"Немає з кого обирати": чому перенесли конкурс з відбору голови АРМА?

"Немає з кого обирати": чому перенесли конкурс з відбору голови АРМА?

29 липня мало відбутися засідання конкурсної комісії з відбору голови Національного агентства з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, проте його перенесли на 15 серпня. Крім того, днями Вищий антикорупційний суд обрав запобіжний захід колишньому голові АРМА Антону Янчуку. Йому інкримінують зловживання та розтрату арештованого майна на 426 мільйонів гривень. Чому робота агентства супроводжується постійним скандалами та чому досі не призначено очільника АРМА? Про це в ефірі Українського радіо розповіла заступниця виконавчого директора Transparency International Катерина Риженко.

0:00 0:00
10
1x

Чому засідання конкурсної комісії з відбору голови АРМА знову перенесли

АРМА є без очільника навіть довший час, ніж Спеціалізована антикорупційна прокуратура, про яку більше і частіше говорять в засобах масової інформації. Якщо говорити, чому так сталося з конкурсом АРМА, треба почати з перших етапів, коли конкурсна комісія оголосила про те, що кандидати можуть подавати документи. Але на час оголошення про те, що відкривається набір, не було публічно доступно ні порядку проведення конкурсу, ні регламенту роботи комісії. Тобто потенційні кандидати мали подати свої документи та зібрати всі потрібні довідки, не розуміючи до кінця, як саме їх будуть обирати в конкурсному процесі.

Я думаю, що саме через непрозорість процедури на момент подачі кандидатами своїх документів, певну невизначеність і нерозуміння, як буде відбуватись конкурс, на цю посаду подалось не так багато охочих, як на схожі посади керівників інших антикорупційних органів. І тому вже від самого початку вибір був не кращих з найкращих, а з тих, хто в принципі подав документи. І серед тих людей, які вирішили взяти участь у конкурсі на голову АРМА, була певна кількість, наприклад колишніх співробітників АРМА. Навіть теперішній тимчасовий виконувач обов'язків голови теж подався на конкурс. І після всіх цих перипетій, проходження тестів і навіть співбесід комісія не може фінально обрати, хто ж очолить орган.

Тобто в цій ситуації немає з кого обирати. Всі учасники конкурсу, які дійшли до моменту співбесід, які відбулися минулого тижня, мають певні питання щодо своєї кандидатури. Вони стосуються чи їхньої доброчесності, чи їхньої ефективності як професіоналів. І сказати, що є кандидати, які б відповідали всім вимогам незалежності, доброчесності та професійності, на жаль, просто не можна. Відповідно, я сподіваюсь, що комісія теж це бачить і просто не хоче вибирати кращого з наявних.

Про пропозицію щодо поновлення конкурсу

Виходом з цієї ситуації могло б бути визнання, що з наявних кандидатів комісія нікого не може обрати, а тому варто ще раз зайти в конкурс, дати можливість ширшому колу осіб подати свої документи на керівника АРМА і провести ще один етап конкурсу. Це довго, але чесно та відкрито. І потенційні кандидати зрозуміли б, що тут немає домовленостей про призначення конкретних осіб.

Тож якщо нікого зараз не оберуть на конкурсі, це було б правильним рішенням. Тому що інакше після більше ніж двох років добору ми знову опинимося в ситуації, де у нас є керівник, який не повністю відповідає всім вимогам як законодавства, так і активної громадськості й експертного середовища. І так чи інакше матимемо корупційний скандал, як з колишнім керівництвом АРМА. Тому те, що комісія не зібралася 29 липня, мені виглядає як позитивний сигнал, що насправді ми можемо очікувати такої ситуації, де нікого не оберуть.

Але, звичайно, я думаю, що тут є тиск представників Кабінету Міністрів України, парламенту і президента, щодо того, що комісія працює такий довгий час, а тому має показати результат своєї роботи. Тому будемо дивитися, чи зможе комісія відстояти обрання незалежного і професійного кандидата, а не просто кандидата з тих, кого маємо.

На якому етапі справа про крадіжку 400 тисяч доларів з рахунків АРМА

Це справа, яка наробила багато розголосу, коли виявилися її обставини. Колишній заступник керівника АРМА і людина, яка відповідала за питання з управління, зараз служать в лавах ЗСУ, і суд їм обрав м’якші запобіжні заходи. Насправді до цієї кримінальної справи призвела саме недосконалість законодавчої бази, яка передбачена для АРМА. Тому що станом на менше ніж рік тому не треба було показувати, наприклад, оригінал рішення суду, і АРМА могла віддати активи, які були в неї в управлінні, третій особі, не до кінця розуміючи, чи має ця особа права на активи. Що в принципі і сталося.

Рік тому були внесені зміни до законодавства. І тепер, якщо відповідної постанови суду немає в реєстрі судових рішень, АРМА нікому нічого не віддасть. І я сподіваюся, що ми більше не будемо мати настільки абсурдних кримінальних справ, де гроші віддаються не тим людям. Але справа щодо посадовців АРМА та інших залучених осіб триває. Подивимося, яким буде рішення суду.

У чому важливість АРМА в умовах війни

Цей орган фактично розшукує та виявляє активи, які фігурують у кримінальних провадженнях. Зараз ми також говоримо про росіян або фірми, пов'язані з Росією. І потім, якщо є рішення суду, АРМА управляє цими активами, щоб вони не втратили своєї економічної вартості.

І, відповідно, коли ми в стані повномасштабної війни і говоримо про конфіскацію активів росіян, щоб хоч якось заплатити за відбудову нашої держави, дуже важливо знайти максимальну кількість таких активів росіян і управляти ними на користь держави достатньо ефективно. І саме цим має займатися АРМА. Тож потрібно, щоб очільник був професійним і незалежним, щоб всі ці дії, які він має робити, зокрема з російськими активами, принесли нашій державі економічну вигоду.

Фото: УНІАН