У вересні цінового вибуху не буде: Куюн про підвищення акцизів на пальне

У вересні цінового вибуху не буде: Куюн про підвищення акцизів на пальне

Президент України Володимир Зеленський підписав законопроєкт про підвищення акцизів на пальне. Щомісяця держбюджет України отримуватиме додаткові 2,8 мільярда на фінансування армії. Втім підвищення ціни ані на бензин, ані на дизель у вересні нинішнього року не буде, прогнозує Сергій Куюн, директор "Консалтингової групи А-95". Це пов’язано з тим, що в серпні до України за старими цінами привезли більше пального, яке підприємці намагатимуться швидше продати. Натомість подорожчання не вдасться уникнути скрапленому газу, його ціна вже сягне 33 грн за літр. Загалом, констатує експерт, щодо пального в Україні об'єктивно занизькі податки і очевидно, що в нас війна й тому потрібні гроші.

 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото УНІАН 

Акциз на пальне — дуже потужне джерело для бюджету
 

Голова Комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев сказав, що кошти, додатково отримані від акцизного податку, підуть на армію. Скільки це?

Згідно з розрахунками, це десь 2,8 мільярда гривень на місяць.

2,8 мільярда гривень на місяць – це достатньо вагома цифра для того, щоб "чіпати" ринок, який завжди достатньо бурхливо реагує на будь-які зміни?

Ми зараз у такій ситуації, коли нам не до реакції ринку. Ми самі змушені фінансувати свою оборону. Нам ніхто не дає грошей на це. Захід дає нам гроші винятково на немілітарні потреби. Відповідно фінансування оборони – винятково завдання бюджету. І в цьому бюджеті утворилася величезна дірка — 500 мільярдів гривень тільки цього року, яку треба якось закривати. Безумовно, паливний акциз лише частково дозволить вирішити це питання. Але ж, можливо, це і правильно, коли з кожної галузі потихеньку піднімати для того, щоб зібрати необхідну суму.

Щодо пального в Україні об'єктивно занизькі податки
 

Щодо цього закону: в його мотиваційній частині йдеться, що він має привести податкове законодавство України у відповідність до норм законодавства Євросоюзу в межах євроінтеграції. Там є відповідні директиви. Він передбачає поступове підвищення акцизного податку на пальне до мінімального рівня ЄС. Втім європеєць отримує інші суми, ніж українець. І відповідно частка акцизу на пальне в зарплаті європейця інакша, ніж в Україні. Тож чи пропорційне це підвищення сьогодні?

Європейський вектор у цьому законі, на мій погляд, показує, що не тільки населення, не тільки переважна частина споживачів, але й уряд до кінця не розуміє, що робити. Він не може просто вийти та сказати: "Нам потрібні гроші на війну". Я не розумію, чому вони цього не роблять. Тому що всім очевидно, що в нас війна, що країні потрібні гроші. Але вони намагаються замаскувати це під євроінтеграцію. Нам просто потрібні гроші. І це основна задача законопроєкту, хоча про неї політики чомусь вголос не говорять. Це непопулярно. Втім щодо пального у нас об'єктивно занизькі податки. І завжди оподаткування пального і власників машин — це найсолодший контингент для оподаткування. Тому що в них є гроші. Всі розуміють, скільки витрачає власник машини, тож це люди, в яких апріорі є гроші. І відповідно для всіх європейських країн податок, акциз на пальне — це дуже потужне джерело для бюджету. Податки дуже високі. В найбільш розвинених країнах Західної Європи вони вище, ніж в Україні, в 5-6 разів, а в Східній Європі — 2-2,5 раза.

Сергій Куюн. Фото enkorr.ua

"Ціна практично не впливає на рівень споживання"
 

Чи це збільшення акцизу на пальне впливає на обсяги споживання? Тобто бензин подорожчав і середній український автомобіліст почав менше їздити.

Чому такий хайп навколо цього закону? Була просто проведена масована інформаційна кампанія з боку противників цих ініціатив. Це великі промислові споживачі пального. Їх можна зрозуміти, вони не хочуть платити більше, а тому намагалися в інше русло це питання завернути. Але нагнали такого страхіття, що хліб подорожчає, перевезення подорожчає, все подорожчає. Податок на бензин зріс на півтори гривні, а дизель на дві гривні. У нас ціна на пальне зросла вдвічі з 2021 року. Вона була 27 гривень за бензин, зараз 55 грн. Вдвічі. І ви думаєте, ми бачимо суттєвий спад споживання? Ні. Ціна зросла на 30 гривень за літр. А у нас споживання не впало. У нас по дизелю взагалі перевищення споживання, ніж було у 2021 році. Тобто ціна майже не впливає на споживання.

