Електронна "прописка": експерт пояснив як працюватиме нововведення

Електронна "прописка": експерт пояснив як працюватиме нововведення

Мінцифри з квітня вводить електронну зміну місця реєстрації. Як кажуть в народі, прописки. Зовсім скоро штампи в паспортах відійдуть у минуле, а для того , аби позначити місце проживання, досить буде заповнити на порталі заяву , вказавши місце фактичного проживання. Завідувач відділу міграційних досліджень Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В.Птухи Національної академії наук України Олексій Позняк розповів про плюси та мінуси нововведення.

0:00 0:00
10
1x

Понад мільйон українців не має реєстрації і кожен третій із нас проживає не за пропискою. Про це розповів у інтерв’ю одному з телеканалів міністр цифрової трансформації Михайло Федоров. 

Перепис населення був давно, і кількість українців дуже змінилась, особливо після подій 2014 року, коли відбулась окупація частини територій України, говорить заввідділу міграційних досліджень Інституту демографії Олексій Позняк. "У зв’язку з цим дуже погіршилися можливості статистичного обліку. Зараз скоріше можна говорити лише про оцінку населення. Остання оцінка за участю Кабміну і нашого інституту, показала цифру у трошки більше ніж 37 мільйонів – на контрольованій території".

Однак дані, о третина з нас мешкає не за місцем реєстрації, вчений вважає дещо завищеними. "Майже усе сільське населення живе за місцем реєстрації, крім довгострокових трудових мігрантів, які виїхали за кордон – таких близько мільйона. В великих місцях – частка людей, що мешкають не за місцем реєстрації більша". У цих людей час від часу виникають складнощі в кабінетах чиновників, поліклініках або освітніх закладах. Вирішити цю проблему у Мінцифри взялися за допомогою реєстрації місця проживання через смартфон. При цьому, наголосив Федоров, чиновники не матимуть права вимагати штамп про прописку в паспорті. "Буде запис в реєстрі про те, де проживає конкретна людина. І це вже завдання чиновника - зайти в цей реєстр і перевірити, підтвердити, налагодити взаємодію, щоб дізнатися, де проживає людина". 

Державні органи і установи, органи місцевого самоврядування ще не звикли до електронних документів, каже науковець Позняк. Просте пояснення  цьому – відсутність "зчитувачів" такої інформації та налагодженої системи:  "І поки фінансування на придбання, установку таких "зчитувачів" не дійде до останнього райцентру, то будуть виникати подібні питання. Інше питання – людський фактор – багато-хто не бажає щось нове робити, а працювати за старими, напрацьованими схемами, просто – небажання розібратися з новою системою, пройти додаткове навчання і т.д. Це – перехідний етап, як і у будь-яких змін, така ситуація буде певний час. Однак, думаю з часом буде все більше взаємодії".

Також експерт вважає, що під час втілення таких нововведень власникам житла немає чого боятися:  "В окремих випадках, власники житла будуть навіть більше захищені ніж зараз. Як приклад, приходить людина реєструвати місце проживання, приносить умовно "нотаріальну" згоду осіб, які є власниками квартири, навіть умовно на купівлю цієї квартири, то коли немає електронного реєстру, за яким можна цю інформацію перевірити, то фактично ці паперові документи в теорії можливо підробити. І якщо буде захищена система, яка буде автоматично перевіряти надані документи, як то свідоцтво про народження дитини – чи є в принципі таке свідоцтво, чи відповідає в ній інформація тій, що надається, чи є договір купівлі-продажу в нотаріальній базі, чи є взагалі така квартира і на кого вона зареєстрована. Тому внести зміни – підробити їх одразу в двох-трьох базах буде набагато складніше ніж паперовий документ". Звичайно, погоджується він, будь-які бази не є на 100 % захищені. Але є органи, які працюють з такими базами захищають ці дані.

Фото: УНІАН