Фото: pixabay.com
Вітаємо, пане Ростиславе! Можете пояснити людям без юридичної освіти, чому злам держреєстрів – це недобре, і чому усунення проблем може зайняти чимало часу?
Як зазначила віцепрем'єр-міністр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції і міністерка юстиції Ольга Стефанішина, на відновлення держреєстрів піде приблизно два тижні. На сьогоднішній день (23 грудня) реєстри не працюють. Однак за минулий тиждень були вирішені певні питання, які мають спростити процес комунікації між державою і людьми. Зокрема, надали дозвіл нотаріусам видавати ті ж самі довіреності у разі потреби, відкривати спадкові справи, РАГСам – реєструвати народження дітей, розлучення тощо. Все це буде відбуватися у паперовій формі. А в подальшому, коли реєстри почнуть працювати, вся ця інформація буде перенесена в електронному вигляді.
Як було зазначено раніше, станом на 18 грудня все було збережено і всі резервні копії є. Потім, коли відновлять роботу реєстрів, відповідно, інформацію довнесуть.
Дійсно, дуже велика кількість дій поки не можлива. Національний банк має дати певні роз’яснення для банків. Тому що в них існує велика проблема з відкриттям рахункі: вони просто не можуть перевірити інформацію з відповідних державних реєстрів. Також не працює бронювання працівників – тому що воно підв’язане під Дію. А коли відбулась ця кібератака, Дію одразу відключили від реєстрів. А оскільки вирішили бронювати тільки через Дію, то це також наразі не працює.
Що стосується додатків Армія+ і Резерв+, там також є питання, тому що заступниця Міністра оборони Катерина Черногоренко спочатку заявила, що ніби все нормально і все працює, а потім свій пост видалила. Тому також є певні питання щодо того, коли воно запрацює, яким чином воно запрацює і чи буде там інформація відповідати дійсності.
З банками зрозуміло. Кредити, наскільки ми розуміємо, зараз на паузі…
Ні, чому? Кредити банки можуть видавати.
А як щодо купівлі нерухомості?
Реєстри, які стосуються юридичних осіб, і реєстри, які стосуються нерухомого майна, зараз також не працюють. Те ж саме стосується і рухомого майна – тобто, буде проблема переоформити, купити и продати автомобіль, наприклад. Відкрити чи закрити іпотеку також буде складно.
Щодо юридичних осіб і фізичних осіб підприємців. Реєстрація, перереєстрація, внесення змін також зупинені і не відбуваються?
Так. Наразі ні в нотаруісів, ні в центрах надання юридичних адміністративних послуг немає доступу до реєстрів, відповідно, будь-які зміни вони зробити не можуть. Вони можуть прийняти ці документи, але навіть в паперовій формі не зможуть поки їх ніде зареєструвати. Лише довіреності, дозволи на виїзд за кордон, довіреності на розпорядження майном. Але фактично розпорядження цим майном неможливе.
Тобто, якщо я приходжу з паперовими документами про народження дитини, її зареєструють? Або хочу зробити довіреність про виїзд її за кордон?
Так, ви зможете це зробити.
А ЦНАПи і нотаріуси взагалі зараз працюють? Надають послуги чи вимушені піти на канікули?
Так, працюють. Там є можливість отримати деякі документи: якісь довіреності, дозволи на виїзд за кордон тощо.
Який найгірший варіант розвитку цієї ситуації?
Найгірший варіант – це коли дійсно не вдасться відновити інформацію, яка була знищена. І доведеться заново якимось чином все це піднімати з купи паперових документів. Це потребуватиме багато часу. Тому що навіть якщо ми зараз захочемо перелічити всі реєстри, які не працюють, то будемо робити це хвилин 20-ть – просто перелічувати.
Але з іншого боку, урядовці заявляли, що бекапи, копії існують – і загрози повної втрати наче немає?
Ну, ми можемо, звичайно, шуткувати з цього приводу… Ось коли вони зроблять, тоді й побачимо. Тому що те, що вони заявили – це дуже добре звучить. А як воно насправді – подивимось. Тим більше, що навіть інформацію щодо витоку персональних даних СБУ на своєму прес-брифінгу не спростувала і не підтвердила. Там зазначили, що зараз лише вивчають інформацію щодо цієї кібератаки.
Дуже дякуємо вам за вичерпну консультацію і відповіді на питання, які стали актуальними для українців в світлі цією кібератаки.
Наостанок можу порадити завжди тримати важливі документи у паперовому вигляді – або хоча би сфотографованими на телефон, щоб не залежати від цифрових реєстрів і мати змогу швидко підтвердити свою особистість, право власності тощо.