Без бюрократичних листів — заступник міністра соцполітики про нові правила ввезення гумдопомоги

Без бюрократичних листів — заступник міністра соцполітики про нові правила ввезення гумдопомоги

Лібералізували правила ввезення, залишили декларативний принцип, забрали гарантійні листи. Так прокоментував в ефірі Українського Радіо заступник міністра соціальної політики України Назар Танасишин ухвалену днями урядом постанову "Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану". Нам важливо під час війни дозволити ввозити гуманітарну допомогу, запевняє Танасишин. Щоби будь-хто міг побачити по конкретній організації, яка ввозить, наприклад, підгузки, кому вони були розподілені та на якій території. Раніше законодавством передбачалася фіксація державою кожного, хто отримував ці підгузки. І це завалювало гуморганізації паперовими звітами. А з 1 грудня нинішнього року (коли набуде чинності постанова) діятиме загальнодоступна прозора електронна система обліку гумдопомоги, переконує заступник міністра соцполітики. Водночас він зауважує, що "неправильно асоціювати військову допомогу із гумдопомогою. Ми зараз розмежовуємо ці поняття".

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Ілюстративне фото з відкритих джерел

— 5 вересня Кабмін ухвалив постанову "Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану". Змінюються правила ввезення та обліку гуманітарної допомоги. Інформація про неї буде оцифрована в автоматизованій системі. Нові правила набудуть чинності з 1 грудня 2023 року. Про які нововведення йтиметься? Бо занадто багато різноманітних скандалів та вузьких місць було пов'язано з ввезенням гуманітарки…

— Ваші критичні побоювання справедливі. Щоб їх нівелювати і позбавитися їх, ми в уряді ухвалили рішення запровадити прозору систему ввезення та обліку гуманітарної допомоги. Станом на сьогодні гумдопомога може ввозитися за звичайною паперовою декларацією, яка не верифікується митницею, тобто пропускається будь-який вантаж. І далі гуманітарна допомога їде на територію України і розподіляється без будь-яких додаткових звітувань. Ми вирішили зробити загальнодоступну прозору електронну систему обліку гуманітарної допомоги. Вона відтворюватиме, яка організація який товар завезла і в якому місці та яку кількість роздала. Це основна мета впровадження електронної системи обліку гумдопомоги. Мета — відображати, скільки заїхало і скільки було роздано гумдопомоги, щоби не допустити будь-яких дискусій, маніпуляцій з приводу того, де вона пропадає і кому розподіляється. 

Назар Танасишин. Фото: ФБ-сторінка Назара Танасишина

Це засіб відсікання чи контролю, який ми, як держава, повинні впроваджувати, щоб отримувачі не стикнулися з недобросовісними митниками чи суб'єктивною оцінкою митника, що це заїжджає? Ми бачимо, що сформував отримувач. Митник верифікує, чи саме цей товар заїжджає. А далі отримувач просто подає звіт про те, в якому місці він розподілив цю гумдопомогу. Якщо отримувачем є орган державної влади, а до них найбільше запитань, то між ввезенням гумдопомоги і розподілом на них покладено ще обов'язок створювати інвентаризаційний опис. Ми з'ясували, що є випадки, коли від митниці до складу не доїжджає також багато товарів. У нас є кілька контрольних пунктів для того, щоби розуміти, куди буде розподілятися гуманітарна допомога. Логіка в тому, щоби зробити цю картину загальнодоступною: щоби будь-хто міг побачити по конкретній організації, яка ввозить, наприклад, підгузки, кому вони були розподілені та на якій території. Ми відмовилися від деталізації набувачів. Раніше законодавством передбачалося, що ми повинні були фіксувати, як держава, кожного, хто отримував ці підгузки. І це завалювало гуморганізації паперовими звітами, в яких відтворювали ідентифікаційні номери, копії паспортів тощо. Ми зрозуміли, що кожна організація має свої правила контролю. І в умовах воєнного часу не важливо знати ідентифікаційний номер. Нам важливо дозволити ввозити гуманітарну допомогу. Без гуманітарної допомоги Україна не змогла б йти тим шляхом, яким іде зараз. Ми лібералізували правила ввезення, залишили декларативний принцип, ми забрали гарантійні листи. 

"Неправильно асоціювати військову допомогу із гумдопомогою. Ми зараз розмежовуємо ці поняття"

— Правила ввезення гуманітарки під час повномасштабної війни змінювалися… 

— Уряд застосовував різні підходи щодо ввезення того чи іншого товару. Певний час дрони чи запчастини стали важливими та необхідними для виживання країни. Уряд зняв мита чи інші податкові навантаження на ці товари. Щодо гумдопомоги, то це основні ресурси, які необхідні для побутового виживання людини. Тому тут трохи інший підхід. Неправильно асоціювати військову допомогу із гумдопомогою. Ми зараз розмежовуємо ці поняття. Якщо йдеться про товари військового призначення, вони йдуть за окремим режимом. Усе, що йде від наших партнерів щодо озброєння, воно ввозиться не як гуманітарна допомога. Все, що стосується продуктів харчування, інших необхідних побутових речей для виживання — оце ми можемо трактувати, як гуманітарна допомога. В чому виникала проблематика з моменту повномасштабного вторгнення щодо гарантійних листів? Щоби ввезти транспортні засоби для використання, наприклад, ЗСУ, закон передбачає, що ця категорія товарів може бути ввезена як гумдопомога. Це передбачало необхідність підтвердження, що власне цей транспортний засіб буде ввезений на використання ЗСУ. І гарантійний лист підтверджував, що командир такої-то військової частини підтверджує це. Але ми зрозуміли, що іноді командири не знали про те, що вони видають гарантійні листи. Або на один гарантійний лист ввозилося кілька різних транспортних засобів. Без єдиної централізованої системи обліку гуманітарного вантажу державі було важко обліковувати все, що ввозиться. В тому числі за гарантійними листами. Зараз ми вирішимо це питання електронними трекінгом товару. Необхідність в гарантійних листах відпала. Якщо ми будемо на вході в країну і на виході, де набувачеві розподіляється ця гумдопомога, фіксувати це в електронній системі, відпаде необхідність в бюрократичних листах, які можуть бути легко підроблені в сучасних умовах.