Ілюстративне фото із сайту Pixabay
Кількість користувачів винятково 3G в Україні не перевищує 2,5%
Давайте передусім з'ясуємо, що ми мали з 3G і що ми втрачаємо? І що ми здобуваємо із запровадженням 4G?
Якщо ми говоримо про технології загалом, то вони мають еволюційну природу і характер. 2G, 3G, 4G, 5G, 6G… Про 7G ми ще не так багато чули, але, можливо, почуємо.
· 2G – це базова технологія для передачі голосу.
· 3G ознаменувало появу інтернету як такого, проте ця технологія дуже обмежена в своїх характеристиках та швидкості й далі цього ніхто не стрибне. Технологія 3G уже вважається дещо застарілою і загалом світова тенденція до відмови від цієї технології. В Україні оператори минулого року почали тестування, визначили, скільки користувачів на мережах використовують винятково 3G. Їхня кількість дуже маленька і не перевищує 2,5%, якщо дивитися комплексно на трьох мобільних операторів звʼязку.
· 4G – базова технологія для інтернету. Вона зараз широко впроваджена, і в Україні майже всі користувачі мобільного інтернету користуються саме цією технологією передачі даних. Вона розвиває швидкість до 700 Мбіт/сек.
Але якщо відсоток користувачів 3G такий малий, то особливо нічого й не зміниться в загальному плані вивільнення майданчику, ні?
Технології 3G та 4G працюють на одних і тих же частотах. Це 2100 МГц. Щоб забезпечити пропускну здатність для 3G, треба стільки ж спектру, як і для 4G, але якщо ми використовуємо смугу для 3G, то швидкість інтернету буде, безумовно, дуже низькою і ефективність використання цього обмеженого радіочастотного ресурсу недостатня. Ми можемо уявити великий автобан, по якому рухається машина, яка гальмує всіх своєю низькою швидкістю, а інші мчаться на класних швидкостях. Тому цей спектр треба вивільняти саме за технічними характеристиками.
"Зараз ми говоримо не про вимкнення 3G, а початок тестувань вимкнень"
Тобто, більше немає шматочків цього радіочастотного "пирога" і треба шматочок у когось забирати і дати комусь швидшому. Тоді хочу спитати з точки зору споживача: часто помічаю, що часто смартфон показує не LTE, а EDGE, і тоді швидкість інтернету взагалі не можна назвати швидкістю. Наскільки я розумію, що EDGE – це навіть не 3G, а тут вже і його відмикають. Це входить в мене в якусь внутрішню суперечність.
EDGE — це 2G, там основний акцент на голосі й це зовсім інші частоти. EDGE використовує 900-й діапазон, 1800-й, а 3G і 4G працюють в діапазоні 2100. Тепер вони мають по 20 МГц, таку широку смугу "автомагістралі" і, відповідно, коли вони вивільнять залишок спектру від 3G і перейдуть, користуючись своїми новими ліцензіями, то якість і площа покриття 4G збільшиться і люди вже не будуть випадати в EDGE, у Києві точно. В тих локаціях, де ще немає 4G, коли базові станції ще не добудувалися, не буде ніхто вимикати (3G — ред.). Ми зараз говоримо не про вимкнення, а про початок тестування вимкнень.
Тобто якщо я випадаю в EDGE, то там ані 3G, ані 4G немає, так?
Так. Це називається "біла пляма". Проте часто це буває зумовлено спецкористувачами, коли, по-народному, "глушать" сигнал. Певні локації в Києві навіть не підлягають доступу для мобільних операторів.
Підтримка 4G залежить від SIM-карти, а не телефону
А як користувачу перемкнутися на 4G? Смартфон зробить це сам чи треба щось робити вручну?
Коли ми тільки впроваджували 4G в Україні, то спільно з операторами проводили активну інформаційну кампанію, закликаючи абонентів міняти SIM-карти. SIM-карти застарілого формату не дозволяють проапгрейдитись на цю нову технологію, навіть якщо ви маєте телефон і з 5G. Тож треба просто сходити до оператора в салон і поміняти SIM на USIM (USIM-карта (Universal Subscriber Identity Module) – розширений стандарт SIM-карти (Subscriber Identity Module), прийнятий в рамках LTE (Long Term Evolution), європейського стандарту мобільного зв'язку четвертого покоління (4G) – ред.)
Тобто залежить не від телефону, а від SIM-ки, яка в неї вставлена?
Так.
