Спека і продукти — "не заповнюйте холодильник"

Спека і продукти — "не заповнюйте холодильник"

"Щодня ми отримуємо понад 5 звернень по місту Києву щодо ймовірного отруєння чи псування продуктів", – таку статистику стосовно нинішніх спекотних днів навів Українському Радіо начальник Головного управління Держпродспоживслужби у столиці Олег Рубан. Він запевнив, що відповідні фахівці виїжджають на вказаний у зверненні суб’єкт господарювання впродовж 24 годин. У разі підтвердження порушення накладають штрафи, закривають суб’єкт господарювання мінімум на 10 діб до виправлення ситуації. А стосовно планової роботи Київська міська влада вирішила під час військового стану сформувати 10 мобільних груп на кожний район міста. Зі свого боку, шеф-кухар Андрій Магалецький дав поради, як за спекотної погоди правильно зберігати продукти вдома.

 

 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото із сайту Pixabay

Рубан: Через військовий стан є мораторій на здійснення планових заходів

Який контроль за закладами, що продають продукти харчування, нині існує? Як відстежити, що сьогодні, приміром, все гаразд з продукцією, а завтра, наприклад, вона зіпсується?

Олег Рубан: Через військовий стан існує мораторій на здійснення планових заходів. І сьогодні Держпродспоживслужба реагує винятково на позапланові заходи. Вони можуть бути за зверненнями споживачів через отруєння, або ж це може бути звернення самого суб’єкта господарювання.  Ми реагуємо на будь-які виклики, пов’язані зі здоров’ям і життям людини. Щодня ми отримуємо більше 5 звернень по місту Києву щодо ймовірного отруєння чи псування продуктів. І виїжджаємо на даний суб’єкт господарювання впродовж 24 годин, проводячи заходи державного нагляду і контролю. Що стосується загрози для життя і здоров’я, спільно з Міністерством охорони здоров’я зі структурними підрозділами ми проводимо спільні розслідування і вивчаємо ситуацію, проводимо лабораторні дослідження і робимо відповідні висновки.

У разі порушення накладають штрафи, закривають суб’єкт господарювання мінімум на 10 діб до виправлення ситуації

Тобто ви реагуєте вже на наслідки?

Олег Рубан: Так, відповідно до чинного законодавства ми проводимо контроль. На жаль, при виїзді на такі суб’єкти господарювання, де реєструється моніторинг, у більшості випадків ми фіксуємо порушення. Накладаються штрафні санкції, закривається суб’єкт господарювання мінімум на 10 діб до виправлення ситуації. А що стосується планової роботи, то київською міською владою прийняте рішення під час військового стану зробити 10 мобільних груп, які працюють в кожній районній адміністрації, до яких входять Держпродспоживслужба, Національна поліція, Держпраця, благоустрій та представники районних адміністрацій. Вони проводять консультативну роботу з суб’єктами господарювання. Це дало змогу в минулому році не допустити поширення інфекційних захворювань. В цьому році проводиться контроль агропромислових ринків і ярмарків. Також жодного випадка отруєння не зафіксовано.

Олег Рубан. Фото: Укрінформ

Ви сказали, що і суб’єкти господарювання можуть до вас звертатися. А які у них скарги?

Олег Рубан: Вони звертаються з приводу отримання будь-яких дозвільних документів, з будь-яких порад на проведення аудиту. Адже сьогодні в країні кожен суб’єкт господарювання повинен мати так звану систему впровадження HACCP (англ. Hazard Analysi sand Critical Control Points – система, яка ідентифікує, оцінює і контролює небезпечні фактори, що є визначальними для безпечності харчових продуктів – ред.). Це менеджмент безпеки харчових продуктів, який дозволяє регулювати самому суб’єкту господарювання певні правила.

