Лише керівник ТЦК накладає штраф за порушення мобілізаційного законодавства ― адвокат

Лише керівник ТЦК накладає штраф за порушення мобілізаційного законодавства ― адвокат

Притягнення до адмінвідповідальності та накладання штрафу за порушення правил військового обліку, мобілізаційного законодавства "трохи схоже на процедуру розгляду справи в суді", стверджує адвокат Роман Кичко. Специфіка цих штрафів у тому, що їх може накласти тільки керівник ТЦК і в приміщенні ТЦК. "Умовно він виступає як своєрідний суддя", ― каже Кичко. Зараз цей штраф для фізособи ― 17 тисяч грн. До того ж 17 тисяч треба подвоїти, якщо людина не сплатила штраф упродовж 15 днів, зазначає адвокат. І пояснює: "Якщо ви колись порушували ПДР в автофіксації і не сплатили розмір штрафу за постановою, то сума подвоювалася після спливу 15 днів. Тут усе аналогічно".

0:00 0:00
10
1x
Програма:

 

Ілюстративне фото АрміяInform

 

"Штрафи має накладати лише керівник ТЦК і в приміщенні ТЦК"

До 16 липня 2024 року всі військовозобов’язані в Україні повинні були оновити облікові дані. Від того моменту ― інший відлік, і почали з’являтися штрафи. Які особливості накладання штрафів з урахуванням нового законодавства щодо мобілізації?

Притягнення до адміністративної відповідальності та накладання штрафу на військовозобов’язаних трохи схоже на процедуру розгляду справи в суді. Специфіка цих штрафів полягає у тому, що їх може накласти тільки керівник ТЦК і в приміщенні ТЦК. Умовно він виступає як своєрідний суддя у цій справі, розглядає матеріали, які стосуються можливої винуватості особи, розглядає докази та ухвалює постанову про притягнення до адмінвідповідальності. Тобто це не працівники поліції чи суду ― ніхто, крім начальника ТЦК, не може накласти цей штраф. Так передбачено Кодексом України про адміністративні правопорушення. Поряд із цією специфікою застосовують і загальні норми ― вимоги до складання протоколу, до постанови, можливість накладення стягнення тощо. Адже людина може захотіти потім цей штраф оскаржити, тому діють загальні норми щодо адміністративних правопорушень.

Повідомити належним чином ― це вручити цінний лист з описом та з повідомленням про вручення

Чи має право керівник ТЦК розглядати справу без громадянина, який притягається до відповідальності?

Будь-яке законодавство у принципі забороняє розглядати справу без участі особи, бо це порушення її права на захист та низка інших порушень. Це може мати наслідком навіть скасування такого рішення. Саме тому суди до останнього не розглядають справи без участі позивача. Протокол не складається у разі, якщо особа була належним чином повідомлена та є для цього докази, тобто людина не з’явилася без поважної причини. Отже справа про накладання адміністративного стягнення завжди розглядається у присутності особи. І є примітка: справа може розглядатися без присутності особи, якщо наявні матеріали про безперечні докази, що особа була належним чином повідомлена і не з’явилася без поважних причин. Належним чином повідомлена – означає вручення цінного листа з описом та з повідомленням про вручення ― людина прийшла на пошту, розписалася, що вона отримала повідомлення: в таку дату, в такому приміщенні "буде розглядатися справа про притягнення вас до адміністративної відповідальності". Якщо людина прийшла на пошту, розписалася і не з’явилася без поважних причин, то це матиме наслідком розгляд справи без її участі. Якщо людина захворіла, це вважається поважною причиною неявки. Дуже багато практики було з приводу того, що працівники ТЦК повідомляють людину про розгляд справи у якомусь месенджері. Суди завжди говорять, що це неналежне повідомлення, бо неможливо довести, що людина отримала це повідомлення.

Наскільки я розумію, законодавство зараз дозволило розглядати ці справи фактично без громадянина?

