Фотоколаж із відкритих джерел
"Доступні ліки" постійно розширюються
Як часто оновлюється список препаратів у межах програми "Доступні ліки"?
Перелік лікарських засобів, які підлягають реімбурсації, тобто компенсації за державний кошт, МОЗ оновлює десь орієнтовно кожні пів року. Немає такого регламентованого, що кожних пів року, але за історією попередніх років — раз на пів року вносяться зміни. Зазвичай це наприкінці літа-початку осені та наприкінці зими-початку весни. Це так оріентовно. А чи цей список розширюється в умовах війни? Так. "Доступні ліки" постійно розширюються і у 2022 році збільшився на 47 препаратів. А також до програми додали хворобу Паркінсона, хронічне обструктивне захворювання легенів. 2023 року в програмі з'явились імуносупресивні препарати і тест-смужки для людей з інсулінозалежним діабетом та знеболювальні для паліативних пацієнтів. Процес розвитку доступних ліків відбувається. Ми бачимо хороші зміни і список препаратів, які компенсуються, розширюється.
"Ця програма достатньо успішно реалізована"
Але тут головне, щоб було вчасне фінансування. Чи достатньо його? І якби за належного фінансування, якщо справді така ситуація, то чи означало б це, що перелік був би ширшим?
В умовах війни фінансування достатньо і воно зростає. Починаючи з 2023-го бюджет програми становив 4,7 млрд грн, то уже на 2025 рік це буде понад 6 млрд. Кошти, які виділяються, зростають. Ми бачимо розширення списків планомірне. Звичайно, що з пацієнтської спільноти їх недостатньо або їх точно треба вдосконалювати. У нас є маса пропозицій і якихось зауважень, але треба віддати належне, що ця програма достатньо успішно реалізована. Це не єдиний спосіб фінансування і надання безоплатних ліків в Україні — є ще державні закупівлі окремо. Але як доступні ліки для пацієнтів з хронічними і сталими захворюваннями — це достатньо дієвий інструмент в українській медицині.
Ви сказали, що є зауваження все одно з боку пацієнтів — це щодо самого переліку ліків, щодо наявності тих чи інших, чи є також інші зауваження іншого характеру?
Зазвичай у нас інформація надходить від різних пацієнтів і ми уже прописуємо деякі стратегії стосовно вдосконалення саме "Доступних ліків". Першочергово це питання розширення та зміни форм. Наприклад є якісь ліки, препарати саме у формі сиропів, а вони потрібні дорослим у великих дозах і ці дози зручніше значно вживати в таблетованій формі. Або є в таблетованій, а діткам неможливо їх давати. І інколи препарати із державних закупівель централізованих переводять на оці "Доступні ліки" і там певні оці види… Раніше людям закуповували, наприклад, препарат, безкоштовно надавали в лікарні, а ось тут уже з різними виробниками потрібно десь доплачувати. І оця різниця інколи пантеличить людей. Хоча задача держави знаходити більшу кількість виробників, зацікавлювати так, щоби ширшу пропозицію і відповідно нижчу ціну надавати державі.
Що робити, якщо лікар саботує виписку доступних ліків…
Ця програма може не спрацьовувати?
Звичайно ж, є завжди людський фактор і поведінка самого медзакладу, поведінка лікаря, звичайно це має бути обізнаність пацієнта і є різні інструменти, куди можна звертатись. Наприклад, на гарячу лінію Національної служби здоров'я — це 1677, за якою можна уточнити і з'ясувати, чи такому пацієнту зобов'язані надати електронний рецепт і звертатися згори до цієї лікарні. Не скасовувати також скарги на головних лікарів. Найчастіше я раджу все-таки йти до керівництва і просто спілкуватися. Не писати скарги і одразу ж йти до НСЗУ, а спочатку на місці спробувати з'ясувати. 80% ухвалюються саме успішних рішень. Буває інколи, що лікар саботує такий процес, а керівник насправді це може змінити.
