Парламент ухвалив Виборчий кодекс, аби потім його доробляти – Олександр Черненко

Парламент ухвалив Виборчий кодекс, аби потім його доробляти – Олександр Черненко

У четвер, 19 грудня, Верховна Рада ухвалила Виборчий кодекс з пропозиціями президента Володимира Зеленського. Чим він відрізняється від проєкту, запропонованого парламентом попереднього скликання, та чи відбудуться найближчі вибори за новими правилами? Про це Українському радіо розповів голова підкомітету з питань виборів та референдумів Комітету з питань правової політики та правосуддя Верховної ради VIII скликання Олександр Черненко.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Чи відкриті списки дійсно відкриті?

"Якщо спрощено говорити про відкриті списки, то сьогодні ми голосуємо за партійний список однією галочкою і ми голосуємо за партію, вона набирає певну кількість голосів і, відповідно, мандатів. І сама вирішує, хто перший, другий, третій в цьому списку.  Ми віддаємо свій голос партії, довіряючи їй сформувати депутатський склад. Тобто виборець може вплинути на те, скільки мандатів набере партія, але жодним чином не може вплинути на те, хто ці мандати від партії отримає", – розповів Олександр Черненко.

А відкриті списки, за його словами, передбачають ту ситуацію, коли виборець віддає голос партії, разом з тим віддає ще один голос комусь із регіонального списку цієї партії: "Таким чином виборець не просто каже, що він за цю партію, але й те, що в цій партії є достойний кандидат і він хоче дати йому свою преференцію, щоб цей кандидат мав більше шансів отримати мандат".

"Коли ми пропонували проєкт кодексу в своїй редакції ще в минулому скликанні, передбачалося, що в регіональному списку, який пропонує партія, виборець рангує кандидатів, хто буде перший, другий, третій відповідно до того відсотку голосів, які вони отримали. Тому, якщо в списку є п’ять кандидатів і за п’ятого проголосувало більше,ніж за першого, п’ятий й стає першим. Те, що прийняла Верховна Ралда вже цього скликання, перш за все формує так звану "захищену дев’ятку", коли якщо партія долає 5 %, перших дев’ять осіб цієї партії проходять автоматично.  Інші отримані партією мандати діляться по регіональних списках залежно від того, скільки партія в кожному регіоні взяла голосів. А кандидати в регіональних списках вже між собою змагаються, при тому, аби просунутись вище, кандидат має не просто набрати більше голосів, а мати певну виборчу квоту, в середньому це 8-10 тисяч голосів. Якщо ж кандидати не набрали цих голосів, вони отримують мандати в тому порядку, в якому їх поставила партія. Тобто знову те саме, що ми маємо в закритих списках, відтак я би назвав це не відкритими, а напіввідкритими списками", – наголосив Черненко.

Окремо член Комітету з питань правової політики та правосуддя парламенту попереднього скликання звернув увагу, що І власне це було одне із зауважень в президентському вето, коли попереднє скликання проголосувало за гарантовані десять кандидатів, на мандати яких виборець не пливає: "Президент у своєму вето сказав, що це погано, це закриті списки і це треба міняти. І поміняли десять на дев’ять. А відбулося це тому, що президент не міг підписати виборчий кодекс, який прийняла Рада попереднього скликання, бо вона погана і корупційна. Саме на критиці парламенту він побудував свою виборчу кампанію".

Скільки законів об'єднує в собі Виборчий кодекс зараз?

"Проголосований Виборчий кодекс став меншим: звідти забрали розділи про ЦВК та Реєстр виборців. Якщо раніше ми голосували за кодекс, який об’єднував п’ять законів – про ЦВК, реєстр виборців, парламентські, президентські та місцеві вибори – то сьогодні там залишилося лише три", – розповів Олександр Черненко.

Чи відбудуться якісь вибори за цим кодексом?

В перехідних положеннях прийнятого документу, пояснив Олександр Черненко, записано, що він набуває чинності 1 січня 2020 року, і в частині місцевих виборів в тому числі: "Єдине, що довибори, які будуть відбуватись до якихось місцевих рад,коли депутат вибув, відбуватимуться за старою системою і це логічно".

"Наступні чергові чи позачергові вибори по ідеї мають відбутися за цим кодексом, але в ньому в частині місцевих виборів майже нічого не міняли. Це відбулось тому, що будуть дуже сильно міняти, але пізніше, тому що проголосований Виборчий кодекс підлаштований під той адмінтерустрій, який сьогодні є в Конституції. Відтак не враховані ті зміни до Конституції, які зараз подав президент. Тому в частині місцевих виборів кодекс зазнаватиме змін або й буде новий закон про місцеві вибори. Депутати проголосували за кодекс, щоб потім доробляти", – підсумував  голова підкомітету з питань виборів та референдумів Комітету з питань правової політики та правосуддя Верховної ради VIII скликання Олександр Черненко.

ФОТО: Українська правда