Вручити повістку на вулиці можуть і тим, хто уточнив свої дані – адвокатка

Вручити повістку на вулиці можуть і тим, хто уточнив свої дані – адвокатка

Обов'язок уточнити свої облікові дані мають усіх, хто перебуває на військовому обліку, незалежно від статі, і зробити це треба до 16 липня включно, наголошує адвокатка Дар'я Тарасенко. В інтерв'ю Українському Радіо вона розповіла про тонкощі оновленого закону про мобілізацію, можливі варіанти актуалізації даних, реалізації права на відстрочку і бронювання, а також відповідальність. За словами експертки, на вулиці поліцейський чи представник ТЦК не можуть карати за те, що хтось не уточнив свої дані. Але нехтування цією вимогою рано чи пізно потягне штраф. І "я думаю, що у більшості випадків дізнаватися про штраф чоловіки будуть, коли отримають СМС від банку про те, що заблокований їхній рахунок", – припускає Тарасенко. 

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Ілюстративне фото: armyinform.com.ua

Обов'язок уточнити свої дані є у всіх, хто перебуває на військовому обліку

Закінчуються терміни уточнення даних військовозобов'язаними. Чи є різниця, де людина їх оновлювала  – у "Резерв+", ЦНАПі чи ходила до ТЦК? 

Давайте почнемо з термінології. Правильно казати, уточнити свої дані, оскільки оновлення означає повідомити щось нове, а уточнити, в тому числі і підтвердити, що нічого не змінилось. Тому я наголошую, що у чоловіків, які раніше повідомляли свої дані і в них нічого не змінилося, в них все одно є обов'язок уточнити свої дані – повідомити свою адресу проживання, номер телефону та адрес електронної пошти, якщо вона є, підтверджуючи, що ця інформація актуальна. І такий обов'язок є у всіх, хто перебуває на військовому обліку. Не має розмежування на стать. Відповідно, якщо жінка перебуває на військовому обліку, то вона також має це зробити. Якщо молодий хлопець є призовником, але ще не військовозобов'язаним, і перебуває на військовому обліку, то він теж має це зробити. Якщо чоловік має право на відстрочку, тому що він студент або багатодітний батько, то він все одно має уточнити свої дані.

А якщо уточнював чи оновлював свої дані до травня, наприклад?

Якщо буквально читати закон і якщо до 18 травня ви це робили, то все одно знову треба це зробити до 16 липня включно.

Є 3 альтернативні варіанти і кожен сам обирає, яким скористатися

Який документ може це підтвердити?

У нас немає вимоги мати якийсь документ на підтвердження. Хоча я, насправді, раджу подбати про те, щоб було якесь підтвердження. Тому що, якщо буде спроба притягнути до відповідальності за невиконання обов'язку уточнити свої дані, то буде інструмент для захисту. Коли чоловік або жінка уточнює свої дані через "Резерв+", прямо в "Резерв+" з'явиться інформація про дату уточнення даних. Коли уточнюють інформацію через ЦНАП, у роздруківці також видно дату такого уточнення. Коли військовозобов'язані уточнюють безпосередньо в ТЦК та СП, то в Реєстр вноситься інформація про дату уточнення. І єдиний нюанс, який мені не подобається, коли уточнюють чоловіки з-за кордону шляхом телефонного дзвінка в ТЦК та СП, то не буде жодного підтвердження, і це може викликати проблеми. Це ті, хто за кордоном, для них є свої способи уточнення. Один з них – це телефонний дзвінок. Інший спосіб – це направлення електронного листа на адресу електронної пошти та ТЦК та СП.

А якщо уточнила людина у "Резерві+"? 

У кожного є 3 альтернативні варіанти і кожен сам обирає, яким способом йому скористатись. 

На місці поліцейський чи представник ТЦК не може карати за не уточнені дані

Якщо військовозобов'язаного зупинили на вулиці, то він може показати чи то "Резерв+", чи паперовий документ з ЦНАПу, так?