Щоб я отримав ліки за програмою "Доступні ліки", я маю сам знати, які ліки мені потрібні, іти і вимагати від лікаря, щоб він виписав мені рецепт?
Це реформування, певні лікарі саботують процес. Але є джерела інформації відкриті — сайт Національної служби здоров'я України про "Доступні ліки", де все чітко розписано, усі списки є відкриті і доступні кожній людині. Завжди треба знати свої права. Лікарі — переважно більшість все-таки зараз уже на первинці розповідають, тобто це одиночні випадки. Насправді програма в дії і в нас від багатьох пацієнтських організацій розповідають, наскільки це полегшило життя людям. Процес змін, перемін, в якого є спротив, але результати статистики показують достатньо класні зміни в цій системі.
"Це найбільш доказові препарати, вивірені серйозними організаціями"
Тим пацієнтам, які ще не стали потенційними пацієнтами, але можуть зіштовхнутися і, можливо, взагалі не в курсі — дуже коротко нагадайте про програму "Доступні ліки": як вона діє, вона на конкретну категорію, на всіх чи тільки через рецепт можна отримати ліки? Базові знання нагадайте.
Програма працює по всій Україні, вона працює в аптеках, на яких є помітка "Доступні ліки". Ця мережа є по всій Україні, це і приватні аптеки також, вони всі співпрацюють з державою і це значить, що держава або повністю, або частково компенсує оплату препарату, який необхідний людині. Зазвичай це такі нозології, як діабет, серцево-судинні захворювання, епілепсія та різні види психічних станів та поведінки, також знеболювальні для паліативних пацієнтів. Там достатньо широкий перелік цих препаратів. Щоб людина могла отримати такі ліки, їй потрібно звернутися до сімейного лікаря, і потім уже через телефонний зв'язок отримувати електронний рецепт і щоразу звертатися в аптеку, використовуючи той код і вносячи оплату або взагалі отримуючи безоплатно ці препарати.
Є певний перелік препаратів, який верифікований і рекомендований у ВООЗ для таких хронічних захворювань. І це, зазвичай, дуже затребувані, найбільш необхідні препарати, вони не можуть не підходити, тобто це найбільш доказові препарати, вивірені серйозними організаціями.
Якщо лікарі кажуть, що "Доступні ліки" не допоможуть і потрібні інші, за кошти…
Якщо вам кажуть купити якийсь препарат, потрібно порадитись ще з іншим лікарем. Основний перелік препаратів, які на основні захворювання в Україні, компенсується або "Доступними ліками", або іншими програмами. Тому, скоріш за все, що це недоброчесний лікар. Тому треба перевіритися у іншого лікаря, а також звернутися до керівництва, якщо такі препарати є в переліках Національної служби здоров'я, а також є переліки тих препаратів, які є в медзакладах — вони мають висіти на дошках оголошень в лікарні. Треба перевіряти самостійно і мати ще іншу думку іншого лікаря. Якщо вам кажуть про "купувати" і що державні "погані" — не вірте, тому що це дуже якісні, перевірені, доказові ліки.
Середній відсоток погашення рецептів по "Доступних ліках" 80%, а у сільській місцевості 20%
Цього року Міністерство охорони здоров'я запустило програму мобільних аптек для сільської місцевості. Там теж можна отримати ліки за програмою "Доступні ліки". Яка ситуація поза великими містами з виконанням програми, чи завжди вистачає наявних препаратів, чи доходять вони туди і що робити, якщо потрібен препарат, а його немає десь там? Потрібно їхати в місто чи як вирішувати проблему?
