Мобільний додаток

8000 грн для ФОПів: чому карантинну допомогу отримав лише кожен третій?

12.05.2021 р., 12:39

Як повідомив Пенсійний фонд України, станом на 11 травня для виплати по 8000 грн фізичним особам-підприємцям та найманим працівникам у червоних зонах направлено 800 мільйонів гривень. Гроші отримав фактично кожен третій з тих, хто подав заявки, тобто 100 тисяч українців. Раніше у прес-службі Міністерства економіки зазначали, що заявки на компенсацію за карантин подали 320 тисяч українців. Головний експерт, керівник секретаріату Ради підприємців при Кабінеті міністрів Андрій Забловський прокоментував, чому не всі охочі отримали картинну допомогу.

Чому не всі охочі з тих, хто подав заявки, отримали виплати 

За інформацією Пенсійного фонду України, станом на 11 травня було виділено майже 800 мільйонів гривень з 1,4 мільярда, які були забюджетовані під карантинні виплати на цей період. Що стосується причин, то якщо порівняти з причинами відмови, які були під час перших виплат минулого року, вони аналогічні. Звичайно, більш детальний аналіз можна провести після завершення, і я думаю, що Пенсійний фонд, Мінеконом та Мінсоц нададуть інформацію щодо кількості відмов і причини. 

Але з того, що вже видно зараз, це невідповідність критеріям. Наприклад, ваш основний квед не підпадає під карантинні обмеження. Відповідно ФОП чи найманий працівник, який працює в компанії, не може отримати виплату. Ще одна причина пов'язана з несплатою податків, зокрема ЄСВ за останній звітний квартал. Або якщо ФОП одночасно є найманим працівником або працює за сумісництвом, якщо зарплата у найманого працівника, який претендує на отримання виплати, перевищує середньомісячно 30000 грн за останній квартал. Тобто це ті причини, які були актуальні і через які найбільше були надані відмови і минулого року. Ситуація не змінилась. Хоча були нарікання окремих підприємців щодо того, що, виходячи з такого негативного досвіду, багато хто почав перереєстровуватись, а Пенсійний фонд несвоєчасно вніс ці зміни, тому певні ФОПи і не отримали виплати.

Якщо говорити про застосунок "Дія", то все досить чітко та просто. Якщо ви маєте право на отримання допомоги, ви можете заповнити заявку. Якщо ви не маєте, то вам система одразу повідомить, що ви не маєте права на отримання допомоги. Щоправда, без пояснення причин. Я з багатьма спілкувався, і ті, хто отримав допомогу минулого року досить швидко, отримали її і цього року, якщо за всіма критеріями вони мали право на це. 

Що робити, якщо заявка довго розглядається, і немає ні відмови, ні виплати

Якщо термін розгляду більше ніж 8-10 днів, то треба почекати ще декілька днів, оскільки система може бути перевантажена. Проте якщо заява не розглядається, то варто додатково уточнити, чому є затримка, наприклад, на гарячій лінії Мінсоцполітики. Тому що причину відмови можуть і не надати. 

Щодо того, чи вистачить грошей на виплати, то уряд налаштований на те, що якщо кількість охочих буде перевищувати забюджетовану суму, то буде виділено додаткові кошти, і всі, хто подався, зможуть отримати виплату. Питання в тому, що, можливо, не так швидко, як ті, хто подався раніше і отримав вже цю допомогу. Такий прецедент ми мали і минулого року. 

Зараз у Верховній Раді зареєстровано два законопроекти, які, по-перше, продовжують податкові пільги та надають інші преференції для тих суб'єктів господарювання та працівників, які потрапили в скрутне становище та зазнали карантинних обмежень. Є надія, що всі механізми, які зараз передбачаються, зможуть все-таки індивідуально підійти до вирішення таких проблем.

Про комунікацію представників уряду та підприємців 

На сьогодні є Національна платформа малого і середнього бізнесу, яка представляє різні організації, підприємців із різних регіонів України і проводить захід, присвячений державній підтримці бізнесу в умовах ковіду. Будуть розглядати конкретні кейси, карантинну допомогу, законопроекти на підтримку, які є вади в комунікаціях тощо. При цьому залучені представники уряду, депутати Верховної Ради. Тобто комунікація ведеться, але в ній не завжди отримується той ефект, на який очікують багато учасників. Є багато інтересів, які не завжди можна збалансувати з точки зору інтересів влади, бізнесу та суспільства. Тобто алгоритм напрацьований, але немає готових і простих рішень, щоб всім було добре, оскільки ситуація постійно змінюються. 

Про допомогу на місцях 

Насправді наразі загальної картини та інформації поки немає, на відміну від загальнодержавної програми, де є актуальна інформація, статистика, яку оприлюднює Пенсійний фонд України, Мінсоцполітики тощо. У цьому випадку є лише окрема інформацією від суб'єктів господарювання, які зверталися за допомогою до місцевої влади. 

Я думаю, що після завершення виплат за допомогою Асоціації міст України та інших організацій можна буде отримати інформацію щодо того, в якому розмірі надавали допомогу і як підійшли до цього. Для бізнесу важлива не тільки підтримка на центральному, а й на місцевому рівні. Тому що у місцевих влад, громад є інструменти та можливості допомоги, наприклад, різні податкові преференції чи звільнення від сплати окремих податків, орендних платежів тощо. 

Фото: УНІАН

8000 грн для ФОПів: чому карантинну допомогу отримав лише кожен третій?

Новини по темі