Часто чоловіки вважають, що якщо вони уточнили свої дані, то на вулиці до них питань не може бути. Насправді, це не так. Вручити повістку на вулиці можуть в тому числі і тим, хто виконав обов'язок уточнити свої дані. По-перше, в нас кожен чоловік від 18 до 60 років зобов'язаний завжди мати з собою документ, який посвідчує особу, і військово-обліковий документ, яким може бути як паперовий документ, так і електронний – QR-код з "Резерв+" аби виданий в ЦНАПі. І за цим QR-кодом представник ТЦК та СП або поліція перейдуть і побачать повну інформацію в Реєстрі і чи уточнені дані. На місці поліцейський чи представник ТЦК та СП не може карати за те, що хтось не уточнив свої дані.

Чи можемо ми говорити, що вже із 17 липня тих, хто не уточнив свої дані, можуть чекати штрафи?

Я хочу наголосити на 2-х нюансах. Перший нюанс. Не уточнення своїх даних до 16 липня вже є порушенням, тому що закон вимагає це зробити. Яка відповідальність за це? Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачено відповідальність за порушення мобілізаційного законодавства. Але є приписка, що притягнення до відповідальності неможливо, якщо вся потрібна інформація є в реєстрах. І тому, насправді, сумнівна можливість притягнути до відповідальності тільки за те, що чоловік не уточнив свої дані. Особливо, якщо в реєстрах актуальна його інформація і про телефон, і про місце проживання. Але це не означає, що такого притягнення не буде. Тому я не раджу "гратися у ці ігри". Моя порада – уточнити свої дані і хоча б за це не переживати. Другий нюанс – власне, для чого робили ці 2 місяці на уточнення? Для того, щоб у ТЦК була інформація, де шукати людини, щоб вручити їй повістку. Із 17 липня у ТЦК та СП виникає право направляти повістки поштою. Куди відправляти? Якщо військовозобов'язаний або призовник уточнив свої дані, то відправляють на адресу, яку він вказав при уточненні. Якщо не уточнив, то на останню відому зареєстровану адресу проживання. І навіть якщо повістку фізично він не отримає, тому що не проживає за цією адресою або відмовився її отримати, то з юридичної точки зору повістка буде вважатися врученою і можлива відповідальність за те, що не прийшов за цією повісткою.

ТЦК може запросити на ВЛК тільки до себе

У нас багато внутрішньо переміщених осіб, які, уточнюючи свої дані, вказували фактичну адресу проживання. Але є факти, коли ТЦК і далі запрошує, наприклад, на ВЛК за місцем реєстрації. Як у цьому випадку буде приходити повістка і куди запросять людину на ВЛК?

Якщо уточнили і вказали фактичну адресу, то на цю адресу і прийде повістка. Але ТЦК та СП може запросити на ВЛК тільки до себе.

За місцем реєстрації?

Звичайно. Якщо чоловік перебуває на обліку, наприклад, у Харкові, а він зараз у Львові, то повістку йому направить Харківський ТЦК. І він може запросити на ВЛК тільки до себе.  Але у нас правила військового обліку вимагають, що якщо чоловік змінив місце проживання, то в нього є 7 днів для того, щоб про це повідомити і стати на облік за новим місцем проживання. І оновлені правила містять окреме правило для внутрішньо переміщених осіб. Якщо чоловік зареєструвався як ВПО, то він має піти до ТЦК та СП за адресою, де він отримав довідку ВПО, і там стати на облік. При цьому у нього не буде обов'язку знятися з обліку за попереднім місцем проживання. ВПО стає на облік у ТЦК та СП за місцем свого проживання і тоді не виникає проблем, а де ж проходити ВЛК.

Уточнення даними – це тільки перший крок

Запитання з нашої пошти. Оформлена відстрочка в ТЦК, але в "Резерв+" не підтягнуло. Які тут проблеми можуть бути?

У людей зараз є враження, що достатньо уточнити свої дані і далі не переживати. Це не так, це тільки перший крок. У нас ще дуже багато чого буде робити ТЦК та СП для виконання плану мобілізації. Але я ще раджу людям. Якщо ви уточнили свої дані і побачили інформацію про себе в Реєстрі, то переконайтесь, що вона актуальна. Бо будь-яка некоректна інформація може тягнути за собою купу проблем. І якщо побачили якісь розбіжності, то є потреба звернутися до ТЦК та СП, прикласти документи і попросити виправити інформацію в Реєстрі. Можна прийти особисто, але можна звернутись і письмово, відправивши поштою.

Як дізнатись людині, що може бути чи вже виписаний штраф за не оновлення документів? 

