Історія України стає обов'язковим предметом для всіх – Тетяна Вакуленко про НМТ-2024

Історія України стає обов'язковим предметом для всіх – Тетяна Вакуленко про НМТ-2024

Під час національного мультипредметного тесту (НМТ) в 2024 році потрібно буде пройти вже чотири навчальних предмети – обов'язково українську мову, математику та історію України, і один з предметів на вибір. Про це в ефірі Радіо Культура розповіла очільниця "Українського центру оцінювання якості освіти" Тетяна Вакуленко. "Був суспільний запит на те, щоб історія України була одним з обов'язкових предметів", – сказала посадовиця.  Щодо строків проведення сесій і реєстрації на них, то їх оголосять щойно Верховна Рада затвердить відповідний законопроєкт. При цьому, НМТ будуть складати лише вступники. "Випускники, які не планують здобувати вищого світу в поточному році, можуть не складати таке тестування", – зауважила Тетяна Вакуленко. 

 

0:00 0:00
10
1x

Фото: Facebook. Міністерство освіти і науки України  

Історія України стає обов'язковим предметом для всіх

Національний мультипредметний тест 2024 року. Які його основні нововведення? 

Вже третій рік поспіль, замість традиційного зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО), для вступу наші абітурієнти проходитимуть національний мультипредметний тест (НМТ). Це буде комп'ютерне вступне випробування, в межах якого за одну сесію оцінювання потрібно буде пройти в 2024 році вже чотири навчальних предмети. Якщо в 2023 році потрібно було б обов'язково скласти українську мову, математику і один з предметів на вибір, то цього року це буде українська мова, математика, історія України, а також один з предметів на вибір. Предметів на вибір також дещо більше. Окрім біології, фізики, хімії, іноземних мов (англійська, німецька, французька, іспанська), можна буде обрати географію, а також українську літературу. А історія України стає обов'язковим предметом для всіх.

Чим НМТ відрізняється від ЗНО?

Найперше те, що тестування в один день з декількох предметів мають складати вступники. Звичайно, з точки зору тестології і з освітньої практики, було б правильніше складати один предмет в один день. Далі це тривалість самих тестувань. Якщо тест ЗНО тривав впродовж трьох годин, то тепер за чотири години потрібно буде скласти аж чотири навчальних предмети. Відповідно на один предмет учасники зможуть витратити до години часу. Звичайні тести ЗНО мають обов'язково відкриту частину, це такі предмети як українська мова, іноземні мова, математика. Тут ми не можемо собі цього дозволити, адже тестування проводиться в комп'ютерному форматі. Плюс питання ще перевірки цих робіт. І загалом тривалість тестів не дозволяє дати можливість учасникам опрацьовувати, детально аналізувати певну ситуацію і описувати свої думки щодо цього. Для вступників тести також пропонуватимуться в комп'ютерному форматі. Це, напевно, ключова відмінність від попередніх років. Це дозволяє швидше отримати результат вступних випробувань. Раніше учасники очікували впродовж декількох тижнів. Тепер на екрані вони отримають кількість тестових балів за кожним блоком, щойно вони натиснуть кнопку "Завершити тест".

Те, що історія України повернулася до обов'язкових предметів. Чия це ініціатива?

Був суспільний запит на те, щоб історія України була одним з обов'язкових предметів. Також був запит на те, щоби проводити державну підсумкову атестацію (ДПА)  для всіх здобувачів повної загальної середньої освіти. І логічно, що в межах проведення ДПА, обов'язково потрібно було б перевіряти історичну компетентність учасників і учасниць. Водночас, рішення щодо повернення ДПА не знайшло себе цього року, тому що проводити таке оцінювання в нашій ситуації було б доволі складно. Тому від ідеї обов'язкової атестації, з огляду на війну, на цей рік відмовилися. А повернення історії України до переліку обов'язкових предметів НПТ знайшло своє відображення і невдовзі буде затверджено Верховною Радою. Сподіваюсь, що за цей закон проголосують. Щодо ініціативи, то зрозуміло, що було дуже багато істориків, вчителів історії, педагогів, які про це говорили. Також політики. І Міністерство освіти і науку України спільно з Комітетом з питанням освіти, науки та інновацій узгодили, що це правильно і це рішення ухвалили.

