Фейки, маніпуляції і вміння аналізувати: режисер Жирков про прем'єру вистави за Шекспіром

Фейки, маніпуляції і вміння аналізувати: режисер Жирков про прем'єру вистави за Шекспіром

Напередодні прем'єри вистави "Отелло/Україна/фейсбук" художній керівник Київського академічного театру "Золоті ворота" Стас Жирков та актор Орест Пастух в ефірі Українського радіо в програмі "Сьогодні.Вдень" розповіли, як пов’язати соціальні мережі і драму Шекспіра, щоб вийшла нова вистава із залученням глядачів.
 
То що ви такого намісили з назвою? 
 
Стас Жирков: Ну повна назва: “Отелло/Україна/фейсбук”, тобто вона така, довга.  Тут є автори. Це Павло Ар’є та Марина Смілянець, також там є трохи текстів Шекспіра, уривок з "Трьох товстунів" Юрія Олеші, є частки документального театру — ті інтерв'ю, які актори збирали на вулицях. Також там є історії акторів. Якщо чесно, це схоже на стрічку новин, яка є в інтернеті, або в соціальній мережі. Тут дуже важливо, що вся команда створювала текст. Це такий гіпертекст, метатекст, в якому є багато цитат, якоїсь гри. Хтось скаже, що це схоже на “95 квартал”...
 
О, господи, не говоріть, я це бачу щодня по телевізору.
 
Стас Жирков: Насправді, вистава найкраще символізує наш час тут і зараз. Тобто той весь фейковий простір, який є навколо нас, також є частиною цієї вистави. 
 
Якщо в нас стільки фейкового простору, нащо вам було його ще й виносити на сцену?
 
Стас Жирков: Бо театр не може бути осторонь цієї ситуації. Театр має вам вказати на це. Телебачення вам не скаже, що “дядя Вася” вам бреше з телевізора. Ми можемо тільки один одному це казати, а театр має просто сказати прямо: от ви зараз побачите величезний фейк і буде круто, якщо ви повірите в нього, а потім зрозумієте: а ні, це ж фейк. І на цьому прикладі ви зможете аналізувати. Найважливіше — аналізувати. Ми не вміємо аналізувати і в тому є наша проблема. 
 
Пане Орест, що ви взагалі в цій виставі робите, якщо це суцільний фейк?
 
Орест Пастух: І творимо фейк, і його викриваємо. Ми виступаємо в різних іпостасях, тому там немає чіткої структури. Ми виступаємо від різних верств, зрештою, від тих, хто сьогодні формує соціум. Стосовно того, що зараз дуже часто розмовляють, що: от ви там ставите Шекспіра, але це не Шекспір і його там немає. Я думаю, що ми ще будемо слухати такі претензії в свою сторону, але є два моменти. 
 
По-перше, для кожного режисера п'єса — це тільки привід, щоб поставити виставу. Цей привід в нас, власне, є. По-друге, саме в цій п'єсі Шекспіра тема фейку, інформаційної маніпуляції власне і є. 
 
Але ви її по-іншому трактуєте.
 
Орест Пастух: Але тема ж використана. 
 
Стас Жирков: Мені здається, що в Отелло є величезний відсоток тієї інформаційної маніпуляції. Зараз ми стоїмо на цьому порозі. Нами маніпулюють кожного дня і використовують соціальну мережу, телебачення і так далі, щоб нами маніпулювати. Тут дуже важливо, не повірити, що та хустка, не є саме тою хусткою. Ще дуже важливо сказати, що поряд з фейковими речами, там є дуже документальні і справжні тексти. Тому відрізнити, де фейк, а де справжній текст, дуже важко, так само, як і в нашому житті зараз.
 
Скільки вам залишилося до прем'єри?
 
Стас Жирков: два дні. Сьогодні, завтра і післязавтра вже прем'єра. 
 
Гаразд, давайте тоді запрошувати людей на виставу і вже конкретно казати, куди йти і в які дні.
 
Стас Жирков: Це театр Золоті ворота, це 24, 25, 27 і 28 січня, але здається, що квитків вже немає. Здається, на 8 також немає, тож шукайте квитки в просторі і простір вам відповість вдячністю. 
 
Слухати повну версію.
 
На фото: репетиція вистави, джерело: фейсбук-сторінка театру "Золоті ворота"