Якщо чоловік нічого не порушував, то і штрафу бути не може. Але все таки, як дізнатись, є чи немає штрафу? Штраф оформлюється розглядом адміністративної справи керівником ТЦК та СП і оформленням постанови про притягнення до адміністративної відповідальності. І тепер необов'язково навіть складати протокол. Цю процедуру спростили. Але за правилами має бути попередньо направлене запрошення військовозобов'язаному з'явитись для розгляду його справи. Справа розглядається керівником ТЦК та СП, за результатом виноситься постанова,  яка має бути направлена військовозобов'язаному. Після цього, якщо постанова не виконується, вона направляється у виконавчу службу, яка відкриває виконавче провадження, і перше, що вона робить, це накладає арешти на рахунки, на майно, і вносить інформацію про боржника в Реєстр боржників. І я думаю, що у більшості випадків дізнаватися про штраф чоловіки будуть, коли отримають СМС від банку про те, що заблокований їхній рахунок.

Дар'я Тарасенко. Фото: facebook/advocat.tarasenko

ТЦК не мають права відмовити у прийнятті заяви на відстрочку

Якщо особа однозначно має право на відстрочку, але вона не оновила дані. Вона може подати документи на комісію і підтвердити вже пакетом документів, що вона має право на відстрочку?

Є 3 процеси, які в усіх головах змішались в одне. Насправді є процес уточнення даних, є процес оформлення відстрочки і є процес проходження ВЛК. Це 3 різні процеси не пов'язаних між собою. І відмовити в одному з посиланням на непроходження іншого процесу не мають права. Відповідно, не можуть відмовити у прийнятті заяви на відстрочку через те, що не уточнив дані або не прийшов ВЛК. За не уточнені дані є відповідальність і можливість накладати штраф, але відмовити у прийнятті заяви не мають права.

Бронювання і право на відстрочку

Запитання від слухачки: "якщо чоловік має право на відстрочку у зв'язку з бронюванням. На роботі йому сказали, що він обов'язково повинен пройти ВЛК, він був обмежено придатним. Рішення ТЦК щодо відстрочки поки немає, хоча документи відправлені, є доказ отримання". Чи можуть мобілізувати при таких обставинах?

Насправді, тут в самому питанні купа помилок. Якщо ми говоримо про бронювання, коли роботодавець бронює своїх працівників, то таку відстрочку самому військовозобов'язаному оформлювати не треба. Для цього достатньо, щоб роботодавець направив за встановленою формою повідомлення і ТЦК та СП на підставі цієї інформації поставить на спецоблік. І конкретно в цій ситуації військовозобов'язаному нічого не треба робити з юридичної точки зору. А з практичної – я раджу просто переконатись, що ТЦК та СП документи отримав і в Реєстрі стоїть відмітка про постановку на спецоблік. Уточнити свої дані в "Резерв+" або ЦНАПі і подивитися. Ті, хто заброньований, там дійсно стоїть відмітка, що категорія "спецоблік" і до якої дати бронювання. Якщо цього немає, то значить якась проблема виникла десь у процесі, і треба розбиратися, де саме проблема. Але з ВЛК це ніяк не пов'язано.

Схоже питання: "оформлена відстрочка у зв'язку з навчанням у жовтні  23-го, у "Резерв+" вказано, що я ніде не стою на обліку, немає нічого про відстрочку. Дані уточнював 3 рази, востаннє 24 квітня 2024 року".

24 квітня. Тобто, обов'язок уточнити не виконав. Необхідно зараз виконати і подивитися в реєстрі. Тобто якщо виявили, що в реєстрі інформація не актуальна і неправильна, то треба вживати заходів, звертатися до ТЦК та СП, щоб привести її у відповідність. Якщо такого чоловіка зупинять на вулиці, перевірять і побачить, що він по реєстру не на обліку, то буде адмінзатримання і доставка в ТЦК та СП.

Чи є вклеєний у тимчасове військове посвідчення він-код доказом того, що облікові дані оновлені, але в "Резерві+" вони не підтягнулись? 

Ні, не є. Це дуже розповсюджене питання. Вклеєний код у військово-обліковий документ означає, що військовозобов'язаному присвоєний персональний номер. Але це не означає, що чоловік уточнив свої дані.

