Мобільні оператори зможуть працювати автономно 10 годин не раніше середини наступного року — Бєлоусов

Мобільні оператори зможуть працювати автономно 10 годин не раніше середини наступного року — Бєлоусов

Мобільні оператори не встигнуть забезпечити в Україні автономну роботу всіх своїх мереж протягом 10 годин в умовах відключення світла до 1 лютого. Про це в ефірі Українського Радіо заявив експерт з цифрової безпеки в Nadiyno.org. Павло Бєлоусов. За його словами, це пов’язане з великими фінансовими витратами на модернізацію обладнання,  відсутністю достатньої кількості робочих рук і бюрократичними перепонами. На користувачів чекає підвищення тарифів на мобільний зв’язок вже в 2025 році, припускає Бєлоусов. Щодо роботи мобільних мереж під час відключень світла, то користувачі як мінімум можуть розраховувати на можливість здійснювати дзвінки та надсилати смс-повідомлення. 

 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото із сайту Pixabay

Які вимоги включає ухвалене рішення щодо безперебійної роботи мобільних мереж протягом 10 годин в умовах відключення світла?

На першому етапі передбачалося, що половина їхніх базових станцій повинні працювати не менше 10 годин. І поступово ця кількість мала би зрости до 100%. Основна вимога – це щоб у людей був зв'язок у період відключення світла.

І руки, і гроші, і логістика, і бюрократія завадили вчасно забезпечити автономність базових станцій 

Чому не вдалося зробити це до 1 жовтня?

Тут комплекс причин. По-перше, на це потрібні величезні кошти. Базових станцій налічується десятки тисяч і вони потребують значних коштів для обладнання. Також потрібні робочі руки, які це все встановлять і будуть обслуговувати. Окрема тема це логістика і наші бюроктратичні історії. Коли базові станції розробляли монтували технічні умови були одними. Зараз стоїть вимога зробити високу автономність, а це вимагає нових технічних умов і більше джерел живлення для підтримки роботи станцій. І руки, і гроші, і логістика, і дозвільні документи не дозволили вчасно виконати вимогу про автономність базових станцій. мобільні оператори намагалися донести до влади нереалістичність таких термінів через складність виконання поставленого завдання, проте їх не почули. Про щось вдалося домовитися, про щось ні. З неприємного, що може статися – це штраф для мобільних операторів за невиконання вимог. Але я сподіваюся, що до цього не дійде, тому що оператори роблять усе можливе, але це не є простою задачею.

Досягти рівня, коли 100% базових станцій працюватимуть не менше 10 годин без світла, можливо лише в середині 2025 року

Чи вдасться виконати ці вимоги до 1 лютого?

З огляду на те, що каже технічний директор Київстару, то ніхто у світі не зміг би зробити це в такі стислі терміни. Тобто досягти рівня, коли 100% базових станцій працюватимуть не менше 10 годин без світла, можливо лише в середині 2025 року. Терміни доставки акумуляторів займають близько двох місяців.   Тому, я сподіваюся, що сторонам вдасться домовитися і уникнути штрафів. Самі інвестиції в енергозабезпечення кожного оператора складають кількох мільярдів гривень.

Можливість телефонувати і надсилати смс буде. Інтернет під питанням.

Якщо спрогнозувати ситуацію з настання холодів і відсутністю світла, що зробили на сьогодні мобільні оператори з того, що могли? До чого нам готуватися?

Основна проблема зараз полягає у тому, що навіть якщо акумулятори і стоять на базових станціях, графік відключення такий, що вони просто не встигають заряджатися. Якщо світла немає три години, а потім п’ять годин є, то за цей час акумулятори можуть встигнути зарядитися. А якщо буде навпаки – вісім не буде світла, а три буде, то акумулятори не зарядяться і з цим нічого не зробиш. На деяких базових станціях є генератори, але не на всіх – приблизно на одній з п’яти. Мобільний зв'язок буде, але не такий, як ми звикли.  Тобто буде складно додзвонитися з першого разу, може не бути інтернету тощо. Користувачі мінімально на що можуть розраховувати – це подзвонити і відправити смс. Все інше залежатиме від того. яка до них ближча базова станція і чи працює вона від генератора. Навіть якщо кілька тисяч базових станцій будуть з генераторами, то й кілька тисяч людей мають їх обслуговувати. Генератори потрібно заправляти, міняти мастило, обслуговувати тощо. А такої кількості людей просто немає. Хтось мобілізувався, хтось виїхав, у когось ще якісь причини. Обслуговувати батареї – це одна історія. Вони автономно працюють: світло є – заряджаються. Світла немає – розряджаються. А обслуговування генератора – це велика затратна історія з точки зору логістики і кількості людей.

Павло Бєлоусов. Фото: ms.detector.media

Внутрішній роумінг дозволяє перемикатися між мережами

Наскільки мобільні оператори змінили підходи до своєї роботи в умовах повномасштабного вторгнення?  

По-перше, вони зазнали збитків від знищення і захоплення базових станцій. Інфраструктура, яка розвивалася десятиліттями тепер потребує швидкої заміни. З позитивних моментів оператори запустили внутрішні роумінг. Якщо в твого оператора немає покриття, ти можеш переключитися до іншого. Це відповідь на війну, щоб користувачі мали можливість залишатися на зв’язку.

Штрафи мобільних операторів покриють підвищенням тарифів для абонентів

Наскільки мобільні оператори готові платити штрафи? Чи не ляже це на плечі користувачів мобільного зв’язку? І про які суми йдеться?

Там іде відсоток від оберту. Оператори звісно не дуже хочуть платити ці штрафи, тому можна з впевненістю сказати, що це буде перекладено на користувачів у вигляді підвищення тарифів. Навіть ці фінансові показники, які є в операторів на сьогодні свідчать про збитки. А щоб забезпечити безперебійну роботу протягом 10 годин потрібні кошти. Мобільні оператори братимуть їх у материнських компаній та інвесторів, а вже потім абоненти покриють ці витрати. Інших варіантів немає. Сподіваюся, що штрафів вдасться уникнути шляхом відтермінування виконання  вимог.

Зростання тарифів буде в 2025 році. Питання в тому, наскільки воно буде стрімким

Чи буде підвищення тарифів мобільних операторів у разі, якщо штрафи не накладатимутися?

Скоріше за все так. Домашні інтернет-провайдери також переводять на іншу систему оподаткування. Тому звичайно це все потягне за собою підняття тарифів. Крім того, усе обладнання західного виробництва і купується за валюту. Ми бачимо і курс, і попит. Тобто уникнути підняття тарифів не можна. Питання в тому, наскільки це буде різко зроблено. Здорожчання може бути на 20%, а може і на 50%.  За законодавством оператор має заздалегідь попередити про підвищення тарифів і запропонувати альтернативи.  

Оптоволоконна доставка сигналу дозволяє не живити проміжні вузли і забезпечує роботу до 72 годин

А яка ситуація з інтернет-провайдерами? Їх також стосується вимога щодо автономної роботи протягом 10 годин?

Там трішки інші умови, але приблизно ситуація така сама. Багато провайдерів встигли підготуватися і забезпечують роботу протягом 10-15 годин без світла. Але з таким графіком відключень, який був влітку, батареї ніяк не зарядиш.  І тут поставити генератор не вдасться, тому що вузли розміщуються на дахах будинків. Оптоволоконна доставка сигналу дозволяє не живити проміжні вузли і забезпечує роботу до 72 годин.