Відомо, що тести з історії України охоплюють період від XVI століття до сьогодення. Чому не брали раніше?

Це був компроміс. Ми розуміємо, що вступники перебувають у різних умовах. І якщо брати занадто широкий історичний період, то їм було б складно готуватися до цього тесту. Особливо коли ми говоримо про окуповані території, або закордон, де не всі підлітки можуть долучатися до уроків історії. Зрозуміло, що історична компетентність передбачає розуміння тяглості подій, розуміння причинно-наслідкових зв'язків між різними подіями, усвідомлення цілісної картини історичного плину. Тому це було складне компромісне рішення. Але воно швидше вимушене, ніж правильне.  

Географія нарешті повертається. Від кого йшла ця ініціатива? 

На тому, щоб проводити тестування з географії, наполягали не лише географи, а й ми. На жаль, ми не мали можливості минулого року проводити це тестування, тому що вже було ухвалене рішення. Цього року всі абсолютно погодилися з тим, що це важливий предмет і він має бути серед предметів на вибір майбутніх студентів.

Хто працює над створенням тестів?

Ми працюємо над створенням тестів, відповідно до технології, яка використовується в переважній більшості прогресивних країн світу, де є такі великі стандартизовані оцінювання. Для того, щоби ви отримали певне завдання на своєму екрані, воно "живе" багато місяців спочатку в головах авторів тестових завдань. Після того, як автор розробляє певне тестове завдання, воно обов'язково надається рецензентам, експертам, серед яких є науковці, викладачі, вчителі цього предмету. Вони аналізують, наскільки воно коректно сформульоване, наскільки варіанти відповідей правильно описані, наскільки вони не суперечать науковій теорії і сучасним принципам викладання. Далі ми обов'язково апробуємо це завдання. 10-класники, 11-класники його виконують і ми простежуємо так звані психометричні характеристики цього тестового завдання. Тобто це специфічні характеристики статистичні, які науково показують, чи це завдання є якісним, чи не містить воно вади. 

Передбачено, що НМТ будуть проходити лише вступники

Тестування цьогоріч складатимуть тільки ті, хто хоче вступати до закладів вищої освіти? 

Верховна Рада невдовзі буде розглядати законопроєкт, ініційований Комітетом з питань освіти. Текстом цього законопроєкту передбачено, що НМТ будуть проходити лише вступники. Випускники, які не планують здобувати вищого світу в поточному році, можуть не проходити таке тестування. Вони отримують свідоцтво про повну загальну середню освіту без результатів державної підсумкової атестації. Ця практика вже була. В перший рік поширення COVID-19 в 2020 році фактично була скасована обов'язкова ДПА для здобувачів повної загальної середньої освіти. І відтоді ще не було жодного року, коли б вона була обов'язкова.

Ми часто зустрічаємо оголошення про вступ у виші без НМТ. Як таке може бути?

Є певні заклади освіти. У 2023 році це були так звані творчі спеціальності, на які можна було вступати без результатів НМТ. Це було зафіксовано в нормативному документі. Це такі спеціальності, як артисти балету, хореографи, літератори, тощо. Вони могли вступати без результатів тестувань.

Літератори без результатів тестувань і без знання української мови?

Я впевнена, що філологи всі вступали з такими результатами. Але якщо спеціальність можна було умовно віднести до творчих, а є певний перелік таких, то можна було пройти на перший курс без результатів НМТ. 

Наступного року буде так само?

Мені складно про це говорити, адже правилами гри займається Міністерство освіти і науки, а наше завдання – провести тестування і надати відповідні результати учасникам. Все інше  – способи подання документів, які саме спеціальності потребують певних результатів, коефіцієнтів, тощо, все це буде відображено у відповідному документі.

В разі повітряної тривоги під час НМТ, яким буде алгоритм дій?

