Проблема корупції не обмежується тим, що ми перебуваємо у воєнному стані — Риженко

Проблема корупції не обмежується тим, що ми перебуваємо у воєнному стані — Риженко

Проблема корупції не обмежується тим, що ми перебуваємо зараз у воєнному стані, зазначила Українському Радіо заступниця виконавчого директора Transparency International Україна Катерина Риженко. Вона висловила свою оцінку пропозиції президента Володимира Зеленського прирівняти на час воєнного стану корупцію до держзради. "Деталі можна буде обговорювати тоді, коли ми побачимо цей законопроєкт. Проте сам заклик прирівняти корупційні правопорушення до державної зради складно сприймати як системне вирішення проблеми", – стверджує Риженко. Вона вважає системним вирішенням не посилення відповідальності, а невідворотність покарання.

Президент України повідомив напередодні, що законодавцям буде запропоновано його пропозиції стосовно прирівнювання корупції до державної зради на воєнний час. "Я розумію, що така "зброя" не може діяти постійно в суспільстві, але на воєнний час, я думаю, це допоможе", – заявив Зеленський.

 

0:00 0:00
10
1x

Ілюстративне фото sud.ua

Основне – усвідомлення, що злочин не зійде з рук

"Деталі можна буде обговорювати тоді, коли ми побачимо цей законопроєкт, коли він буде зареєстрований. Проте сама заява і заклик прирівняти корупційні правопорушення до державної зради складно сприймати серйозно і як системне вирішення проблеми. Передусім боротьба з корупцією – це виклик для України і він не обмежується тільки тим, що ми перебуваємо зараз у воєнному стані. Тому рішення в питанні боротьби з корупцією теж має бути системне та комплексне і ми працюємо з ним вже не перший рік. Для цього в нас і створювалися органи, і змінювалося законодавство", – зазначила Катерина Риженко. 

Основне, що має бути, додала експертка, – усвідомлення суспільством і тим, хто ухвалює політичні рішення, що посилення відповідальності, наприклад, у державній зраді, не вирішить проблеми корупції: "Невідворотність покарання за будь-які корупційні правопорушення може вирішити питання корупції в державі. Тому що навіть якщо будуть найвищі санкції за корупційні правопорушення – як за державну зраду – але не буде розуміння тими, хто вчиняє ці злочини, що їх притягнуть до відповідальності за свої дії, це не приведе до вироків та фактичного зменшення рівня корупції. Аполітичні, незалежні розслідування корупційних порушень та чесні справедливі вироки судів щодо них можуть бути запобіжником, щоб люди, які зловживають своєю владою, розуміли, що їм це не зійде з рук і вони нестимуть відповідальність. Адже основний мотив корупційних злочинів – це передусім фінансова вигода і якщо люди розумітимуть, що така фінансова вигода матиме наслідком ув’язнення чи конфіскацію майна, тоді вони думатимуть перед тим, як учиняти злочин. А те, що потенційно вони можуть отримати довічне ув’язнення за свій злочин, але через низку проблем із розслідуванням, судовим розглядом вироки фактично не ухвалюватимуться, не зупинить людей, готових ці злочини вчиняти", – наголосила Риженко. 

Катерина Риженко: "СБУ – це вертикаль президента України"

Також, продовжила експертка, виникають питання щодо того, хто розслідуватиме корупційні злочини, якщо їх прирівняють до держзради? "Основний принцип, який ми намагаємося розбудовувати в державі, – корупційні правопорушення розслідуються незалежними самостійними аполітичними органами, які ми розбудовуємо з моменту Революції гідності. Незалежність цих органів є складовою успішності розслідувань корупційних злочинів. А СБУ – це вертикаль президента України і говорити про аполітичність, незалежність таких розслідувань, якщо ними дійсно займатиметься СБУ, складно. Більше того, це буде обмеження повноважень антикорупційної системи, які стільки років ми розбудовуємо і говоримо про те, що вони вже показують певні результати. Крім того, постає й питання співпраці всіх органів, якщо ми говоримо про розмиття поняття злочину державної зради через те, що ми будемо чи ні прирівнювати її до корупційних злочинів. Також постануть питання захисту прав сторін, адже йдеться про безпрецедентне обмеження прав сторони, яка має захищатися", – вважає Риженко. 

Підсумовуючи, експертка зазначила, що Україна має бажання рухатися в напрямку європейських цінностей, верховенства права. Якщо ж ми готові обмежувати певним чином задля точкового запиту суспільства зусилля в рамках побудови правової держави, це може вплинути на наші подальші спроби доєднатися до європейського суспільства: "Якщо законопроєкт "зайде" в Раду, думаю, ми почуємо більш чітку позицію наших міжнародних партнерів з цього приводу. Але, наприклад, позиції наших міжнародних партнерів щодо діяльності українських правоохоронних органів, судової системи, захисту прав людини досить чіткі та сформовані вже не один рік. Тож потенційно можна собі уявити їхню позицію стосовно таких законодавчих ініціатив, навіть якщо є відповідний запит від суспільства", – стверджує заступниця виконавчого директора Transparency International Україна Катерина Риженко.

Катерина Риженко. Фото: Transparency International Україна