Роман Безсмертний про своє звільнення, "нормандський формат", Мінськ і про "припинити стріляти"

Роман Безсмертний про своє звільнення, "нормандський формат", Мінськ і про "припинити стріляти"

Роман Безсмертний, якого напередодні президент увільнив від обов'язку представляти Україну в політичній підгрупі Тристоронньої контактної групи з врегулювання ситуації на Донбасі, в ефірі Радіо Культура розповів про своє звільнення, переговори в Мінську і про те, чому не працює "нормандський формат".

— Більше місяця тому вас знову призначили до Тристоронньої контактної групи указом президента України. А потім минув місяць і чотири дні — і вас звільнили так само указом президента України. В перший і в другий раз з вами попередньо спілкувалися, про щось там натякали?

Ні. Ні під час процедури призначення, ні під час процедури звільнення ніхто зі мною не спілкувався. Я власне в своєму житті політичному пережив три періоди: перший період — це коли президент, бо там є таке поняття як номенклатура президента, тобто тих, кого він призначає і звільняє, президент запрошував до себе і пояснював, чому він хоче призначити і які він вимоги ставить. Теж саме було коли звільняє. Він запрошує і каже: перше, друге, третє, тому буде указ, пропонується ось таке місце роботи.

— Це протокол чи це такий звичай?

Ні, це таке правило. Але є поняття… Я не випадково сказав поняття номенклатури. І зазвичай є номенклатура міністра, номенклатура президента… І в кадровій політиці держави це не просто традиція, це неписане правило. Потім був другий період, коли президенти уповноважували мене провести розмову. В свій час, коли я був заступником голови адміністрації, уповноважили, що, будь ласка, запроси от цю людину, а ми запропонуємо їй працювати от на таких умовах, треба досягнути таких результатів і так само звільнити. Ми зараз підійшли до третього етапу, коли як призначення, так і звільнення — воно ні з ким не погоджується, не формується завдання, більше того, немає оцінки.

Тут справа в тому, що я так само, як і всі, задумуюся, чому це відбувається і чому це відбувається в царині роботи Тристоронньої контактної групи і представників у підгрупах. Та справа в тому, що всі учасники цього переговорного процесу — вони в принципі не мають ніякого статусу. Недавно хтось із фахівців українських відомих сказав про те, що Безсмертний плутає державну службу і політику. Розумієте, коли людина виконує державні функції, але вона за свої кошти їде в Мінськ, за свої кошти там поселяється, вона їде по загальногромадянському паспорту, її оглядають під час проходження митного контролю як будь-якого громадянина, шарпають документи, які носять гриф "державної служби". Більше того, ця людина три останні роки без кінця говорить, що врегулюйте статус цих людей.

— Всі знають нібито, що таке Мінськ… У нас були переговори у так званому "нормандському форматі". Перші переговори були восени 2014-го року за участі України, Росії, Франції, Німеччини і ОБСЄ, а також представники Луганська і Донецька в неофіційному статусі…

Так, вони і залишаються в не офіційному статусі ці представники Луганська і Донецька. Тобто в конфігурації формальній їх немає. І за згодою сторін їх запрошують для того, щоб консультуватися.

— Потім був, так званий, Мінськ-2 зі своїм протоколом, фактично угодою… Це був 2015-й рік, лютий. В перерві між цими двома процедурами і в комплексі їх відбуваються ці зустрічі Тристоронньої контактної групи — Україна, Росія, ОБСЄ...

Посередник ОБСЄ. Він веде цей діалог. Перемовини ведуться між представником України і Росії. Це тристороння контактна група, яка має ще чотири підгрупи: з питань економічних, з питань соціально-гуманітарних, з питань безпекових і з питань політичних.

— Під час цих перемовин були якісь серйозні, раціональні рішення, які можна брати на озброєння?

Скажімо, 2015-й і 2016-й рік були найпродуктивнішими. Насправді зараз з приходом, з появою новообраного президента почалася реалізація блоку соціально-гуманітарних рішень, прийнятих в 2016-му році. От, наприклад, ми кажемо — міст в Станиці Луганській. Це рішення вересня 2016-го року. І от на сьогоднішній день, з точки зору реалізації економічних, соціально-гуманітарних і безпекових рішень,  ми знаходимося на рівні вересня 2016-го року. Це розмінування, це розведення живої сили, це відведення важкої, середньої техніки, танків, мінометів. Якщо кожен з цих протоколів взяти — жоден з них повністю не реалізований.

— У сьогоднішній ситуації, яка користь від збереження от цих от мінських контактів?

Є декілька речей, які обговорюються лише у Мінську. Перше — це питання припинення вогню. Тому що обстріли продовжуються. Це питання номер один. І друге — це звільнення, а далі кожен починає говорити: військовополонених, бранців, незаконно утриманих. Справа в тому, що от це, коли я сказав "кожен починає говорити" — звідси і починаються проблеми. Тому щодо всіх цих осіб використовується, з останньої зустрічі в Мінську, поняття звільнення. Хоча, чесно кажучи, якщо стати на платформу міжнародно-правову, якщо визнавати, що це військовополонені, то щодо них існує абсолютно чіткий протокол.