Існує програма мобільних аптек для сільської місцевості, яка реалізує програму "Доступні ліки". Якщо дивитися на результативність цієї програми, то за даними НСЗУ середній відсоток погашення рецептів в Україні по "Доступних ліках" становить 80%, а по погашенню рецептів у сільській місцевості становить тільки 20%. Ми можемо бачити, що це покриття достатньо невелике ще поки що, хоча така програма діє уже у Харківській, Херсонській, Миколаївській, Черкаській, Чернігівській, Київській, Тернопільській, Рівненській, Одеській і Житомирській областях. І навіть у цих областях, якщо попитати пацієнтів з різних місцевостей, далеко не в усіх віддалених куточках вони чули і знають про ці машини. Ці аптеки мобільні привозять як доступні ліки, інші препарати, а також ті, які виписуються за рецептом. Це потрібно розвивати, тому що, з одного боку, не всі знають про цю програму і що існують такі машини. Їх, зазвичай, сповіщають або через місцеву владу, або якимось сповіщеннями через ЗМІ. Цей маршрут буває в одному районі тільки — область обрала один чи кілька районів. Ми сподіваємось, що ця програма буде розширюватись, тому що проблема наразі ще є.
Слухачка написала, що в аптеці їй відповіли щодо одного з препаратів, що ліміт на цей місяць закінчився. Чи правомірна така відповідь?
Так, це можливо, але тоді ніхто не зупиняє звернутись до іншої аптеки. Людина може в будь-яку аптеку звернутися і якщо в одній закінчилось, то в іншій може бути. Буває, що закінчується просто препарат, наприклад, не завезли або його вже викупили. Тоді в аптеках є можливість замовлення.
Ліки з терміном придатності. Багато таких?
Так, є певний відсоток таких, хоча, зазвичай, саме в цій програмі більш доступні, загальновживані, тобто вони не суперособливі. Такі суперособливі з особливими способами збереження, зазвичай, видають через лікарні і це інший спосіб закупівель.
У нас з'являються люди із трансплантованими органами, яка ситуація з ліками для них?
У нас раніше компенсувалося, тобто держава закуповувала через централізовані закупівлі ці препарати. Ці препарати перенесли на програму "Доступні ліки" і там з'явилася певна проблема, тому що їх називають імуносупресивними препаратами і деяким пацієнтам після трансплантації змінюють імуносупресанти. Держава зараз в "Доступних ліках" пропонує кілька препаратів різних із різною доплатою. Одні препарати вимагають доплати невисокої, а інші препарати вимагають достатньо високої плати, що стає для людини проблемою, тому що якщо це вживати протягом місяця, то за місяць накопичується достатньо серйозна сума. І це є дійсно проблемою і ми шукаємо шляхи, як вплинути на цю ситуацію. Тому що раніше повністю компенсувалися і закуповувалось за державний кошт і надавалися безоплатно. А з програмою реімбурсації це стало бар'єром в доступі до препарату.
Статистики пацієнтських організацій: успішних реалізацій значно більше
Відштовхуючись від тих повідомлень, які свідчать, що програма не діє, про що це може свідчити?
Причин багато є різних. Я би не сказала, що мало препаратів. Це питання також розподілу, аптеки адаптуються від частоти звернень, від того, як люди звертаються, відповідно замовляють. Також від доступності. Багато сільської місцевості достатньо орієнтовані на один якийсь аптечний пункт і він там не може покрити повністю усю потребу, наприклад. Також бар'єром дійсно стає оця комунікація з лікарями. Статистики пацієнтських організацій вказують на те, що успішних реалізацій значно більше.
Чи може програма вдосконалюватися, чи буде розширюватися перелік ліків, чи буде розширюватися роз'яснювальна робота серед лікарів, які не виписують ліки?
Звичайно. Звертайтесь на гарячу лінію 1677 — це перше, що ви можете зробити. Звертайтесь на гарячу лінію "Пацієнтів України" — це номер здоров'я "Пацієнтів України". Лікарів первинки навчають. Я думаю, що це більше винятків, чим правил. Вони переважно обізнані і тут треба просто з'ясовувати про специфіку саме захворювання, тому що є певний перелік, який покривають "Доступні ліки", але є переліки інші, які покриваються саме в медзакладах. І оце треба з'ясовувати, комунікуючи з лікарями різними і, по-друге, подивитись на сайт НСЗУ і з'ясовувати, які саме переліки гарантовані державою.