 

Немає ризиків збільшення виробництва нелегального продукту
 

Що буде із контрафактом через підвищення акцизу? Чи вплине це?

Ні, я вважаю, що не вплине. Тому що можливості цього тіньового сектору, саме виробництва нафтопродуктів, сьогодні досить обмежені. По-перше, багато заводів, міні-НПЗ розбомбили росіяни. По-друге, все ж таки потихеньку починає працювати податкова служба. І заводи, яких залишилось близько 5, починають платити податки. І головне, що обсяги цього виробництва мізерні. Тому що немає сировини, і вона дуже дорога. Крім того, щоб робити бензин, треба октанопідвищуючі компоненти. До війни їх постачали з Росії та Білорусі. І це була база виробництва. Зараз цього немає. Відповідно, є дефіцит не тільки нафтової сировини, а й октанопідвищуючих присадок. Тому туди ллють спирт — біоетанол, який у нас виробляють наші спиртзаводи. Але це паливо жахливої якості. Його багато не продаси і багато не зробиш. Тому я вважаю, що ризиків збільшення виробництва нелегального продукту немає.

У соцмережах пропонують істотно нижчі ціни за пальне, але вміст спиртів такий, що двигуни псуються. Тобто це реальний ризик.
 

Пам'ятайте нашу народну мудрість, що дешева рибка – погана юшка. Тобто низька ціна – це завжди ознака, що щось не те з пальним.
 

Підвищення ціни ані на бензин, ані на дизель у вересні не буде
 

Що буде з цінами далі?

Дуже багато привезли пального у серпні. Завжди так відбувається напередодні підвищення податку. Тобто ти сьогодні привозиш по старій ціні, потім акциз набуває чинності, ціна зростає, і ти старе пальне продаєш по новій ціні, яка вже більша. Для цього треба, щоб було де його зберігати, а також обіговий капітал. Але проблема цих бізнесменів у тому, що вони не одні такі розумні. І так роблять всі на ринку і привозять дуже багато пального. І тепер всі разом вони його будуть намагатися продавати. Тому що потрібно повертати гроші й не хочеться довго зберігати. Тому, наприклад, минулого року ціна не могла піднятися до адекватного нового рівня з акцизом півтора місяця, тому що всі намагалися продавати старі запаси. Те саме буде і зараз. Тому я і кажу, що підвищення ціни ані на бензин, ані на дизель ми взагалі не очікуємо у вересні. Тому що нас так всіх нажахали, що з 1 вересня має статися ціновий вибух на колонках. Нічого, спокійно, все нормально. І так буде й надалі. Єдиний виняток – це скраплений газ. На нього набагато більше підняли акциз. Він піднявся на 5,2 грн за літр. Підвищення вже розпочалося. В серпні середні ціни вже додали до однієї гривні. І за нашими очікуваннями вони ще додадуть 3 гривні до кінця вересня. Тобто газ буде 33 гривні за літр. Але попри навіть таке підвищення, все одно він залишається економічно вигідним. Він дозволить досить відчутно економити тим, у кого є газобалонне обладнання. Щоб газ був у паритеті ціни з бензином, він має коштувати 80% від ціни бензину. А він буде коштувати десь 55-60%. Тобто все одно це дешевше, ніж бензин.
 

Пальне для генераторів не є проблемою на ринку
 

Обсяг пального, який споживають генератори, тисне на ринок?

Ні, він на ринок не тисне. Я б сказав, що всі дуже раді на ринку, що генератори тріщать під вікнами. Звісно, не можна радіти тій біді, яка у нас є сьогодні з електрикою, але це життя. Тобто коли немає світла, всі поїхали на заправки за паливом для генераторів. Заправки цьому дуже раді. Вони отримують додаткову реалізацію і додатковий дохід. Але це чинник, який ні на що особливо не впливає. Ми оцінюємо, що генераторний попит на піку — це 10% від споживання. Відтак ми можемо привести додатково на 50% більше. Тож для нас це не є проблемою для ринку. Ці обсяги привозяться досить елементарно і дають цьому ринку додатковий стимул працювати.