Фото ілюстративне
Які об'єкти є в переліку критичних?
У енергетиків є так звана категорійність споживачів, які мають декілька входів на електропостачання. Якщо один вхід не працює і немає електричної енергії, то забезпечується резервним. Так було ще до війни. Зараз в переліку є об'єкти критичної інфраструктури. Якщо її відключити від електричної енергії, наприклад, взимку, то це може означати замерзання систем водопостачання та систем теплопостачання. Якщо це лікарні, то там є дійсно критичні споживачі, які потребують електричну енергію під час хірургічних операцій. Є декілька таких категорій, які завжди були в пріоритеті і вони і зараз залишаються ними. Також туди додаються визначені Кабміном споживачі, які можуть надавати послуги, які потребує населення під час блекаутів. Це пункти незламності, але не як намети в польових умовах, а соціальні або публічні будівлі, які також надають таку послугу, вони також є в переліку. І в переліку є ті, кого Кабмін визначив критично важливими для існування держави і нормального її функціонування: це органи політичного управління, органи державної влади. Там є також і ті споживачі промислові та економічні, у яких є критичним технологічний процес, які працюють на оборонку.
Хто може ухвалювати рішення щодо доповнення цього списку або виключення якихось об'єктів на рівні, наприклад, області?
Перший список Кабмін визначив. Якщо це обласні адміністрації, то у нас вже була така ситуація в 2022-23 роках, коли на рівні обласної, міської або вже військово-цивільної адміністрації відбувалися енергетичні штаби, в яких зазвичай визначався один із заступників, який вів це питання, і там визначався список пріоритетних підприємств. Якраз це вже було більше питання до економічних підприємств, які надавали аргументацію того, що їх відключати не можна, бо там зупиниться технологічний процес і його буде важко відновлювати. Або це дуже великі втрати для економіки обласної чи міської. Тут є певні застереження, бо іноді у цей список потрапляли незрозумілі підприємства, і тоді виникали питання. Маю надію, що зараз буде набагато краще. Були також підприємства, для яких були надані певні ліміти, але ці ліміти не дозволяли утримувати технологічний процес. Були обмеження і на рівні ухвалення рішень, якщо загальний ліміт по області був умовно 400 мВт, то комусь могли давати 50 мВт. Такі рішення були вимушені та максимально неефективні, тому що підприємство все одно не могло ефективно працювати. Разом з тим воно начебто щось і отримало.
Чи подібні ситуації траплятимуться?
Якщо ми повернемося в 2022-23 рік, у нас уже є цей досвід і скоріш за все, мабуть, 99%, що у нас будуть обмеження в електропостачанні, зважаючи на ситуацію в енергетиці, і на те, що рашисти побили нам об'єкти генерації, які дуже важко відновити швидко. У нас буде дійсно список пріоритетних споживачів, будуть намагатися якнайменше обмежувати населення. Іноді це крок вимушений, зважаючи на те, що зупиняються підприємства і не сплачуються податки, не сплачується заробітна плата. Як показала ситуація по Одеській області у 2022-23 році, рашисти весь час били по підстанції, вони постійно її знищували і насправді в одному регіоні навіть ліміти, навіть доведення того, що це критична інфраструктура, не спрацьовувало, тому що там була знищена інфраструктура, яка постачала електричну енергію. Це означало, що для інших споживачів виходило більше лімітів, зважаючи на те, що деякі споживачі просто були обмежені в інфраструктурі, щоб отримати електропостачання. Схожа ситуація у нас відбувається зараз у Харківському регіоні. Там часті і досить серйозні обмеження в електропостачанні. Але це означає, що, на жаль, харків'яни не є завжди частиною нашого енергетичного балансу, відповідно іншим дістається більше. Але це отака динамічна ситуація, яку будуть скоріш за все визначати щоразу на рівні обласних адміністрацій. Навіть у тому списку, який ми бачимо з Кабінету міністрів, якщо інфраструктура буде знищена або пошкоджена, не завжди можна забезпечити навіть тих споживачів, які там є в списку. Тому, зокрема, і органи центральної влади, і Кабмін, і лікарні, і соціальні об'єкти, які надають критичні послуги, мають встановити резервні джерела живлення. Якщо мережа знищена або може бути так, що в нас будуть якісь локальні блекаути, якщо ворог буде прицільно бити по об'єктах генерації, то це означає, що навіть маючи себе у цьому списку, абсолютно не є гарантією того, що буде електропостачання. Тому я би не казав, що це статичний список, хтось вирішив і він там визначальний на тому, що буде електропостачання чи ні. Ми живемо під час війни і ворог здійснює терористичні атаки на цивільну інфраструктуру, треба розуміти, що ситуація динамічна і вона, скоріш за все, буде динамічною, такою, як ми мали у 2022-23-му роках.
Яку частку в загальному споживанні електроенергії, наприклад, становлять об'єкти критичної інфраструктури?
До повномасштабного вторгнення в залежності від міста, частка становила десь від 25 до 30% — саме критичного споживання. Зараз ситуація може кардинально змінюватись, бо є міста прифронтові, звідки виїжджає бізнес та споживач, а критична інфраструктура лишається у тій самій конфігурації, яка була раніше. І це виклик для енергетиків, для комунальників, адже, щоб забезпечити одну квартиру, яка лишилася в багатоквартирному будинку, треба забезпечити теплопостачання, електропостачання абсолютно всім. А інфраструктура розрахована на велику кількість споживачів, на велику кількість споживання, оскільки тарифи свого часу були так пораховані. Зараз ця економіка абсолютно зруйнована. Тому до прифронтових ліній рівень критичної інфраструктури досить високий. А якщо ми говоримо про міста, які не так знаходяться під тиском рашистів, то там, мабуть, така пропорція і зберігається: десь від 22 до 30% рівень споживання критичної інфраструктури.
Питання технологічного порядку щодо не відключення деяких багатоквартирних будинків від електрики під час блекаутів…
Деякі багатоквартирні будинки насправді підключені на підстанцію, на яку також заживлена критична інфраструктура, там на рівні автоматики вона не відключається. Єдиний механізм задіювали в 2022-23 роках, коли співробітник мав прийти і механічно вимикачем виключити це навантаження. Так тривало деякий час. Витрати на співробітника були суттєві, і співробітник потрібен був зовсім в іншому місці, а не ходити вимикати вимикачі. І це неефективне використання людського ресурсу, який зараз дуже потребують енергетики. Були скарги, що в когось не виключають. Потім енергетики вимушено приходили і відключали цих людей. Потім, коли всіх автоматично включали, то ці будинки, поки електрик дійде до них і включить вручну, то минає кілька годин. Вони найдовше залишалися без енергопостачання. Тому зараз перебудувати мережі, коли в нас досить серйозно пошкоджена енергетика, не доцільно.
Щодо вуличного освітлення…
Якщо повністю вимикати на вулицях освітлення, то до цих мереж підключені світлофори. Тоді рівень аварійності зростає. Якщо немає освітлення — немає світлофору. Ми все ж таки маємо розрізняти, коли є обмеження в електропостачанні, задіяні графіки, і ви тоді можете їхати — у вас умовно ілюмінація є в одному кварталі і світлофори працюють, а на іншому взагалі нічого немає. Це означає, що пішла автоматика, яка починає працювати за графіками відключень. Якщо ж ми говоримо про загальний баланс, то вночі у нас є базові потужності, які виробляються атомними станціями, які працюють рівним графіком. І щоб просто споживати електричну енергію, яку просто неможливо зупинити у виробництві, логічно просто залишити споживання цієї електроенергії.