Фото: medplatforma.com.ua
Викриття скандально відомої Тетяни Крупи із МСЕКу дало стимул діючій владі зміни
Чи поділяєте ви загальну оцінку ситуації, що влада припускає такі стратегічні виклики? Могло бути це раніше?
Авжеж ж могло. Влада, уряд мали для цього всі матеріали і справи. Зокрема про реформування МСЕКів говорили ще в 2018-19 роках. Була робоча група, яка напрацювала відповідні зміни удосконалення законодавства, цифровізації процесів і направила ці пропозиції до Кабінету міністрів. Але в 2020 році чомусь Кабміну на той час було це не актуально, він відхилив ці зміни і жодний документ далі не пішов. Був зареєстрований законопроєкт, трошки полежали деякі зміни в Верховній Раді без будь-яких активних дій. В 2022 році Національне агентство з питань запобігання корупції провело моніторинг усіх корупційних ризиків, пов'язаних із МСЕК і теж виокремило основні топ-10 корупційних ризиків, які є на рівні МСЕК. Корупція там була. У жовтні 2022 року висновок направлений до уряду, до парламенту і до всіх інших відповідальних органів. В цей час вже повномасштабне вторгнення триває і жодних дій не відбувалося. Поки у нас не сталося затримання і викриття скандально відомої Тетяни Крупи із МСЕКу, який дав стимул діючій владі розпочати не лише якісь громадські обговорення, які до цього активно відбувалися, а і відповідні зміни. Тому, як ми аналізуємо попередні рази, ми бачимо, що будь-який поштовх дає якась медійна скандальна справа, ще й тим паче корупційна. Зміни проводяться саме журналістами, громадськістю. Щоб щось змінити, треба гучно про це розповісти.
Америка може не дати грошей, бо Україна не бореться із корупцією…
Це поширений наратив, який намагається Росія розповсюджувати на Заході і казати, що у нас доволі корумпована країна. Але я насправді з цим не погоджуюся. Ми маємо дуже великий прогрес, якщо ми візьмемо, наприклад, останні 10 років. 2014 року Україна була на 146 місці в рейтингу сприйняття корупції, зараз ми на 104. Ми за 10 років здійснили великі реформи, створено низку антикорупційних органів, які проводять цю діяльність. Ці викриття, які ми бачимо сьогодні, наприклад, і щодо МСЕК, це наслідок тих реформ, які були спрямовані на створення антикорупційних органів. Тому ми маємо значний прогрес і ми реагуємо на ці факти. Було би гірше, якби не реагували. Ми обігнали вже Білорусь, Росію в рейтингу корумпованості. Населення не толерує майже 90% корупції. Лише 30% з цих 90% зіштовхувалися із корупційними діями. Тому в нас трішки завищені очікування і сприйняття корупції в країні, ніж вони є насправді. Ми маємо значний прогрес, ми рухаємося. Навіть викриття МСЕК спричинило низку ухвалення законопроєктів, які пов'язані з удосконаленням реформування, ми маємо вже реальні вироки суду, які працюють, можливо не в тих обсягах, які ми хотіли, але якщо ми йдемо насправді демократичним європейським шляхом, нам потрібно робити все відповідно до норм і правил. Не можна швидко постановити рішення суду, коли ми побачили затримання людини з грошима. Має відбутися демократичний процес: розслідування, обвинувальний вирок, розгляд в суді і рішення суду, яке має або обвинувальне значення, або виправдувальне. І тільки правова система дасть змогу продемонструвати, що ми діємо правовим шляхом і здійснюємо все належним чином. Тому нам треба за кордоном розповідати про ті реформи, які вже зроблені, щоб не толерувати той наратив, який Росія поширює про корумпованість нашої держави.
Є два законопроєкти про реформування МСЕК. Але саме від їхнього виконання залежить, як буде працювати система
Ухвалено рішення про ліквідацію МСЕК. Їх будуть реформувати. Основні тренди: цифровізація і категорична заборона особам, які скомпрометовані, обіймати будь-які керівні посади в нових структурах. Наскільки це логічно і правильно? Чи справді вони вирішать проблему чи не вирішать?
Вони точно будуть сприяти вирішенню цієї проблеми. Ми на сьогодні маємо один ухвалений законопроєкт №11225, який частково врегульовує питання. Але тільки частково. Він вже надісланий на підпис президенту, але поки що не підписаний. І стосується він найголовнішого – тепер не обов'язкова присутність особи, стосовно якої встановлюється висновок щодо інвалідності. На даний момент уже це може бути або адвокат, або представник такої особи, може здійснюватись процес відео і аудіо фіксації. Важливо, що цей закон має багато відсилочних норм. Саме Кабмін протягом одного місяця визначає, наприклад, рішення щодо підстав, яких членів МСЕКУ, в яких визнана поведінка порушення, коли їх позбавляють членства в комісіях. Або, наприклад, перелік підстав, коли можуть МСЕК проводитися у дистанційному варіанті. Частково це покращена цим законопроєктом процедура, яка загалом ще має бути прописана Кабміном. І ми за цим маємо активно стежити.