Саме тому ці штрафи за наслідками і скасовують. Те, що внесли певні перехідні положення, примітки до цих статей, не означає, що загальні норми Кодексу України про адміністративні правопорушення не застосовуються. Тобто якщо норма про повідомлення цінним листом з описом завжди існувала, то тут вона також застосовується. З цього приводу вже є судова практика, наприклад, якщо людина взагалі не знала, що розглядається справа, а потім їй на пошту приходить постанова ― це одна з підстав для її скасування. Чому деякі працівники ТЦК роблять справи з порушеннями ― це питання. У наслідку постанови скасовуються судом.

Якщо повідомили належним чином і людина прийшла до ТЦК, як далі відбувається процес?

Можливість не складати протокол прописна у тому разі, якщо людина погоджується зі своєю винуватістю у вчиненні адміністративного правопорушення. Якщо у процесі розгляду справи людина оспорює, що вона вчинила правопорушення, протокол має бути складений. А взагалі, і протокол, і постанова стосуються права людини на захист. По-перше, людина має право на правову допомогу, тож варто скористатися послугами адвоката або юриста. По-друге, пояснення ― це також право на захист. Якщо людину притягують до відповідальності, вона має право відстоювати свою позицію і надавати свої докази. Це умовна змагальність. Якщо у людини не беруть пояснення, зауваження, не дають можливості скористатися послугами адвоката ― це порушення права на захист та одна з підстав, яка потім може мати наслідком скасування постанови.

17 перетворюється на 34, якщо людина не сплатила штраф упродовж 15 днів

Який розмір штрафу на сьогодні та як він змінюється, якщо особа не сплатила штраф вчасно?

Раніше цей штраф був значно менший ―1500 грн, зараз це безальтернативно ― 17 тисяч грн. Тому що з’явилася нова частина статті 210 та 210-1 щодо порушень правил військового обліку та мобілізаційного законодавства. Там є нова частина, яка передбачає: якщо порушення вчинене в умовах особливого періоду, тобто воєнного стану, то штраф становить 17 тисяч і вище для фізичної особи. Але це не завжди може бути 17 тисяч, якщо людина його не сплачує. Наприклад, штраф наклали, людина про нього не знала і не сплачує протягом 15 днів, тоді ТЦК передає ці матеріали про адміністративне стягнення до виконавчої служби, тобто до примусового стягнення штрафу, до того ж штраф подвоюється. Мало хто про це знає, але це існувало завжди. Якщо ви колись порушували ПДР в автоматичній фіксації і не сплатили розмір штрафу за постановою, то сума так само подвоювалася після спливу 15 днів. Тут усе аналогічно. Тобто 17 треба помножити на два, якщо людина не сплатила штраф упродовж 15 днів.

Не може бути загальної фрази "штраф за порушення правил військового обліку"

Чи накопичуються штрафи?

Якщо ми беремо статтю щодо порушення правил військового обліку, то таких правил багато: уточнити дані протягом 60 днів, стати на облік за новим місцем ВПО, повідомити про зміну персональних даних тощо. Специфіка в тому, що посадова особа ТЦК має конкретно зазначити, за яке правило накладено штраф. Тобто не може бути загальної фрази "штраф за порушення правил військового обліку", це незаконно. Має бути конкретне правило з посиланням на пункт, статтю тощо. У тому зв’язку, що правил військового обліку багато, і кожна постанова стосується порушення іншого правила військового обліку, то штрафів може бути декілька. Постанови окремі та за окремою процедурою у разі несплати штрафу – вони надсилаються виконавцю, тому штрафи будуть окремі. Їх може зібратися 5-6, наприклад.

Штраф має бути старого розміру

У мене є така інформація, що деякі військовозобов’язані оновили дані, зокрема в електронних реєстрах, але все одно отримали штрафи. На яких підставах?

