"Не треба нагнітати..." Перша заступниця голови НБУ Катерина Рожкова про транш МВФ, коронакризу та регулювання небанківського сектору

"Не треба нагнітати..." Перша заступниця голови НБУ Катерина Рожкова про транш МВФ, коронакризу та регулювання небанківського сектору

В інтерв'ю Українському радіо перша заступниця голови Національного банку України Катерина Рожкова розповіла про процедуру співпраці з Міжнародним валютним фондом, поступове зростання економіки у третьому кварталі та про наведення НБУ ладу в діяльності небанківських установ.

0:00 0:00
10
1x

Про транш від МВФ, який Україна не отримає у 2020-му

Співпраця з МВФ триває, протягом усього цього часу, відтоді, коли ми отримали перший транш. З точки зору фізичного отримання грошей – сама програма, в якій ми працюємо, вона передбачає певні етапи. Ці етапи розбиті на частини – коли МВФ оцінює як ми виконали взяті на себе зобов’язання і лише після цього виділяє певний транш. Так от, етап, до якого ми зараз наближаємось, це – перегляд програми. Тільки після нього можливий і буде транш. Те, що сказав Тимофій (мається на увазі радник керівника ОПУ Тимофій Милованов – ред), що ми фізично не встигаємо отримати гроші цього року,  це – теж правда. Бо існують певні процедури у Фонду – скільки часу триває перегляд, скільки часу готуються документи, коли вони подаються, і, тільки після цього, відбувається передача коштів. Враховуючи, що ми вже майже у грудні, а в Європі з 25 грудня починаються Різдвяні та новорічні свята, ми не встигаємо отримати гроші цього року. Але, наголошую ще раз, співпраця триває.

Про коронакризу  в економіці

Давати оцінку економічного стану країни я можу тільки з точки зору Національного банку. Бюджет, витрати, це все – відповідальність Уряду, Міністерства фінансів. І я сподіваюсь, що вони в змозі зробити все необхідне, щоби не допустити катаклізмів.  До речі, у нас вже були ситуації з затримками отримання траншу. Така ситуація відбувалась і в 2018-му, і в 2016-му. Тому, я би просто радила – не треба нагнітати негатив! На підставі загальної статистики, ми можемо бачити як після введення карантину у березні суттєво впав рівень ВВП, який є основним показником стану економіки. Після того, як карантинні заборони почали потрохи послаблювати, ми побачили, що в третьому кварталі економіка почала поступово відновлюватись, при чому навіть швидше ніж як прогнозували різні аналітики. І ці темпи росту перевищили розрахунки і очікування.

Але, якщо порівнювати зростання економіки рік до року, то дійсно є просідання ВВП. Це відбувається через те, що робота частини секторів фактично була призупинена, це – сервіси, надання послуг, транспортні сполучення. І люди в умовах такої ситуації – невизначеності – схильні більше заощаджувати, ніж витрачати. І все це вплинуло на те, що економіка фактично просіла. Зараз попит поступово відновлюється, імпортери почали працювати. Але ситуація з пандемією залишається дуже складною.  І ця невизначеність не дає економіці повністю почати відновлення. Однак відновлюється попит на товари, люди роблять ремонти, значить, відновлюється попит на кредити.

Ми бачимо, що в банківському секторі кредитні портфелі в момент локдауну скоротилися, і це було зрозуміло. Але починаючи з третього кварталу, вони почали відновлюватися, і ми бачимо, що певні галузі продовжують кредитуватися, серед них і сільське господарство. Якщо говорити про споживче кредитування, то навіть у період жорсткого карантину видавалися кредити на житло. Життя не можна відкласти, зараз ми маємо приріст кредитного портфелю для населення близько 8%, але іпотека зросла більш, ніж на 8%.

Про небанківський сектор: які компанії до нього входить 

Саме зараз ми напружено працюємо над створенням регулювання небанківського фінансового сектору. І ця робота, це – і робота над новими законопроєктами, які мають вдосконалити законодавче регулювання таких фінансових установ як кредитні спілки, лізингові компанії, просто діяльність організацій, які надають послуги з кредитування та інші послуги. 

Небанківський сектор – це невеликі кредити, середній чек – 5-6 тис. грн., у ломбарді взагалі 1,5 тис. Терміни кредитування там дуже короткі. Небанківських установ у нас близько 2 тисяч, але за обсягами операцій вони не йдуть в жодне порівняння з банками, вони значно менші. Ринок – різний. Окремо стоять страхові компанії: їх на сьогоднішній день є 215, і, якщо порівнювати з рештою ринку, то це найбільш організований ринок. 