На нашій пошті дуже багато запитань стосовно відстрочки для догляду за старенькими батьками, зокрема, такими, що потребують постійного догляду. Які шанси у єдиного сина отримати документ на відстрочку?

Насправді, в кожній конкретній ситуації треба розбиратись. Законом передбачено 2 підстави для відстрочки, в яких люди плутаються. Вони схожі, але принципово різні по документах.  Є така підстава для відстрочки, як здійснення постійного стороннього догляду за хворою людиною. У цій ситуації немає значення, чи є в неї інвалідність, чи немає. Немає значення, чи є ще інші діти, які могли б доглядати. Принципове тільки те, що вона дійсно потребує постійного стороннього догляду, є про це документ, і що такий догляд дійсно здійснює саме її син. Якщо ці умови виконуються, то син має право на відстрочку, а на практиці з цим проблеми. І другий варіант – це пункт 13 закону. Тут мова йде вже про маму, у якої І або ІІ група інвалідності. Тобто є інвалідність, але немає потреби у постійному сторонньому догляді. Але тут вже діє інше правило і вже важливо, чи є інші особи, які зобов'язані її утримувати. 

Ви сказали, що з постійним стороннім доглядом ніби немає проблем, але вони є. Чому?

Тому що, якщо ми уважно прочитаємо цю норму, то ми побачимо, що окремо одне правило є, коли доглядає чоловік за своєю дружиною, дитиною, мамою або татом здійснює постійний догляд. А вони постійно догляду потребують, і тут право на відстрочку точно є. Але коли мова йде про догляд за одним із батьків дружини, то виникають додаткові умови. За умови, що дружина сама потребує постійного догляду і більше нікого немає, хто міг би доглядати. Але ця додаткова умова стосується тільки тещі або тестя. І не стосується рідних батьків. Це так, якщо ми уважно прочитаємо закон. На практиці, на жаль, ТЦК та СП читають інакше. І працівники Кабміну, які виписували це формулювання в постанові №560, теж прочитали інакше. І вони кажуть, що в будь-якому разі треба підтвердити відсутність інших осіб, які можуть здійснювати догляд. І виникає ситуація, коли син здійснює постійно сторонній догляд за своєю хворою мамою, по закону він має право на відстрочку, тому що він такий догляд здійснює. А на практиці йому відмовляють, тому що є ще сестра. Така відмова точно є незаконною, і її необхідно оскаржувати. Але в мене є величезна надія, що Кабмін зрозуміє свою помилку і внесе зміни в свою постанову, щоб таких відмов не було.

До 18 травня кожний ТЦК та СП сам собі придумував правила

Ви вже згадували 560 постанову, якою врегулюванні певні моменти, але бачимо, що і до неї купа питань. На що слід звертати увагу, щоб уникнути проблем? 

Питань, насправді, дуже багато. Постанова очікувана. У нас третій рік війни і я третій рік говорю, що така постанова потрібна. Тому що до 18 травня в нас була проблема в тому, що не існувало нормативно правового акту, який би регулював і процедури оформлення відстрочки, і строки, і документи, які треба подати. І кожний ТЦК та СП сам собі придумував правила, і це було проблемою. Постанова з'явилася, але до її якості питань маса. Яка найголовніша проблема? Постанова Кабміну встановила 5-м додатком перелік документів, які треба подати для кожної конкретної підстави для відстрочки. І фактично цим переліком Кабмін звузив перелік підстав для відстрочки встановлених законом, що 100% неприпустимо. Простий приклад. Право на відстрочку має військовозобов'язаний, який здобуває освіту за рівнем вищу, ніж він вже здобув. Відповідно, навіть якщо він школу закінчив в Україні, а здобуває вищу освіту в Польщі, право на відстрочку він має згідно закону. Але Кабмін вимагає подати українську довідку з українського Реєстру про навчання. Її такий польський студент ніколи не зможе отримати, тому що в українському реєстрі немає інформації про його польське навчання. І фактично Кабмін придумав нове правило. Він не має права придумувати такі додаткові умови. І таких прикладів можна масу привести по цій постанові.

Але тут можна прогнозувати чимало судових справ чи ні?

Вони, напевно, будуть. Тому що Кабмін не передбачив варіант, як діяти у цій ситуації. Фактично він заборонив таким іноземним студентам оформлювати відстрочку.