Найчастіше це трапляється, коли людина приходить в ТЦК для чогось, наприклад, оформити відстрочку. І це зручно, бо людину не треба викликати, на місці розглядається справа і ухвалюється штраф. Інша справа, що в багатьох випадках ці штрафи не зовсім законні, тому що людина оновила дані, тобто виконала вимогу закону, встановлену з 16 травня, ТЦК намагається оштрафувати людину за щось, що було вчинено до 16 травня. Раніше людей за станом здоров’я знімали з військового обліку, тож фактично особа не перебувала на обліку. До початку війни це мало кого турбувало, а потім стало зрозуміло, що багато людей зняті з обліку й не закріплені за жодним ТЦК. І ось людина приходить оформити відстрочку, в ТЦК бачать відмітку, що її знято з обліку, і повідомляють, що це порушення. Але, по-перше, це порушення вчинене до нових змін, а по-друге, якщо людину знято з обліку, то у нас немає чітких строків, протягом яких вона має стати на облік. Те ж саме стосується розміру штрафу. Поширені випадки, коли ТЦК намагається штрафувати на новий розмір штрафу за те, що людина не стала на облік. Незважаючи на те, що цифра 17 тисяч з’явилися після 16 травня, вони штрафують за порушення, вчинене до цієї дати. А це незаконно, тому що загальні норми Кодексу про адміністративні правопорушення говорять про те, що не можуть застосовуватися ті норми, які погіршують становище особи. На жаль, ТЦК це роблять, і вже поширена судова практика, коли суди ці постанови скасовують і зазначають, що не можна було штрафувати людину на 17 тис. грн за порушення, яке було вчинене до 16 травня 2024 року. Штраф має бути старого розміру.

"Без направлення людина не може пройти ВЛК"

Військовозобов’язаний повинен проходити ВЛК щороку. У якому випадку можливий штраф?

У мирний час ВЛК має бути раз на п’ять років, а під час воєнного стану ― раз на рік. Але специфіка військово-лікарської комісії єдина ― це завжди має відбуватися за викликом, за направленням. Повістка на проходження ВЛК може бути, але перед проходженням комісії завжди буде направлення. Як правило, це аркуш А4 з фотокарткою та всіма даними військовозобов’язаного. Тобто ВЛК завжди проходять за направленням, без направлення людина не може пройти ВЛК, у неї не виникає цього обов’язку. Коли ТЦК намагається штрафувати особу, якщо вона нібито не пройшла ВЛК раз на рік, то, на мою думку, вони користуються необізнаністю людей у юридичному плані. І це незаконно. Не було направлення ― не виникло обов’язку з’явитися ― не може бути штрафу та адміністративної відповідальності.

Якщо на руках ніякого документа немає, то електронний обліковий документ із "Резерв+" ― це чинний обліковий документ

Якщо втрачено військово-облікові документи, це також штраф? І яким має бути цей документ на сьогодні?

Це окрема стаття, яка говорить про втрату військово-облікових документів. Тут також адміністративна відповідальність. Зараз у людей на руках безліч різних документів, які свого часу видавалися і вважалися чинними. Наприклад, військовий квиток радянського зразка. Немає конкретних норм, які б передбачали вигляд документа. Коли запроваджувався додаток "Резерв+", була постанова Кабміну №559, яка передбачала запровадження такого поняття, як електронний обліковий документ, який формується у цьому додатку. За логікою, облікові документи, видані до цієї постанови, мають бути дійсні, навіть радянського зразка. Можемо точно сказати, що тимчасове посвідчення та військовий квиток плюс-мінус не радянського зразка ― це 100 відсотків чинні документи. Якщо у людини немає облікового документа на папері, але формується цей документ у додатку "Резерв+", відповідно до постанови №559, то це повноцінна юридична заміна та альтернатива паперовому документу. Тобто якщо на руках ніякого документа немає, то електронний обліковий документ із "Резерв+" ― це чинний обліковий документ. Важливий момент: у "Резерв+" має бути сформований саме pdf-файл із qr-кодом, цей файл можна роздрукувати на А4, на ньому видно всі дані.