Магалецький: інколи постачальники не везуть мінімальне замовлення, бо їм це не вигідно через логістику

Запитання до шеф-кухаря Андрія Магалецького. Зараз доводиться скорочувати терміни закупок, планувань. Як це позначається на роботі ресторанів? Чи ця схема може вважатися життєздатною?

Андрій Магалецький: Якщо ти не можеш вплинути на проблему, треба або її або очолити, або підлаштуватися під неї. Ми підлаштовуємося, тому що інших варіантів немає. Звісно, це створює додаткове навантаження на трудовий ресурс. Замість того, щоб кухарі стояли на процесах, а керівник ресторану займався спілкуванням з гостями, вирішенням якихось конфліктів, розвитком ресторану, вони переважну більшість часу витрачають на те, щоб зводити наявні продукти, перевіряти терміни придатності, робити дзвінки в компанії-постачальники, щоб зробити мінімальне замовлення. Адже інколи постачальники не везуть мінімальне замовлення, тому що їм це не вигідно через логістику. Відповідно, хтось з ресторану повинен їхати своїм автотранспортом або на таксі й купувати це в умовному магазині. Тому, звісно, глобально чи системно це не буде працювати. Це тимчасове рішення, адекватна реакція на ту ситуацію, яка існує.

Андрій Магалецький. Фото: facebook.com/andriy.magaletskiy

Ресторатори підвищують ціни завжди непропорційно

Це лягає в ціну того, що подається?

Андрій Магалецький: Ціни в ресторанах завжди зростають не пропорційно до того, як зростає рівень інфляції та ціни на паливо, акцизні товари тощо. Держава постійно переглядає податки. Зараз переглядаються податки на солодкі газовані напої, тож невдовзі вони знову виростуть в ціні. Завжди ресторатори підвищують ціни непропорційно, тому що розуміють, що люди перестануть ходити до них. Адже доходи у людей не зростають такими темпами, як зростає реальний рівень рентабельності, а не той, який озвучується в офіційних джерелах. Вони дещо інші в реальному житті. Нині знижується маржинальність бізнесу. Головна задача для будь-якого патріотичного бізнесмена в Україні – вижити і максимально наблизити Перемогу.

"…тільки те, що шеф-кухар купив саме сьогодні"

Наскільки і як змінилося меню у спеку? Які нові страви з’являються, а які, можливо, зникають, бодай тимчасово?

АндрійМагалецький: Велику кількість страв, які містять продукти, що можуть призвести до харчового отруєння, наприклад, кисломолочна продукція, сире м'ясо, сира риба намагаються в принципі вивести з меню, або мінімізувати їх. Або ж можна робити так, як роблять в Європі маленькі кафешки і ресторани, наприклад, на узбережжях, коли в меню є тільки те, що шеф-кухар купив саме сьогодні. І це меню адаптується кожен день. Відвідувачі впевнені в тому, що це меню винятково зі свіжих продуктів. Звісно, цього не можуть собі дозволити великі ресторанні мережі. А от невеликі кафе – можуть. Зараз літо, і це теж працює на руку рестораторам. Тому що величезна кількість сирих овочів і фруктів, корнеплодів, які можна використовувати. Є можливість використовувати сиров'ялене або сухе м'ясо. Макарони або рис можна використовувати і готувати в невеличких дозах. Так само звичайне молоко можна замінити сухим молоком, яке має подовжений термін придатності.

А чи багато серед відвідувачів принципових клієнтів, які, приміром, хочуть і вимагають м’яса з кров’ю? Якщо його немає в меню, ви втрачаєте такого клієнта?

Андрій Магалецький: Звісно, такі випадки є. Але насправді більшість людей адекватно реагують. Адже вони так само живуть в цих же умовах, так само позбавлені світла, нормальної роботи холодильників. Тому вони абсолютно спокійно реагують на те, що ми не можемо їм наразі запропонувати цю страву. Тому що ми не можемо гарантувати безпеку даного виду продукта або страви.