Багато часу знадобилося, щоб підготувати до 4G всю інфраструктуру чи все загалом робиться швидко, а вже саме тестування триватиме довше?
Саме тестування більше для того, щоб створити комфорт для абонентів, тому що технологічно операторам достатньо зробити певні маніпуляції на базових станціях, налаштувати технології. Тож це більше про споживачів: кожен оператор інформує абонентів, кожного абонента, який знаходиться в зоні ризику втрати інтернету. До прикладу, "Київстар" весь попередній рік тестував міста і на заході України, і в центрі та на півночі. Інші оператори також. Lifecell почав зі Славутича. І ці тестування показали дуже хороші результати: збільшення швидкості 4G в деяких місцях досягало 40.
Коли вимкнеться 3G, у людей, які користуються лише цією технологією, мобільного інтернету не буде
А якщо в людини немає смартфона, який підтримує 4G, або немає можливості поїхати до міста і замінити SIM-ку на нову, як їй бути?
Стосовно користувачів 2G, то хочу заспокоїти, що голос буде завжди. Це базова технологія і від неї не відмовляються ані мобільні оператори України, ані загалом в світі. Технологія 2G живе і житиме (подзвонити можна буде — ред.). Для людей, котрі звикли користуватися старими моделями кнопочних телефонів, нічого не зміниться: вони зможуть телефонувати, приймати дзвінки, надсилати смс, бути на звʼязку з базовими послугами "держави в смартфоні", тому що вона передбачає і передачу смс. Стосовно користувачів, чиї телефони підтримують винятково 3G, і вони звикли до цього інтернету, то ми агітуємо їх переходити із застарілої 3G, яка незручна в користуванні, до 4G. Якщо людина прийде в салон, то оператор їй обов'язково запропонує знижку на телефон, дуже привабливі пропозиції. Це буде робота з кожним абонентом індивідуальна.
Якщо ж користувач не зможе чи не захоче змінити телефон чи SIM-карту, то в нього просто зникне 3G і не буде загалом цієї послуги?
Якщо він не поміняє і в його локації виключиться 3G, тоді в нього залишиться лише 2G. Щодо інтернету, то буде проводовий інтернет, Wi-Fi та всі інші послуги.
А чи впливає місце проживання людини на якість і поширення 4G?
На якість і поширення будь-якого радіусу сигналу впливає, безумовно, рельєф території. Якщо це гори, то там треба частіше ставити базові станції, щоб всі завади оминалися. "Київстар", наприклад, анонсував перехід на 4G лише в західних областях. Це значить, що вони готові до цього, що вони вивчили, які абоненти та користувачі, скільки їх, і що вони готові обслуговувати тих абонентів, які вже користуються.
А як щодо Vodafone?
Вони ще не розпочали. Цей оператор також вважає це своїм пріоритетом, але в них ще немає таких прямих намірів це робити.
Повернення до 3G малоймовірне навіть у екстрених ситуаціях
А чи можливе повернення до 3G у випадку якихось екстрених ситуацій?
Ні, тут імовірність дуже низька, оскільки природа технологій одна і та ж – передача даних, просто йдеться про різні швидкості. Якщо ми говоримо про тотальний блекаут, то екстрений звʼязок 2G є найбільш живучим. На "вишці" працюють різні сектори з різними технологіями на різних частотних діапазонах. Коли вивільняється спектр і з "вишки" знімається технологія 3G, то ресурс, який є, енергоефективний на цій базовій станції – акумулятори, генератори – перерозподіляється на передавачі вже нової технології. Й вона буде більше і довше жити. Відтак навряд чи ми можемо говорити про повернення до 3G як такого.
Технологія 5G за своєю природою дуже схожа на 4G, немає "вау"-ефекту, як від переходу з 3G на 4G
Поговорімо ще про 5G. Як в цьому напрямку будуть розвиватися українські мережі й чим принципово 5G відрізняється від 4G?
5G обіцяли повномасштабно запровадити в Європі ще кілька років тому. Так само і в світі — "піонерами" були східні країни, де широко поширений комерційний 5G. В інших випадках комерційне впровадження 5G ускладнене тим, що технологія 5G за своєю природою дуже схожа на 4G. Користувачі, абоненти не відчують разючої різниці в швидкостях, немає "вау"-ефекту, який був від переходу з 3G на 4G. Технологія 5G більше про індустрії, більше для того, щоб нівелювати затримку сигналу і щоб на надвисоких швидкостях машини спілкувалися з машинами. Це про інтернет речей.