 Роман Кичко. Фото: facebook.com/roman.kychko

"Доступ до реєстрів ― це проблема ТЦК, а не військовозобов'язаного"

ТЦК бачить багато документів з електронних реєстрів. Якщо військовозобов'язаний не надав якісь дані, але з реєстрів їх можна взяти, то це порушення чи ні?

Це нова примітка, яка з'явилася. Якщо в загальнодоступних реєстрах є дані про військовозобов'язаного, то штраф не накладається ― ні за порушення правил військового обліку, ні за порушення мобілізаційного законодавства. Але зрозуміло, що, по-перше, має функціонувати обмін реєстрами, а по-друге, ТЦК повинен мати бажання перевіряти реєстри. Із того, що я бачу, ніхто цим особливо не займається. Але офіційні особи заявляли, що доступ до реєстрів є, я навіть бачив офіційні відповіді різним організаціям від Міноборони, що обмін реєстрами працює. Оскільки ця норма закладена, то обов'язок і тягар довести, що не можна було отримати ці відомості, лежить на ТЦК, а не на особі, яка притягається до відповідальності. Тягар доведення правомірності дій лежить на особі, яка саме накладає адміністративне стягнення. Тобто якщо ТЦК каже, що відомості неможливо було взяти, вони мають це довести. Зараз є купа судової практики, коли накладають штрафи: не повідомив, що одружився; не повідомив про народження дітей, а це реєстр актів цивільного стану; не повідомив про зміну місця проживання або зміну роботи, а це податкова, ― і ТЦК накладає штраф. Людина приходить в суд, а він робить висновок: не доведено, що намагалися взяти відомості з реєстрів.

Ми з вами не відповідальні за ведення цих реєстрів. Якщо держава не змогла забезпечити обмін реєстрами, то відповідальність лежить на самих державних органах. Коли кажуть, що у нас немає доступу до якогось реєстру, то це не проблема військовозобов'язаного, він не має від цього страждати і не має бути притягненим до відповідальності. Це проблема самого ТЦК та державних органів, які мають забезпечити доступ до реєстрів.

Реєстр виконавчих проваджень ― відкритий і безкоштовний

Як дізнатися про шраф від ТЦК, щоб це не сталося в магазині, коли вже заблоковано картку?

Це проблемне питання. Деякі сервіси кажуть, що за певну платню ви можете у нас отримати інформацію про штрафи. Це половина правди, тому що про штраф за порушення правил військового обліку або мобілізаційного законодавства, якщо особу не було повідомлено і вона не отримала копію постанови чи протоколу, людина може дізнатися тільки тоді, коли штраф буде у виконавчій службі. Це означає, що не існує реєстру, до якого вносяться ці штрафи до моменту їх примусовго виконання. Тут йдеться вже про реєстр виконавчих проваджень, але він ― відкритий, тож будь-яка особа за своїми даними може туди зайти й безкоштовно отримати інформацію. Але підкреслюю ― тільки в тому разі, коли є примусове виконання штрафу, примусове його стягнення.

Чи багато оскаржують штрафів у судах станом на сьогодні?

Найпоширеніше ― люди оскаржують штрафи за порушення правил військового обліку: не повідомив, не уточнив, не взяли дані з реєстру. Людину штрафують ― і вона йде оскаржувати. Щодо статті про порушення мобілізаційного законодавства 210-1, то вона у більшості випадків стосується проходження ВЛК. Якщо ми говоримо, що людина відкрито відмовилась від проходження ВЛК, вона не була виключена з військового обліку і при цьому постанова складена коректно ― штраф буде, і суд його не скасує. Якщо людина відмовилась від ВЛК, а ТЦК штрафує її за повторюване правопорушення і не доводить, що до цього людина притягалася до відповідальності, то суд скасує цей штраф. Тому що накладення адміністративного стягнення було з порушенням процедури, адже людину штрафують за нібито повторюване порушення, якого вона не вчиняла.

