Фото з відкритих джерел
За останній тиждень європейські ціни на скраплений газ зросли на 26 $ за тонну
Автогаз дорожчає. Що ви про це думаєте?
Основним драйвером ціноутворення на скраплений газ в Україні є і залишаються європейські котирування. Левову частку скрапленого газу, який ми споживаємо, отримуємо по імпорту. З початку жовтня імпортний ресурс, якщо він коштував на початку місяця десь 52 200 грн за тонну розмитнений на кордоні, то лише за останній тиждень європейські ціни зросли на 26 $ за тонну, що автоматично призвело до зростання вартості імпорту до 53 700. А це означає, що до кожного літру скрапленого газу ми повинні будемо додати десь 85 коп. Чому це відбулося? Багато європейських виробників сьогодні перебувають в стані профілактичного ремонту. З іншого боку ситуація досить очікувана, як для середини осені. Цей попит-пропозиція змінився, зменшилося виробництво в Європі. З іншого боку ми повинні розуміти, що температури зараз вже досить низькі, а багато європейських споживачів не стільки заливають газ в автомобілі, скільки у власні газгольдери (металевий циліндр, який обладнаний спеціальною технікою і використовується для зберігання, подачі та закачування скрапленого газу – ред.) і опалюють будинки за рахунок газу. Але це ще стосується вхідних цін на кордоні. З початку жовтня ціна скрапленого газу додала десь 2600 грн за тонну, а це майже 1,5 грн. В дрібному ж гурті для роздрібних мереж, там де наші споживачі і беруть той газ, ціна інколи вже навіть перевищувала 60 тисяч гривень. А це означає вхідну тільки ціну на АЗК до 32 грн за літр. 25 жовтня Укргазвидобування – єдиний наш майже виробник скрапленого газу провів аукціон і в гуртовому сегменті ціна встановилася на 57 700 грн за тонну. І це ще без врахування логістики. Я вбачаю, що це ще не кінець історії – оці ціни, що ми бачимо.
Ви сказали, що багато об'єктів на ремонті. А коли вони вийдуть з ремонту, щось зміниться?
Сьогодні просто зменшилися обсяги імпорту з європейських країн: Польщі, Словаччини, Угорщини. Десь майже на 40% зросли поставки з Румунії – із південно-західного напрямку. Тобто одне друге збалансувало. Таким чином сьогодні середня ціна автогазу на заправках зросла – 34,5 грн за літр, в преміальних мережах вона взагалі перевищує 36 грн за літр. Це ставить питання економічної доцільності використання скрапленого газу, як альтернативи бензину.
Будувати комунізм за власний рахунок на окремо взятій території можна, але недовго
Наскільки сьогодні ГБО (це комплект приладів, що монтується на автомобіль і дозволяє бензиновому двигуну працювати також і на зрідженому газі пропан-бутані – ред.) буде доцільним? Коли не буде вже окупним його встановлення і про це явище можна буде поступово забути?
Коли вартість скрапленого газу десь не перевищувала 40% від вартості 95 бензину, то воно дійсно було альтернативним бензину паливом. Було вигідно їздити. Якщо взяти до уваги розхід газу та інші чинники, то ми визначали межу такої доцільності не більше 55%. Сьогодні ми маємо вже 63% від ціни. Є обмеження з паркування, зберігання автомобіля і безпеки самого автомобіля. Дуже мала частка споживачів цього газобалонного обладнання дотримується норм безпеки і проводить профілактичні і регламентні роботи на своїх установках. Тому у нас і є випадки, коли буквально машини вибухають на дорозі. Бо якщо бензин лише горить, то скраплений газ вибухає.
Зараз така ситуативна цінова політика – це не найгірше, що відбувається на цьому ринку. Бо з ухваленням закону 11416-д, де цей оброк чомусь назвали “авансові внески з прибутку”… Наприклад, ви купуєте холодильник, його немає в наявності, ви платите аванс, потім він приходить і ви платите решту. Тут історія зовсім інша: продаєте ви пальне, не продаєте, продаєте багато, продаєте мало – все рівно з кожної АЗС ви мусите платити 60 000. Причому ці 60 000 грн, по-перше, не завжди дорівнюють навіть виручці, яка відбувається на деяких АЗС дрібних. З іншого боку ця сума не зараховується. Якщо ви переплатили, то вам прощають, якщо ви не доплатили, то вам донарахують. Тому я дуже скептично ставлюся до цієї назви про авансові внески. Насправді це не аванси, це оброк на ліцензію. І на сьогодні не зовсім дискаунтери в мережах готові віддавати свої заправки безкоштовно, аби тільки втримати їх на плаву під інші ліцензії, які можуть собі це дозволити. Якщо ви маєте 100 заправок, то вам простіше виживати, тому що одна заправка проливає шість кубів в день, інша проливає пів куба – в середньому виходить нормально. Бо якщо ви проливаєте менше двох кубів на добу сукупного пального, то ви вже працюєте в збиток. Будувати комунізм за власний рахунок на окремо взятій території можна, але недовго.
У нас часто оцей автогаз скраплений асоціювався з його російським походженням. Зараз, наскільки я розумію, вже ні. Але чи оцю частку, яку возили з Росії, повністю замістили? Чим її замістили? От який тут баланс зараз в тому газі, який у нас є на ринку?
Ці розмови про походження газу – це лукавство насправді. І MOL, і Orlen виробляють цей газ з російської нафти. Якщо ми веземо газ з Туреччини, чи з Румунії, чи з Угорщини, то в Угорщині можете на 100% вважати, що це російський ресурс, хоча він іде під знаком MOL чи, наприклад, в Польщі з Orlen. А які прикладені туди супроводжувальні документи до цього ресурсу – це вже інша справа. Оці всі розмови про російський газ, і що там треба перекрити, і там перекрити – це, здебільшого, недобросовісна конкурентна боротьба.
Про споживачів, які використовують газ у балонах.
На АЗС заправляти балони категорично заборонено з міркувань безпеки. Для цього повинно бути спеціальне обладнання і спеціальне місце. Це можуть собі дозволити лише дуже потужні компанії, які мають повний цикл злиття важких залишків з балонів, інспекція цих балонів, перевірка їх на герметичність, на запорну арматуру. Це дуже потрібна, але дуже невигідна справа з цими балонами, бо там більше клопоту, ніж доходу.
Пальне взимку точно буде
Що у нас на ринку нафтопродуктів взимку? Чи все буде гаразд з точки зору наявності, принаймні, пального?
З точки зору наявності воно точно буде. Все зроблено, щоби дрібні АЗС із низькими цінами зникли з території України. Тобто йде процес примусової монополізації. Оце всі податки, оці всі закони 11416-д про авансові внески… Йде мова про знищення малого бізнесу з ринку нафтопродуктозабезпечення. Оці всі новаторства насправді згенеровані і пролобійовані, можливо, навіть корупційним шляхом, якраз цими потужними мережами.