Практика двох років показала, що той алгоритм, який ми використовуємо, дієвий. Наразі ми не маємо жодних прикрих ситуацій щодо цього. Дякуємо Збройним Силам за те, що бережуть нас і наше небо. Власне, якщо лунає повітряна тривога, тест призупиняється. Всі учасники оцінювання разом з педагогічними працівниками переходять в укриття. Перебувають там до завершення повітряної тривоги. Якщо тривога недовга, то вони повертаються до виконання тесту. Якщо тривога довга (скільки саме, ще буде затверджено відповідним регламентом), то ми пропонуємо участь в додатковій сесії оцінювання. Нажаль, таким вступникам доведеться вдруге прибути до тимчасових екзаменаційних центрів і пройти оцінювання пізніше.

Цьогоріч такі вступники були?

Так. Цього року понад 500 вступників не змогли завершити оцінювання в межах основної сесії, але змогли це зробити в межах додаткової. І жодний вступник не пропустив оцінювання через повітряні тривоги. Наші працівники тимчасових екзаменаційних центрів в цьому дуже допомагали. 

Фото: Тетяна Вакуленко, "Освіторія"


Чи будуть осередки тестування за кордоном?

Ми однозначно плануємо проводити тестування в інших країнах. У 2022 і в 2023 роках ми мали 32 країни, де такі оцінювання проводилися. Це надзвичайно багато. Наразі ми ще не маємо актуальних домовленостей з нашими закордонними партнерами. Ми хочемо, щоб вони трохи від нас перепочили, адже вони по 20 змін проводили тестувань у себе. Їм потрібно теж трохи про нас забути для того, щоб наступного року знову нас підтримати і спільно ми будемо проводити оцінювання.

В яких країнах найбільше було осередків?

Найбільше осередків і учасників у Польщі, Німеччині, Чехії. Зокрема, у Польщі майже 7 тисяч учасників. Німеччина – теж майже сім тисяч. Чехія – до двох тисяч. Також надзвичайно багато учасників, до тисячі, в Австрії і Великобританії. Тобто в усіх цих країнах ми мали досить великі тимчасові екзаменаційні центри і проводили там оцінювання під час багатьох змін. Вони намагалися максимально дозволити всім охочим проходити тестування в цих країнах.

Учні з інших країн складали тестування краще чи гірше? 

Загалом статистика показує, що великих відмінностей в результатах учасників, які проходили тестування в Україні та за кордоном, немає. 

Чи можемо говорити про успішність тестування 2023 року? З яких предметів діти показали найкращі результати, з яких – найгірші?

Мені здається, що це, як порівнювати, гаряче з жовтим. Тому що різні предмети передбачають демонстрування різних компетенцій, різних знань, умінь, навичок, рішень. Тому мені завжди було складно порівнювати результати з української мови, з математики, або з історії України. Якщо говорити суто статистично, то ми бачимо, що результати з математики традиційно не високі. Тобто у нас значна кількість вступників, на жаль, мають низькі результати на тесті з математиків. 

Як ці результати покращити? Український центр оцінювання якості освіти сприяє цій ситуації?

Ми засвідчили такі проблеми у вивченні математики не лише результатом вступних тестів. У 2018 році було проведено основний етап міжнародного дослідження якості освіти PISA. І в 2019 році ми оприлюднили великий звіт щодо результатів цього всесвітньовідомого дослідження, якому довіряють майже всі країни світу, а також Світовий Банк використовує його для того, щоб аналізувати потенційну економічну спроможність країни через 10 років. У цьому звіті ми показали, що результати з математики були найнижчими. Там були ще результати з читацької та природничо-наукової грамотності. Ми надали певні рекомендації щодо того, як можна вдосконалювати, підвищувати ці результати. На жаль, не скажу, що ці рекомендації використовуються. Адже потім ми мали довгі роки Ковіду, тепер роки після повномасштабного вторгнення. А математика – це навчальний предмет, який дуже складно засвоювати дистанційно. Тому ті рекомендації, які ми надавали в 2019 році, а серед них, наприклад, оновлення стандарту з математики, навчання вчителів щодо нових методик і способів викладання, зараз є надзвичайно складними. Тому що ніхто і ніколи не навчить вас викладати математику в телефоні або в Вайбері. Відтак, якщо ми говоримо про загальну практику, то першим етапом має бути повернення до очного викладання і максимізація зусиль на тому, щоб вивчити базу.