"Якщо будуть штрафувати за одне й те саме порушення, я вважаю, що це незаконно"

За одне порушення можуть оштрафувати лише один раз чи кілька разів?

Наше законодавство забороняє притягувати до відповідальності двічі за одне й те саме порушення. Якщо говорити про кожне продовження воєнного стану, то ТЦК із принциповою позицією штрафуватимуть у межах кожного продовження мобілізації та воєнного стану. Якщо будуть штрафувати за одне й те саме порушення, я вважаю, що це незаконно.

Як можна оскаржити штраф, якщо минуло вже 15 днів, а особа про накладення штрафу не знала?

Якщо людина не знала з поважних причин ― її не повідомили про дату розгляду справи, не надіслали копію постанови і людина дізналася вже тільки з реєстру виконавчих проваджень ― то можна звертатися з позовною заявою про оскарження штрафу і паралельно просити поновити строк. Якщо людина доведе, що вона не знала про цей штраф, і суд переконається, що людина не була належним чином повідомлена, то суд стане на бік такої особи і поновить строк. Якщо людина користується для цього послугами адвоката, то вона має право вимагати, щоб їй це відшкодували.

Якщо людина не стала на облік, то правопорушення не закінчене на даний момент

У яких випадках суд може зменшити розмір штрафу, наприклад, із 17 до 5 тисяч грн?

Думаю, це стосується справ, де мав накладатися менший розмір штрафу, а наклали більший. Адже нормою встановлено 17 тисяч, його не можна зменшувати. Існує ще таке поняття, як закриття провадження по справі за малозначністю діяння. Якщо людина розкаялася, і суд вважає, що це не дуже серйозне правопорушення, то він може закрити цю справу і не накладати штраф. У згаданих випадках, підозрюю, був призначений некоректний розмір штрафу, тому суд застосував коректний розмір.

Якщо правопорушення справді було, але минув рік?

Це триваюче правопорушення. Якщо людина не стала на облік, то правопорушення не закінчене на даний момент. Якщо людина не повідомила свої дані, тут важливо, що саме прописується у постанові. Чи коректно ТЦК пропише час і місце вчинення правопорушення? Якщо ТЦК не зазначить дату правопорушення, час і місце, то це вже є підставою для скасування штрафу. Тому що протокол в такому разі некоректний.

Жінки-медики ― це такі ж військовозобов'язані особи

Чи оштрафують жінок-медиків, які не стали на облік?

Жінки-медики ― це такі ж військовозобов'язані особи. Якщо вони не стали на військовий облік, це правопорушення. Якщо ТЦК доведе, що обов'язок не було виконано, складе коректно постанову, дотримається усіх вимог щодо розгляду цієї постанови, то штраф може бути накладено.

Загальні рекомендації для військовозобов'язаних

Оскільки ми живемо у складний час, раджу кожному взяти за звичку перевіряти реєстри виконавчих проваджень. Сподіватися на те, що вам прийде копія постанови, на жаль, не завжди можливо. Тому ― реєстр у вільному доступі, варто періодично його перевіряти. А тим, хто думає, що він не заплатить десять штрафів ― і на цьому все, я б не радив цього робити. Тому що у нас існує адміністративна відповідальність, але існує і кримінальна відповідальність за ухиляння від мобілізації. Уповноваженій особі ТЦК, якщо вона побачить  п'ять несплачених штрафів, ніщо не забороняє звернутися до правоохоронних органів із заявою, що людина ймовірно ухиляється від мобілізації. А там уже слідчий буде вирішувати, чи підпадає це під ознаки злочину. Якщо вам надійшла постанова, яку ви вперше бачите і чуєте, одразу розумійте, що потрібно оскаржувати цей штраф.