Якщо говорити в цілому про небанківський ринок, то він дуже сильно відрізняється від банківського тим, що є не консолідованим навколо асоціацій. І через це з ними важко комунікувати. Коли ми обговорюємо регуляцію по банківському сектору, ми звертаємося до асоціації, а вона вже консолідує думки, пропозиції. А тут нам треба працювати зразу з усіма учасниками ринку.  25%-30% компаній активної діяльності не здійснюють, хоча мають ліцензії. Частина з них знаходяться на окупованій частині Донбасу та в Криму, але законодавство таким чином побудоване, що ми не можемо відкликати в них ліцензії. Є ще частина компаній, які не надають своєї звітності. І ще є частина, яка звітність подає, але вона пуста, тобто, вони не здійснюють операцій.  

Ломбарди та недоброчесні кредитні компанії: чи можливо навести лад?

За останні три роки кожен четвертий ломбард здав ліцензію, тобто, дуже багато. Кількість ломбардів як таких зменшується, а от їх точки продажу збільшуються. І це прикмета часу, а не недосконалість регулювання. Тому що в ломбард ідуть люди, як мають дуже низькі доходи. Люди, які не мають інших джерел, але мають потребу в грошах, щоб сплатити термінові рахунки. 

Але, ми сьогодні й бачимо проблему, коли клієнти не завжди усвідомлюють можливість повернути позику, а компанія, яка цю позику надає, навіть за очевидних  критеріїв повинна була відмовити, цього не робить. І потім страждає сім’я, сусіди, колеги. Тому що включаються колектори, і порушуються права споживачів цих послуг. Зараз ми будемо писати правила ринкової поведінки і вимоги до дотримання Закону про захист прав споживачів цих послуг. Один із законопроєктів по колекторських компаніях вже зареєстровано в парламенті. 

Свідомі компанії не повинні надавати кредити тим позичальникам, які не зможуть їм це повернути. І з тими компаніями, які займають найбільшу долю на ринку позик,  ми зустрічались, обговорювали процеси. Вони намагаються завчасно оцінити кредитоспроможність позичальника – клієнта. Бо вони зацікавлені, щоб гроші були видані, вони їх отримали назад з процентами. Але, є компанії, які цим не переймаються, приховують інформацію від клієнтів, зазначаючи, що позика видається під нульовий кредит, а там потім виникають додаткові комісії, якісь додаткові платежі, автопролонгації і таке інше. Все це те, що клієнт не розуміє і потрапляє в “кредитну кабалу”. Це питання недобросовісності окремих компаній, і питання низької фінансової грамотності населення. 

У нас вже вироблені вимоги до компаній, які надають кредити, що має бути в рекламі, як повинен бути структурований договір, яка інформація має бути розкрита: "Я взяв – скільки, стільки я маю повернути? В який термін? Що відбудеться, якщо я не поверну своєчасно?" Це все має бути чітко розписано, і людина має все чітко розуміти.

Свавілля колекторів: як можна вплинути? 

Сектор з захисту прав споживачів за третій квартал отримав близько 2 тисяч письмових скарг. Майже половина це – скарги на колекторів, на те, коли починають телефонувати родичам, дітям, на роботу і таке інше, іноді – погрожуючи, іноді – використовуючи ненормативну лексику. І я скажу просто: хто буде таке робити, ми просто будемо забирати ліцензії.

Але є й інша більш страшна проблема – ми можемо регулювати тих, кого ми ліцензуємо, але є великий прошарок компаній, які не мають ліцензій і займаються колекторською діяльністю. І в цьому випадку, коли ви звернулись до Нацбанку і отримали відповідь, що такій компанії ліцензія не видавалась, тоді – негайно звертайтесь до поліції. Бо повноважень на ці компанії у нас немає і вплинути на них ми не можемо, поки що, до прийняття нового Закону. І сподіваюсь, що цей Закон буде прийнято.

Якщо у компанії є ліцензія, то звертайтесь до Національного Банку. Ми опрацьовуємо усі скарги. Ми, отримавши Ваше звернення, звертаємось до компанії, перевіряємо зазначені факти. Проводимо зустрічі з колекторами, і наголошуємо їм щодо цивілізованої роботи та цивілізованими методами, попереджаємо, що плануємо ввести на законодавчому рівні окремі правила, і якщо ви готові надалі працювати – будь ласка. Ми попередили заздалегідь: поміняйте свої процеси, процедури і засоби повернення боргів, які ви використовуєте.

Фото: НБУ