Плануємо, що основна сесія НМТ розпочнеться у травні

НМТ-2024 можуть не складати вступники з тимчасово окупованих територій та територій, де ведуться активні бойові дії. Такі абітурієнти можуть вступати за співбесідою?

Це і в минулому році було, і в позаминулому. Це зрозуміла практика. На жаль, ми не можемо проводити тестування на територіях, які тимчасово захоплені агресором. Ми також не можемо гарантувати безпеку наших учасників і педагогів на територіях, де ведуться бойові дії. В цьому році ми не проводили оцінювання, зокрема, в Херсонській, Луганській і Донецькій областях. Таким вступникам для проходження НМТ потрібно виїхати в ті населені пункти, де тестування проводяться. Очевидно, що не всі це можуть зробити, тому що це може бути ризик для життя. Відтак Міністерство освіти ухвалило рішення про те, що такі вступники зможуть вступати без результатів НМТ.

Цього року були учні, які вступали за такою схемою?

Так, були. Однак Український центр не опікується питаннями вступу. Ми проводимо вступні випробування. Тому я не можу сказати, яка саме частка таких вступників. І в які саме виші вони вступали. 

А як змінилася кількість вступників? Школярів, які виявили бажання складати тестування, стало більше? 

У 2022 році ми мали понад 214 тисяч осіб, які отримали результати. А в 2023 році - понад 260 тисяч. Тобто абітурієнтів, які вирішили проходити НМТ, стало більше.

Коли розпочнеться основна сесія і реєстрація на неї?

Зараз рано ще говорити про терміни. Щойно буде відповідний закон і щойно будуть затверджені умови прийому, ми оголосимо графік проведення НМТ. Ми плануємо, що реєстрація буде на початку весни. Можете стежити за сайтом https://testportal.gov.ua, де вся актуальна інформація про вступні випробування розміщуватиметься. Щодо тестування, то ми плануємо, що основна сесія НМТ розпочнеться ще у травні.

Щодо процедури складання тестів. Знову будуть металошукачі?

Через брак коштів і з міркування економії, ні в 22-му, ні 23-му році ми не використовували металошукачі. Самі ми їх не можемо використовувати. Для цього ми залучали поліцію охорони. Але у 2024 році плануємо це робити і таким чином обмежувати кількість охочих використовувати мобільні телефони під час тестувань.

Але ж будуть люди, які намагатимуться якось обійти, принести якусь шпаргалку. Які санкції їх чекають?

Ми абсолютно одностайні в тому, що прозорість системи залежить від того, наскільки однаково всі проходять оцінювання. Використання мобільного телефону порушує принцип рівності і справедливості. Відповідно, ми будемо доволі жорстко, як і в попередні роки, поводитися з порушниками. Порушники будуть позбавлені права продовжити тестування і не зможуть взяти участь в наступній сесії оцінювань в поточному році. Цього року до 100 учасників ми вилучили з тимчасових екзаменаційних центрів. Потім багато батьків просили про поблажливість, говорили про мрії дитини, які руйнуються. Це все дуже прикро. Але свого рішення не змінюємо. Відповідно, вступникам раджу не націлюватися на такі варіанти. Натомість є ще майже весь навчальний рік для того, щоб готуватися і, важливо, цим часом скористатися правильно.

І основна порада, як підготуватися до НМТ?

Оскільки цього року тривалість тестування збільшується, вона буде викликом для багатьох учасників і учасниць, то найперше я б дуже радила відвідувати усі уроки у вашому закладі освіти впродовж всього навчального процесу. У вас має виробитися звичка довго бути в формі, довго тримати увагу, довго зосереджуватися і переключатися на різні предмети. Якщо ви 5-8 уроків щодня відвідуєте, то 4 предмети в межах 4-годинного тесту для вас проблемою не буде.