування і виїзду на тимчасово окуповану територію, то вартість послуг може становити від 500 до 1500 доларів.

Тому, як ми бачимо, розбіжність доволі велика – від кількох сотень доларів до 10 і більше тисяч, в залежності від того, яка схема для цього використовується.

Про те, чому існують незаконні схеми виїзду за кордон

Проблема, яку ми виявили, полягає в тому, що встановленої в законний спосіб заборони на виїзд громадян України за кордон, в тому числі й чоловіків призовного віку, на сьогоднішній день немає. Тобто можливість встановлення такої заборони Конституцією України і законами передбачена, виключення з такої заборони і порядок дій стосовно таких виключень існує. А самої заборони – немає. Тому, згідно наших висновків, єдиним конституційним і законним способом, в який ця проблема може бути вирішена, є встановлення обмеження права вільно залишати територію України в Указі президента, яким було введено воєнний стан. Адже обмеження конституційних прав – це крайній захід, до якого в деяких випадках змушена вдаватися держава. Право вільно залишати територію України не є абсолютним і за певних умов може бути обмежене, зокрема, під час введення воєнного стану. Й повноваженнями його обмежувати наділена вища посадова особа країни, рішення якої в подальшому затверджує Верховна Рада України.

Проте, на жаль, в чинному Указі, яким 24 лютого цього року в Україні було введено воєнний стан, обмеження прав не передбачено. 

Наступний крок для врегулювання цієї проблеми – це чітке визначення підстав для виключень Переліку і порядку надання підтверджуючих документів для того, щоби право на виключний перетин кордону реалізувати. На превеликий жаль, цього теж сьогодні немає.

Про те, що в законному полі сьогодні не існує заборони на виїзд для чоловіків призовного віку

Це так і на сьогоднішній день є судова практика з цього приводу. За свідченням Верховного Суду, які зазначені на сайті суду, є непоодинокі випадки, коли суди приймають рішення за такими позовами на користь громадянина.

Про пропозиції НАЗК, як врегулювати проблему корупції довкола виїзду за кордон чоловіків призовного віку

Ми виступили з конкретними пропозиціями: звернулися до президента, вказавши на необхідність уточнити і удосконалити указ, та звернулися до прем’єр-міністра, запропонувавши КМУ затвердити план заходів з чітким переліком, які дозволять вирішити проблему. На щастя,  буквально сьогодні ми отримали з Уряду згоду прем’єра і доручення НАЗК, Міністерству транспорту, Міністерству оборони та іншим такий план заходів розробити і подати до КМУ до 1 грудня.

Про нові експертизи НАЗК

Тема, дотична до перетину кордону, дуже чутлива з усіх точок зору – гуманітарна допомога. Ми завершили одне дослідження і зараз працюємо над конкретними рекомендаціями. В сфері, пов’язаній з визначенням потреб в гуманітарній допомозі, в отриманні гуманітарної допомоги, в зберіганні, обліку і розподілі гуманітарної допомоги ми також виявили серйозні корупційні ризики. Будемо говорити про них буквально найближчим часом, вже наступного тижня.

Аби вирішити ці проблеми, також перш за все треба прийняти закон про гуманітарну допомогу, тому що чинний закон – це документ з 90-х років, який регулював питання допомоги, пов’язаної з тяжкими економічними часами тоді. Цей закон жодним чином не враховує ті особливості, які пов’язані з війною, правовим режимом воєнного стану, питаннями внутрішньо переміщених осіб.

 Фото: УНІАН