Ілюстративне фото УНІАН
"Щоб оновити дані, людині не обов’язково буде йти до ТЦК"
— Поговорімо про проєкт закону про мобілізацію. Кабмін зареєстрував новий варіант, оскільки попередній був дуже гостро критикований.
Було дуже гостре обговорення першої редакції законопроєкту, який був внесений Кабінетом міністрів України до Верховної Ради. Були десятки зустрічей із представниками Міністерства оборони, і з представниками Генерального штабу ЗСУ, представниками всіх депутатських фракцій, груп. Були години часу на базі нашого "оборонного" комітету, де буквально кожна стаття обговорювалась, наводилися аргументи "за" і "проти". Щось враховувалось, десь Міністерство оборони доводило, що їхня позиція повинна бути врахована на 100 %. Але закінчилося тим, що не була перша версія проєкту закону ухвалена навіть у першому читанні. Зараз "зайшла" вже друга, оновлена версія з новим реєстраційним номером. Цей законопроєкт буде також обговорюватися так само прискіпливо, також із розширеною участю всіх зацікавлених сторін. Але наголошу на тому, що проєкт закону спочатку розглядається безпосередньо в комітеті, потім він буде йти на перше читання, після якого ми отримаємо зауваження, правки. Найголовніше, щоб ці правки були конструктивні, не перетворювалися на законодавчий спам. І вже колись цей законопроєкт буде ухвалений, він піде на підпис до спікера парламенту, а вже потім – на підпис до президента.
На сьогодні в законопроєкті про мобілізацію визначені певні правила, які очікувало суспільство. Визначено чіткий термін служби на період воєнного стану, він зафіксований в кількості 36 місяців. Питання, яке також турбувало суспільство, стосовно призову та звільнення з військової служби людей з інвалідністю І, ІІ та ІІІ груп, враховано. Люди з інвалідністю всіх груп без винятку будуть звільнені від військової служби. Всі добровольці по мобілізації матимуть відстрочку на два місяці, щоб вирішити низку своїх особистих питань і підготуватися до мобілізації. Для того, щоб оновити дані, людині не обов’язково буде йти до ТЦК, як це зараз потрібно робити, можна буде використовувати й сучасні методи: піти до ЦНАПу або використати свій електронний кабінет. Ми проголосували закон, який стосується роботи Реєстру "Оберіг" і такі електронні кабінети працюватимуть саме на базі цього державного реєстру.
"Електронних повісток не буде"
— Чи збереже цей "Оберіг" персональні дані військовослужбовців?
Не переживайте, все буде збережено. І хочу, користуючись нагодою, сказати, що ніяких електронних повісток не буде. Буде лише бажання людини або працювати з електронним кабінетом в "Оберізі", або сходити до ЦНАПу. Погодьтеся, на сьогодні питання обліку, використання реєстрів, цифровізації загалом активно розвиваються в нашій країні і ця сфера, яка стосується обліку військовозобов’язаних, також не повинна стояти осторонь. Міністерство цифрової трансформації, Міністерство оборони точно знають, яким чином захистити всі дані наших захисників і захисниць, і це точно буде зроблено.
Що ще важливого в цьому законопроєкті: зараз суспільство вимагає таких речей, як справедливість, рівність, рівні умови. Тому неважливо, чи це працівник ДБР, чи це працівник БЕБ, Національної поліції, чи це прокуратура, НАБУ, всі ці люди не матимуть певної відстрочки. Вони матимуть бронювання, як у всіх. На таких же умовах, як бронюються інші державні службовці. Це буде визначено безпосередньо урядом.
Олена Шуляк. Фото: сайт партії Слуга Народу
"До питання бронювання треба підходити дуже виважено"
— До речі, хочу уточнити про бронювання. Ви раніше казали, що бізнес порушує питання бронювання, і що державі треба шукати баланс у цьому питанні. Як зараз буде вирішене це питання?
Ми розраховуємо, що це буде вирішено безпосередньо новою розробленою постановою уряду. Цим питанням у нас активно займається Міністерство економіки, вже не перший рік. І ми бачимо, що на 100 % з позитивним результатом воно не вирішено. Але зараз, спілкуючись постійно з представниками бізнесу, є питання номер один – це захист нашої держави, оборона нашої держави. Але, з іншого боку, є й питання нашої економічної безпеки, тому що всі податки, які сьогодні сплачує український бізнес, йдуть на фінансування обороноздатності нашої держави. Міжнародні фінанси не витрачаються на сплату заробітних плат наших військовослужбовців і на інші питання, які пов’язані з обороною. Від того, як саме працює український бізнес, як він розвивається тут, в Україні, як він створює робочі місця, залежатиме кількість податків, які йдуть на оборону. Тому потрібно дуже обережно і виважено підходити до питань бронювання, тому що є певні спеціалісти, певні спеціальності (особливо це стосується відповідних промислових підприємств та людей, які працюють на специфічному обладнанні й мають вузьку спеціалізацію). Треба дивитися, яким чином це бронювання має безпосередньо відбуватися. Я впевнена, що ми такий баланс знайдемо. Зараз багато наших парламентарів і представників економічного комітету та інших комітетів включаються до цього питання для того, щоб допомогти уряду знайти збалансоване рішення. Проте найголовніше, що в процесах бронювання будуть рівні умови й навіть представники Апарату Верховної Ради, й наших секретаріатів, наших профільних комітетів таким же чином будуть мобілізовані й таким же чином матимуть можливість бути заброньованими, як і всі інші громадяни.
"Головне – менше політичних спекуляцій"
— Ви вже описали, який шлях має пройти цей законопроєкт. Чи не спіткає його доля його попередника?
Цей законопроєкт точно треба ухвалювати, тому що це запит і військового керівництва нашої країни, й людей, які зараз захищають країни, знаходячись на передовій. Інколи вони знаходяться там багато місяців без відповідних ротацій. Тому будемо сподіватися, що на базі профільного комітету буде знайдене рішення. Тим паче, ми вже пройшли негативний досвід, коли перша версія законопроєкту, внесеного Кабміном, не пройшла всі процедури ВРУ. Звичайно, цей законопроєкт бути мати зміни і до другого читання ці зміни обов’язково будуть враховані. Про це вже говорять і представники профільного комітету, але це звичайний нормальний робочий процес. До речі, якщо раніше представники органу місцевого самоврядування, наша місцева влада просто сприяла процесам, які були пов’язані з мобілізацією, то зараз саме на органи місцевого самоврядування буде покладено багато питань, які будуть пов’язані із забезпеченням мобілізаційних процедур. Це й організаційна підготовка, й інформаційна, комунікаційна. Тому до обговорення знову буде залучатися досить широке коло. Пройдемо й перше читання, й друге. Головне - щоб було менше політичних моментів, спекуляцій.