— Звідки сама ця ідея "нормандського формату" зустрічі? Вона нібито від самого початку була в повітрі й озвучувалася неодноразово, але як пропозиція офіційно від держави Україна вона, здається, не звучала…

Перше, чому дискусія взагалі ця іде, — тому що в українському суспільстві продовжують боротися між собою два механізми. Перше — це так званий Будапештський формат, це Великобританія, Росія, США, Україна і Китай. З Францією вони пізніше підписали цей документ. В Будапешті його підписали четверо і потім ще дві країни його доповнили…

Друге: в зв'язку з тим, що в 2014-му році з початком війни з ініціативи України все-таки не зреагували країни і будапештський формат не вдалося зібрати, виник так званий нормандський формат як свого роду проєвропейський механізм розв'язання проблеми, де ключову роль ніби грає ОБСЄ. Поява ОБСЄ і "нормандського формату" вказала чітко — це проблема європейська. І президент США Обама на той час зайняв позицію таку: ми Америка, а то — Європа…

Поява президента Трампа і його ставка на оборонний комплекс дещо змінила приціл. Згадайте його критику в бік Німеччини, в бік Європи. Це спричинило певну дискусії стосовно взаємовідносин європейців і Америки. Що не могло позначитися, в тому числі, на питаннях ОБСЄ, війни в Україні і так далі.

Україні зараз дуже важко на порядок денний європейський і світовий винести своє питання. І власне останні два роки, тому що остання зустріч "нормандського формату" відбулася в жовтні 2016 року, можна абсолютно чітко сказати — "нормандський формат" ігнорує проблематику.

Ті фрагментарні діалоги, які вдавалося робити Порошенку, якось утримували ситуацію, але фіналом у цьому стало повернення Росії до Парламентської асамблеї Ради Європи. Це розворот. У цій ситуації треба розуміти, що поява ідеї нової конфігурації — це поява необхідності нових союзників, друзів України, в системі вирішення теми війни. Чому не відбувається "нормандський формат"? Тому що зараз за столом вже не буде три проти одного. Там вже буде щось інше.

— В мене є певне відчуття, що в офісі нинішнього президента не хочуть, або з якихось суто внутрішніх причин не можуть визнати, що це сам комплекс складних проблем перевищує кваліфікацію тих людей, які покликані їх вирішувати. І ваша наявність персональна, я не хочу ні в якому випадку вам полестити, якщо треба буде, я вас і покритикую так само, але ваша поява в цій конфігурації означає от цей от подразник того, що треба думати складнішими категоріями, ніж "давайте припинемо стріляти" або "давайте я на колінах приповзу" і таке інше..

Я допускаю такі речі і я розумію, що ми маємо справу з цілою плеядою політиків, які за відсутністю досвіду і нерозуміння матеріальних речей, я маю на увазі суті як таких речей, вони не розуміють, що сказані слова мають бути засновані на механізмі. Бо "перестати стріляти" — це означає створити обставини, які будуть стримувати будь-кого робити це. Бо просто сказати "перестати стріляти" — це ще нічого не сказати. Насправді, коли ми кажемо "режим тиші має наступити" — це означає, що мають ключитися механізми, які не дадуть можливість навіть тому, хто хоче помститися, зробити це. А коли рішення приймається, а під нього не проводиться механізм, то таке рішення, навпаки, провокує на необхідність вчинення дій.

Роман Безсмертний. Фото Facebook 

Останні новини
"Вони намагаються почути Україну". Преловський про команду Трампа
"Вони намагаються почути Україну". Преловський про команду Трампа
"Прилетіла міна і мене перекинуло на спину". Історія сибіряка, який воює за Україну
"Прилетіла міна і мене перекинуло на спину". Історія сибіряка, який воює за Україну
Обов’язковий військовий збір та повернення ЄСВ: податкові зміни-2025 для ФОПів
Обов’язковий військовий збір та повернення ЄСВ: податкові зміни-2025 для ФОПів
Нахабність росіян може образити Трампа — Хара
Нахабність росіян може образити Трампа — Хара
Польща все частіше говорить про необхідність запровадження ембарго на російську продукцію — Коваль
Польща все частіше говорить про необхідність запровадження ембарго на російську продукцію — Коваль
Новини по темі
Польща все частіше говорить про необхідність запровадження ембарго на російську продукцію — Коваль
Це міжнародна позитивна іміджева дипломатія гуманітарного характеру — Коваль про постачання зерна Сирії
Базові медичні послуги як стаціонарні, так і амбулаторні повністю відшкодовуються державою – Сорока
Сергій Жадан про сподівання від 2025 року, втому і недаремність, яка переважує
Українське кіно 2024 року встояло — Ігор Кромф