Рубан: усім суб’єктам господарювання раджу ретельно вивчати постачальників

Нещодавно була новина про те, що минулого тижня була заборонена робота компанії, яка забезпечувала харчуванням дитячі заклади. Це тенденція чи окремий випадок?

Олег Рубан: Це не тенденція. Але випадки захворюваності серед дітей трапляються найчастіше. Тому що система навчання гігієні у дітей найменша. На жаль, викликаються спалахи в дитячих колективах перш за все вірусного походження. А що стосується тієї компанії, ми інформували всіх суб’єктів господарювання. Ми виявили у даної компанії численні порушення. Тому всім суб’єктам господарювання раджу ретельно вивчати постачальників. Ситуація з цим підприємством виправиться, але для цього потрібен час.

Коли переважно звертаються і скаржаться покупці, коли вже купили зіпсований продукт чи коли вже з’їли, і є наслідки?

Олег Рубан: Можна поскаржитися щодо будь-якого сумніву щодо походження продукту харчування. Можна поскаржитися на будь-яку гарячу лінію Держпродспоживслужби, будь-якої адміністрації, за телефоном, на електронну адресу. В скарзі потрібно вказати суб’єкт господарювання, його адресу, питання, на яке скаржитеся і прізвище скаржника.  Якщо цих 4 складових немає, на жаль, ми відмовляємо у розгляді скарги. А що стосується наслідків при отруєнні, обов’язково потрібно звертатися за медичною допомогою. Лікар будь-якого закладу лікувально-профілактичного зобов’язаний протягом години надати інформацію щодо отруєння, вказавши причини, підозри і адресу суб’єкта господарювання, де відбулося ймовірне отруєння. Система Міністерства охорони здоров’я реагує достатньо швидко, і ми протягом доби виїжджаємо на суб’єкт господарювання і реагуємо. Звернення до лікаря також допоможе споживачу встановити діагноз, адже ми перебуваємо в ері вірусів. Лікування хвороб бактеріального і вірусного походження різне. Тому необхідно правильно діагностувати захворювання. Це допоможе споживачу швидко почати лікування. А також у випадку повернення матеріальної шкоди і наявності доказової бази щодо отруєння даного суб’єкта господарювання, Держпродспоживслужба виступає третьою стороною щодо допомоги даному споживачу в отриманні тих коштів, які він витратив на лікування.

Продукти харчування необхідно купувати тільки перевірені

Якщо зіпсований товар був куплений на стихійному ринку? Чи розглядаєте ви такі скарги?

Олег Рубан: Продукція, яка не проходить ветеринарно-санітарну експертизу на агропромислових ринках і ярмарках, переходить с сферу стихійних ринків. Регулювання даних ринків – це прерогатива Національної поліції. Ми реагуємо, інформуємо. Продукти харчування необхідно купувати тільки перевірені. Є таке небезпечне захворювання, як бутулізм, пов’язане з такими продуктами, як консервовані риба, м'ясо, плодоовочевою косервацією. Ця хвороба при неправильному харчуванні смертельно небезпечна. Необхідно негайно ввести потрібну сироватку. В Києві ця сироватка є, але в деяких регіонах її занадто мало. Тому необхідно одразу звертатися за медичною допомогою.

Як правильно зберігати продукти вдома

На завершення кілька лайфхаків, як правильно зберігати продукти вдома.

Андрій Магалецький: Потрібно мати вдома мінімальний запас продуктів, не заповнювати холодильник, як ми це робимо зазвичай. Заморожуйте блоки з льодом, які можна купити в будь-якому супермаркеті. Заморожуйте пляшки з водою в морозилці. А потім перекладайте в холодильник. Лід підтримуватиме температуру. Сиру м'ясо і рибу зберігайте на нижніх полицях. Якщо буде вимкнення електроенергії, щоб із них не капав сік на інші продукти. Всі продукти повинні зберігатися в боксах.