Другий законопроєкт, який 4 листопада поданий Кабміном, уже цифровізує процес МСЕК. Коли висновки мають подаватися безпосередньо до електронної системи охорони здоров'я і МСЕК уже діє не тоді, коли людина принесе всі свої папірці про діагноз від інших лікарів, збере і їх передасть, а уже члени МСЕК можуть зайти в систему і подивитися всі діагнози, десь якийсь зробити запит, таким чином мінімізуючи і покращуючи надання послуг. Але ми з вами говоримо лише про один законопроєкт, який вже ухвалений, перебуває на підписі президента і не набрав чинності. І другий, який щойно поданий в парламент, який ще має пройти обговорення і бути ухваленим. Я оптиміст, я впевнений, що це буде. Але найважливіше не тільки те, коли ці законодавчі норми будуть ухвалені, а й безпосередньо вони будуть виконуватись. Бо від виконання залежить, як буде працювати система.
Відбувається перезапуск комісій
Законопроєкт передбачає реорганізацію розділення системів МСЕК на комісії першого, другого, інших рівнів. Як вплине на корупційну складову поділ на ці самі комісії першого, другого, інших рівнів? Якими можуть бути інші рівні, для чого це взагалі запроваджується?
З метою їх перезапуску – тих, які є. Якщо вони там раніше могли називатися місцеві, регіональні, обласні, то зараз уже їм присвоєні рівні комісії. Президент і РНБО заявили про утворення нових комісій і були зміни відповідні до положення про діяльність МСЕК, де, фактично, дозволили МОЗ утворювати не лише ті, які на рівні області, а й мати там підпорядковане підприємство, установу, на базі якої можна утворювати МСЕК. Тому це один із способів перезапуску. І також набрати нових членів таким чином. Я сподіваюся, що після того, як відбудеться утворення нових і передання тих повноважень, за процедурою, яку визначить Кабмін, ми зможемо очікувати, я сподіваюсь, на громадський контроль, коли члени МСЕК будуть обиратися на відкритих конкурсах, з поданням документів, можливо з онлайн співбесідами, можливо з онлайн трансляцією і ми зможемо побачити всіх тих кандидатів, які туди будуть обиратися, і громадськість може, як мінімум, не лише контролювати, а й впливати на цей процес, щоб ми побачили максимально ефективні, прозорі і підзвітні МСЕК. Я думаю, що це один із важливих запобіжників запобігання корупції. Створення цих рівнів комісій, мені видається, і є основним завданням.
Встановлено вимогу обов'язково надавати людині рішенням МСЕК з мотивувальною частиною, обґрунтуванням такого рішення. Тобто зараз така норма в законі відсутня. Як могло таке трапитися?
Це положення прямо визначили в двох законах про реабілітацію осіб з інвалідністю та реабілітацію у сфері охорони здоров'я. Таким чином зменшили вплив МСЕК на ухвалення підзаконних нормативних правових актів. Будь-які зміни, спрямовані на цифровізацію чи мінімізацію корупції, чинили на рівні МОЗ певний тиск і намагалися будь-яким чином зупинити прозорість чи зменшення навантаження на особу таким чином, щоб сприяти корупційним ризикам. І обґрунтований мотивувальний висновок, який мали надати МСЕК-комісії, був відсутній. Це можна було би визначити і на рівні підзаконного нормативного правового акту. Але там були певні інтереси і не було зацікавленості у проведенні цих змін. Коли проблема набула загального всеукраїнського масштабу, почали змінюватись закони, прописуватись гарантії на рівні Верховної Ради, готувалася розробка нормативно правових актів. І відбувається перезапуск комісій. Особи, які працювали на рівні МСЕК, з великою ймовірністю вже усвідомлюють, що вони можуть до нових комісій не потрапити. Таким чином мінімізувати якийсь тиск і зараз здійснювати адвокатування норм, зручних для збереження корупційних схем чи корупції є дуже небезпечно і показово. Тому це справді шанс змін. Я сподіваюся, що Кабмін, МОЗ не скористається і ліквідує будь-які норми, які можуть продовжувати корупцію МСЕК, які були до моменту цих законодавчих змін.