Мобільний додаток

"Таксі лише для багатих?": експерти про тарифи, безпеку, захист своїх прав, якщо ви – пасажир

7.04.2021 р., 14:14

Антимонопольний комітет перевірить тарифи на таксі в Києві, які перевізники запровадити після обмеження роботи громадського транспорту. Про це у своєму фейсбуці написав голова Антимонопольного комітету Київської області Олексій Хмельницький. Як сталося, що ринок таксі з понеділка став героєм мемів в Україні, яка ситуацію із ринком таксі сьогодні, за яким принципом встановлюються ціни на перевезення та як служби таксі забезпечують безпеку під час перевезень Українському радіо розповів голова правління Української таксомоторної асоціації Андрій Антонюк. А адвокат, керуючий партнер адвокатського об’єднання "Атторнейс Юнайтед" Микола Голодняк пояснив, як захистити свої права, якщо ви – пасажир.

Чому ціни на таксі під час обмеження громадського транспорту карколомно зросли?

"Антимонопольний комітет нічого не перевірить і нічого не доб’ється, тому що 99 % таксі на ринку України в тіні. Де-факто їх не існує, тому що ці люди не є підприємцями, не внесені в реєстр тих, хто надає комерційні послуги. Де-юре ринку таксі в Україні майже не існує", – розповів Андрій Антонюк.

Він пояснив, що перевірка фактів різкого підвищення цін стосується таксі, які працюють через мобільні додатки: Uber, Uklon: "Але всі ці служби просто на своєму сайті говорять, що вони не є таксі, не є перевізниками і ні за що не відповідають. Люди не читають додаткову угоду, яку підписують, встановлюючи додаток, але там написано, що прав не має ніхто: ні пасажир, ні держава".

"В нас закон, що регулює ринок таксі, змінювався 25 років тому, коли таксі ще навіть по телефону не працювало, не те, що через інтернет-додатки. Тому закон варто  переглянути, визначивши долю таких диспетчерських служб, адже де-факто саме диспетчерська служба встановлює ціну на ринку", –наголосив Антонюк.

Експерт пояснив, що ситуація із карколомним підвищенням цін у Києві з 5 квітня, коли обмежили проїзд громадським транспортом, сталась тому, що майже ніхто не отримав перепусток. За словами Андрія Антонюка, це спровокувало шалений попит: "Цим дійсно скористались посередники – великі додатки –бо в них така бізнес-модель. Вони встановлюють в 2-5 разів вищу ціну, тому що 30-35 % собі забирають посередники в якості комісії з кожної поїздки. Й вони захотіли на цьому нажитися".

"Але ця модель не спрацювала, тому що українці вже звикли до таких ситуацій з цими сервісами. Щойно погана погода, затори чи якісь катастрофи і ціна збільшується в 5-7 разів. Тому я думаю, що майже ніхто з людей, які виставляли скріни, не поїхали за тими цінами. Й буквально на наступний день ці ж сервіси, які хотіли заспекулювати, знизили ціну і з сьогоднішнього дня все працює в звичайному режимі", – розповів експерт.

Окремо Андрій Антонюк торкнувся питання безпеки під час поїздок на таксі: "Перевізники самі забезпечують безпеку: якщо я працюю сам на себе – забезпечую її сам, якщо в службі таксі – там діє групова підтримка. Якщо щось стається, то в них є приховані кнопки, рації та інше. Таксист натискає кнопку і за дві хвилини під’їжджає 30-50 колег-таксистів. Адже професія небезпечна: інколи громадяни за невеличку касу можуть йти на злочин. Але такі випадки поодинокі".

Як захистити свої права, коли ви – пасажир таксі?

"Для себе варто розрізняти операторів, які надають інформацію про поїздку, так звані інтернет-платформи, та таксі, які мають ліцензію на перевезення пасажирів. Вимогою для отримання ліцензії є і наявність транспорнтних засобів, і перевірка транспортних засобів перед виїздом, і перевірка водіїв", –пояснив Микола Голодняк.

Адвокат наголосив, що, на жаль, більшість людей плутає ліцензійне таксі та інтернет-ресурси, які фактично надають послуги з адміністрування: "Більшість таксі, які займаються перевезеннями в Україні, не перебувають в ліцензійних компаніях. Вони укладають угоди з інтернет-площадками, де адміністратор надає погодження користувачів на отримання даного сервісу. Відтак адміністратор не несе відповідальності за будь-яку шкоду життю і здоров’ю, а лише надає інформацію замовнику про перевізника та поєднує їх контактами".

"Влаштуватися в таку інтернет-площадку може будь-яка особа, яка має посвідчення водія та транспортний засіб, без технічного огляду і так далі. А якщо взяти компанію, яка має ліцензію, там зовсім інші вимоги: відповідний стаж, технічний стан автомобіля. І там відповідальність несе юридична особа, яка надає таку послугу", – пояснив Голодняк.

Наостанок адвокат розповів, як варто себе поводити у випадку, коли ви потрапили в ДТП, користуючись послугами таксі: "Якщо це ліцензійне таксі, то пасажир є застрахованим. В такому випадку відповідальність несе юридична особа, яка надає таку послугу перевезення. Якщо встановлено, що винен у ДТП водій таксі, то все відшкодує юридична особа".

"Якщо ж користуватися додатками, які укладають угоду з фізичними особами, які мають власний транспортний засіб, то відповідальність несе та особа, з вини якої сталася ДТП. Тягар відшкодування заподіяної шкоди перекладається безпосередньо на пасажира. Моя порада, якщо ви скористалися з будь-якої з таких площадок і потрапили в ДТП – слід зафіксувати свою присутність в автомобілі. Тому що інколи патрулі, які виїжджають, фіксують лише учасників ДТП-водіїв і не фіксують пасажирів. І потім пасажирам дуже важко довести, що вони знаходились в цьому таксі", – порадив Микола Голодняк.

Він пояснив, що слід зробити скріншоти замовлення через сервіс і потім звертатися до інтернет-площадки, аби довести, що сервіс підшукав для вас саме ту машину, яка потрапила в ДТП, і вона робила перевезення.

Фото: pixabay

"Таксі лише для багатих?": експерти про тарифи, безпеку, захист своїх прав, якщо ви – пасажир

Новини по темі