Логістика, відбудова інфраструктури та енергетика — пріоритети плану відновлення України — Милованов

Логістика, відбудова інфраструктури та енергетика — пріоритети плану відновлення України — Милованов

У швейцарському Лугано Україна презентувала план післявоєнного відновлення на суму понад 750 млрд доларів, який включатиме 850 проєктів для відбудови країни. Це велика програма не лише відбудови, а й загальної трансформації України та її економіки. В чому особливість цього плану? Які першочергові завдання? Про це в ефірі Українського радіо розповів президент Київської школи економіки, Міністр розвитку економіки (2019-2020), радник керівника Офісу Президента України Тимофій Милованов.

0:00 0:00
10
1x
Програма:
Ведучі:

Про план відновлення України 

Там є три найбільш важливі напрямки: логістика, відбудова житла і взагалі загальної інфраструктури для людей, зокрема шкіл та лікарень, а також енергетика. Вони потребують максимальних фінансів і мають бути паралельно впроваджені. 

Енергетика є важливою, тому що зима буде складною. Росія спробує поставити в дуже неприємні умови всю Європу, і через Європу нас, тому що ми сьогодні свою енергетику отримуємо через Європу. Але Росія буде тиснути вже зараз. Ціни на газ рекордні, і РФ не дає можливості Європі закачати газ у свої сховища. Ця проблема є, а Європа займає час для диверсифікації. Тому це один напрямок. Тут лідерство буде у нас енергетичних компаній і у Міністерства енергетики. Так і має бути. Там є купа питань до того, наскільки це все ефективно відбувається, але треба вчитися працювати через інституції. 

Щодо інфраструктури, то тут лідерство буде в Міністерства інфраструктури і Міністерства регіонального розвитку. Бо хтось пріоритетом бачить лікарні чи зруйновані школи, а хтось — міст через річку. 

Третім важливим напрямком є логістика, тому що якщо немає логістики, то немає торгівлі та експорту. Ми знаємо і про блокади портів, і про перевалку через залізницю, і на практиці це все дуже складно. 

Наразі сайт щодо відновлення України є оглядовим. Але під цим насправді є проєкти, їх опис, пріоритезація, критерії, за якими вони відбираються тощо. Ці документи були представлені учасникам форуму, і їм цікаво сфокусуватися на тих галузях, на яких вони розуміються. Наприклад хтось вивчає енергетику, а хтось дивиться на логістику. 

На практиці в таких проєктах мало хто розуміє все в цілому. Але є групи людей, які разом розуміють цей план. Хтось розуміє пріоритети й концепцію, a хтось більше спеціалізується на конкретній галузі. Наприклад, якщо взяти агро чи енергетику, то там є люди, які знають більшість проєктів в деталях. Водночас є Національна рада з відновлення України, де є наглядова рада, робочі групи і 24 напрямки, але є і секретаріат, який найбільш поінформований і компетентний. 

Про прозорість проєкту та адаптація плану відповідно до реалій 

Тут є певний парадокс. З одного боку, залучено тисячі експертів, є групи, в яких по 70 людей перебувають в ZOOM, і, на мою думку, навпаки забагато людей залучено. З іншого боку, досить часто документи готуються в останній момент, адаптуються та покращується. Серед експертів Київської школи економіки є внутрішній жарт, що фінальна презентація будь-якого плану в Україні — це завжди сюрприз, тому що кінцевий варіант ніхто не бачить, крім дуже маленької групи людей, які готують його в останній момент.  Але документ є живим, він змінюється й адаптується, і частково на цьому форумі є конструктивна і неконструктивна критика. Це нормально. Адже в результаті цієї критики і пропозицій будуть змінені і доповнені певні напрямки цього плану, тому він буде оновлюватися. 

Крім того, ситуація під час війни змінюється. І частина цього плану містить те, що називається Fast Recovery, тобто те, що потрібно відновлювати зараз. І це залежить від ситуації на фронті та бомбардувань, адже руйнуються нові об'єкти і змінюється цей план. Тому документ живий, і він буде постійно оновлюватися.

