Павло Гудімов: в Україні конкуренції серед кураторів немає, їх потрібно більше

Павло Гудімов: в Україні конкуренції серед кураторів немає, їх потрібно більше

Що є великим щастям для куратора виставок? Чи можна навчитися кураторству? Чи є в Україні конкуренція у цій сфері? Про це в ефірі Радіо Культура спілкувалися з Павлом Гудімовим — відомим арт-менеджером, засновником арт-центру "Я Галерея", куратор багатьох українських і міжнародних мистецьких проектів, зокрема виставок "Тіні забутих предків", проекти "Енеїда" та "Ангели".

0:00 0:00
10
1x

— З чого починається виставка для її куратора?

З ідеї. Коли вона приходить в чиюсь голову імпульсом приходить вона, навіяна близькими, рідними чи просто музою, яка пролітала повз.

— Де можна навчатися, щоб стати куратором виставок?

Є деякі курси. Є інституції учбові, які пропонують вам стати куратором. Але, як на мене, це є певна система мислення, певний погляд на життя. Для початку потрібно мати внутрішній інтерес або імпульс, мотивацію. Просто навчитися з точки зору того як ремеслу, не завжди можливо. Якщо людина не має завдатків, то можеш іти куди завгодно, їхати в кращі академії світу, але ти не навчишся. Навчитися можна в середовищі. В таких кураторських майстернях. І я дуже люблю працювати кураторськими групами. Навчитися курувати проекти можна в співпраці з кураторами.

— Як варто організовувати виставку, щоб показати на ній не окремі об’єкти, а явище? Щоб відвідувач відчув, що ці артефакти поєднує не лише спільна тема чи схожі назви?

Наприклад, на виставці "Ангели" у Львівській національній галереї імені Возницького принцип був побудований як у книзі. Кожна зала має свою тему, свою главу. І кожен куратор використовує свій якийсь прийом для того, щоб зробити більш доступним саму структуру.

— Чи має значення виставкова площа і кількість представлених артефактів? Завдяки чому досягається візуальна насиченість експозиції?

Є навіть цифри, скільки може сприйняти людина експонатів на одній там виставці. 250 – це такий максимум, якщо ми кажемо про експонати, які потребують вашої уваги, а не просто масиви. Експонати можна по-різному збирати. Можн інсталяції збирати, коли багато різних артефактів виглядають як один експонат. А іноді ти спеціально можеш перебільшити. Дуже цікаво робити великі проекти, те, що називається, вибудовувати окремі світи. І я в жодному разі не хочу сказати, що маленькі проекти не важливі. Маленькі проекти іноді можуть бути важливішими за великий осмислений дорогий проект. І вони можуть слугувати навіть певною лабораторією для того, щоб далі творити майбутнє, творити культуру. В той час, як великий проект уже підводить таку рисочку. Робить якісь висновки.

— Як вдається адаптувати до демонстрації матеріал, який неактуалізований?

Якщо ця тема цікава, вона вже актуалізована. Якщо її підняли десь із забуття, вона вже актуалізована. Тому коли ми говорили про "Проект "Енеїда" в Національному художньому музеї, який відкрив десятки невідомих ілюстраторів легендарної поеми Котляревського. Це лише спроба розібратися, як змінювалося візуальне мистецтво, яке так чи інакше торкалося поеми Котляревського. І найголовніше – це згадати. Ти маєш пройти сам якийсь проект осмислення матеріалу. Чи сьогодні час говорити про це? Чи, можливо, треба зачекати? Чи, можливо, ми вже запізнилися?

— Як збираються експонати для виставок? Чи легко комунікувати з музеями і колекціонерами?

По-різному. Коли ми говоримо про "Ангели", це було дійсно дуже легко. Лише декілька музеїв відмовили в декількох експонатах. Але в цілому виставка не постраждала від того. І 350 експонатів з’їхалися з усієї України, це говорить про те, що потенціал наших музейних фондів і колекцій, і приватних колекцій — величезний. З приватними колекціонерами, з одного боку, легше, а з іншого — складніше, тому що музей має чітко відповісти, чому, наприклад, він може чи не може дати експонат. А з приватним колекціонером – це його воля. Скаже: «Не хочу!» І все. Цей експонат можеш не отримати. Але в цілому, всі колекціонери, до яких ми звернулися, виявилися гіпервідкриті, нічого не боялися. Всі твори були застраховані в Лондоні. Це так само додавало трохи більше безстрашшя і колекціонерам, і музеям, що з ними нічого не станеться.

— Чи можна організувати виставку не маючи грошей, без програм державної підтримки, без популяризації?

Все можна організувати і без… Але коли йдеться про великий амбітний проект такий як "Ангели" чи "Енеїда", без меценатів, спонсорів, без підтримки це неможливо. Це дає тоді основу і пропускає твої ідеї ще раз через ширше експертне середовище, яке навіть може тобі вказати на твої певні помилки чи огріхи.

— Чи є конкуренція у цій справі? Чи змагаються куратори виставок одне з одним?

Напевно, в світі конкуренція є, але в Україні дуже мало кураторів виставок. Вони чудові. Вони різні. І скажемо так, ми дуже любимо одне одного. Всі знаємо ціну нашій роботі. Тому конкуренції в плані того, що хтось у тебе забирає хліб, – такого нема. Але точно є потреба збільшувати кількість кураторів. І кожен куратор вважає себе найкращим.

— Як куратору виставок вдається творчо самореалізуватися, розповідаючи про інших?

Як на мене, це фантастична творча самореалізація. Тому що творчість цієї професії, творча складова просто зашкалює. Ти практично такий собі упорядник: упорядник історії, упорядник способу донесення інформації, упорядник теми. І коли ти або підслухав, або сам придумав якусь тему і можеш довести її до якоїсь форми, то це велике щастя і це величезна самореалізація.

— Від чого у своїй роботі куратор виставок отримує найбільше задоволення?

Від чого і найбільшу втому – від спілкування з аудиторією, з колегами, з людьми, які досліджують щось. Від спілкування з тими, хто творить. Тобто спілкування – це є велика цінність людська.

фото - facebook.com/pavlo.gudimov

Останні новини
"Це письменниця, яка промовляє до сучасного читача" — літературознавиця про Ольгу Кобилянську
"Це письменниця, яка промовляє до сучасного читача" — літературознавиця про Ольгу Кобилянську
Миколай Сєрга: "Культурний Десант розбиває міфи російської пропаганди за кордоном"
Миколай Сєрга: "Культурний Десант розбиває міфи російської пропаганди за кордоном"
"Криза поглиблюється, слово за Заходом". Панченко про поствиборчу Грузію
"Криза поглиблюється, слово за Заходом". Панченко про поствиборчу Грузію
"Гомін Out. Ексклюзив" на ютубі Радіо Промінь: найкраще з невиданого
"Гомін Out. Ексклюзив" на ютубі Радіо Промінь: найкраще з невиданого
Довгостроково політика Трампа щодо Китаю дуже вигідна Україні — Харитонов
Довгостроково політика Трампа щодо Китаю дуже вигідна Україні — Харитонов
Новини по темі
Реформа церковного календаря: "геть від Москви" чи вимога часу?
Український Нотр-Дам: що відомо про пожежу в костелі Святого Миколая та чи вдасться відновити концертний майданчик?
Від Альбрехта Дюрера до Pink Floyd: Гудімов про те, чим вражає мультимедійна виставка "Чорнобиль. Подорож"
Мистецтво офлайн. Як музеї готуються до виходу з карантину?
Українському театру потрібна контрактна система – голова спілки театральних діячів України