Чого мені не вистачає в документі — це те, яким чином будуть ухвалюватися рішення. І тут потрібно, щоб і наші бюрократії та політики, і європейські все-таки перейшли до конкретики в плані того, хто буде ухвалювати рішення, за якими принципами і як саме отримати гроші на конкретний проєкт.

Що обговорюватимуть на другій частині форуму 

Сьогодні є дві панелі, які пов'язані з процедурними речами. Йдеться про координацію допомоги і плану відновлення від наших міжнародних партнерів. Це дуже важливо, тому що якщо немає механізму координації всіх наших партнерів, то ефективності буде не так багато. А там вже є своя конкуренція. Кожен хоче очолити, кожна країна або міжнародна фінансова організація хоче грати більшу політичну та економічну роль, і в них є своє бачення. І вони бувають різними. Відтак, йде боротьба думок. У кулуарах вона є досить насиченою. Це стандартний демократичний процес, але бажано, щоб він дійшов до якоїсь кінцевої точки, де буде чіткий, зрозумілий і дуже ефективний механізм координації. Після обіду запланований економічний форум, де більш детально будуть розглядатися чотири галузі: енергетика, цифровізація, логістика та економіка взагалі.

Про реформи та підзвітність щодо впровадження плану 

З САП ситуація досить конфліктна. Вже більше року вона в підвішеному стані, і через це відбувається конфлікт між нашими партнерами і Україною. І це шкодить нам усім. Я сподіваюсь, ця ситуація буде гідно вирішена найближчим часом, тому що це реально виглядає недобре.  Але є й інші елементи, де відбувається політизація процесу. І нам дуже важливо навчитися мінімально політизувати процес. Тому що ставки набагато вищі, ніж політичні амбіції певних внутрішніх і зовнішніх гравців. 

Відтак, дуже важливо, щоб реформи описувались в конкретних  результатах, а не в персоналіях. Якщо ми говоримо про корупцію, то тоді треба чітко говорити, що найбільші корупційні ризики там, де відбуваються закупівлі, тобто там де будуть контракти на відбудову. І тоді нам потрібні принципи, скільки кілометрів доріг, які мости мають бути відновлені, які лікарні побудовані, яке житло. І тоді ми можемо чітко перевірити, скільки грошей було витрачено і чи було щось побудовано чи ні, за якими цінами і за якої якості. Таким чином є прозорість та підзвітність. Звичайно, треба зробити певні органи та комітети разом з усіма партнерами, які фінансують це, для того, щоб була постійна робота зі спостереженням над тим, що відбувається з фінансами. І буде тоді конкретика. Отже, має бути максимальна конкретика щодо впровадження плану, максимальна підзвітність, максимальний аудит. 

Фото: Reuters 

Останні новини
"Це письменниця, яка промовляє до сучасного читача" — літературознавиця про Ольгу Кобилянську
"Це письменниця, яка промовляє до сучасного читача" — літературознавиця про Ольгу Кобилянську
Миколай Сєрга: "Культурний Десант розбиває міфи російської пропаганди за кордоном"
Миколай Сєрга: "Культурний Десант розбиває міфи російської пропаганди за кордоном"
"Криза поглиблюється, слово за Заходом". Панченко про поствиборчу Грузію
"Криза поглиблюється, слово за Заходом". Панченко про поствиборчу Грузію
"Гомін Out. Ексклюзив" на ютубі Радіо Промінь: найкраще з невиданого
"Гомін Out. Ексклюзив" на ютубі Радіо Промінь: найкраще з невиданого
Довгостроково політика Трампа щодо Китаю дуже вигідна Україні — Харитонов
Довгостроково політика Трампа щодо Китаю дуже вигідна Україні — Харитонов
Новини по темі
Україна відновить енергосистему досить швидко — Оржель
"До Запоріжжя треба ще доїхати" – Гетьман про ситуацію на фронті
"Ворог чітко повинен розуміти, що удари по енергетиці – це гра для двох". Омельченко про відсіч на дії Росії
Інвестиції підуть туди, де бізнес почуватиметься безпечно – Сухомлин про відбудову України
Зараз варто максимально вкластися у зниження енергоспоживання — енергоаудитор