"Несплата аліментів батьком 3 дітей дозволяє мобілізацію" та інші зміни до законодавства. Коментує адвокатка

"Несплата аліментів батьком 3 дітей дозволяє мобілізацію" та інші зміни до законодавства. Коментує адвокатка

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку" ухвалений, підписаний президентом, опублікований і набуде чинності 18 травня 2024 року. За новим законом всі зобов'язані оновити свої військові дані з 18 травня по 18 липня цього року. Законом створюються механізми, щоб зацікавити людей прийти на військову службу: передбачені пільги для військовослужбовців, наприклад, спрощення кредитування, зняття з них обов'язку сплачувати відсотки по кредитах. Перелік підстав для відстрочки став навіть більшим, ніж був, але тепер для кожної підстави з'являється додаткове "за умови, що", і це практично унеможливлює оформлення відстрочки. Підствавою для мобілізації стала тримісячна заборгованість батьком трьох дітей зі сплати аліментів. А сам факт наявності дружини з 1-ї і 2-ї групи інвалідності вже є підставою для відстрочки без будь-яких"за умови", передбачених в старому законі. Невирішеним залишилося право на альтернативну військову службу у зв'язку з релігійними переконаннями, гарантоване Конституцією, але не перенесене на рівень закону.  Про це в ефірі Українського радіо розповіла адвокатка Дар'я Тарасенко.

Також вона розповіла про те, чи мають право призвати військовозобов’язану жінку, які права на відстрочку мають опікуни та усиновителі; проаналізувала зміни, які стосуються бронювання роботодавцем та умови відстрочки для студентів.

0:00 0:00
10
1x
Програма:

Фото: 28 ОМБр ім. Лицарів Зимового Походу

Які принципові зміни є в новому законі?

Новий закон створює для ТЦК та СП інструменти, як отримати інформацію і принаймні спонукати людей прийти до ТЦК та СП для проходження повної процедури. Він створює такі механізми, щоб люди були все ж зацікавлені виконати свій обов'язок і повідомити ТЦК ТСП інформацію про себе. Також законом створюються механізми для того, щоб зацікавити людей прийти на військову службу. Крім того, зменшуються підстави для відстрочки від призову, відповідно, менше людей зможуть скористатися цими підставами, і більше людей зможуть бути залучені до військової служби.

Ви згадали механізми зацікавлення, які є в законі. В чому вони полягають?

Закон передбачає деякі пільги для військовослужбовців, наприклад, спрощення кредитування, зняття з них обов'язку сплачувати проценти по кредитах. Якщо зараз військовозобов'язаний добровільно виявляє бажання піти служити і приходить сам ТЦК та СП, то йому надають два місяці для того, щоб він зміг провести всю свою побутову підготовку, в разі потреби відвезти родину, в спокійному режимі зібратися і прийти служити.

Коли оновлять список діагнозів для обмежено придатних?

У людей є плутанина між двома законами. Це інший закон. Він набере чинності 4 травня, і він передбачає, що в нас не стане такого статусу, як обмежено придатний. Але того, що написано в законі, ще недостатньо для розуміння, а що взагалі це означає, і що робити цим людям. Бо основні зміни будуть в наказі Міноборони 402-му, який і регулює той самий перелік діагнозів. Насправді все значно складніше. Ми очікуємо, що орієнтовно 4 травня він вже буде. Наскільки мені відомо, він вже на фінальній стадії опрацювання. Міністерство охорони здоров'я теж задіяне в роботі над цим порядком. І я думаю, що коли набере чинності цей закон, приблизно тоді ж оновиться цей порядок, і відповідно, тоді вже з'явиться можливість проходити ВЛК за новими правилами.

Розкажіть про підстави для відстрочки.

Якщо коротко, начебто перелік підстав для відстрочки став навіть більшим, ніж був. Але якщо прочитати уважно, то для кожної підстави з'являється додаткове "за умови, що". І це "за умови, що" в більшості випадків просто унеможливлює оформлення відстрочки. Тобто, коли ми говоримо про потребу в постійному догляді, наприклад, з’являється "за умови, що": немає інших родичів першого, другого ступеню споріднення тощо. І от в більшості випадків, з якими я стикаюсь, це саме "за умови, що" позбавляє права на відстрочку вже за новим законом.

Ми зможемо про це говорити, коли буде оновлений список діагнозів?

Не пов'язані питання. Права на відстрочку існують в силу прямого припису закону. Якщо військовозобов'язаний відповідає тим умовам, які зазначені в 23 статті Закону "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", він має право на відстрочку. А його стан здоров'я – це інше питання. Ті, хто мають право на відстрочку, ті не можуть бути призвані без їхнього бажання, незалежно від того, що сказала ВЛК про стан їхнього здоров'я. І навпаки, якщо ВЛК сказала «непридатний», то таку людину ніяк не можуть призвати, незалежно від того, є у людини підстави для відстрочки чи немає.

Чи правда несплата аліментів батьком трьох дітей буде приводом до мобілізації?

Я за ці зміни двома руками за. Поясню, чому. Ми і раніше знали, що чоловік, який утримує трьох і більше дітей віком до 18 років, має право на відстрочку від призову. Але якщо це чоловік, який перебуває у шлюбі з матір’ю своїх дітей, питань не було. Якщо ж шлюбу не було взагалі, чи шлюб розірваний, необхідно було додатково підтвердити, що батько виконує свій обов'язок з утримання цих дітей. Наприклад, довідкою з виконавчої служби про відсутність заборгованості. Але є питання, а якщо, приміром, заборгованість 100 гривень, є право на відстрочку чи немає? Де оцю межу провести? Депутати цю межу провели. Тримісячна заборгованість. До трьох місяців допустима, вище – ні. Тому нічого кардинального не відбулось.

Чи є підставою для відстрочки  інвалідність другої групи у дружини?

Насправді, інвалідність дружини другої групи і першої теж – це той випадок, коли можлива ситуація, коли за старим законом підстав для відстрочки не було, а за новим виникне. Тому що за законом, який діє сьогодні і до 17 травня включно, інвалідність дружини першої другої групи буде підставою для відстрочки за умови відсутності інших працездатних осіб, які за законом зобов'язані її утримувати. За новим законом, коли ми говоримо про дружину 1-ї і 2-ї групи, оце "за умови" зникає. Тобто сам факт наявності дружини з 1-ї і 2-ї групи інвалідності вже є підставою для відстрочки без будь-яких"за умови".

Тому питання, а коли подавати. Якщо чоловік оформлює відстрочку зараз, то йому треба подати документи згідно чинного на сьогодні закону. Якщо чоловік розуміє, що сьогодні у нього підстав для відстрочки ще немає, а вона виникне 18 травня, то до 18 травня йому відстрочку не оформлять, більш того, можуть мобілізувати. Тому в кожній конкретній ситуації треба дивитись і приймати рішення, коли подавати. Але я нагадаю, правила військового обліку зобов'язують кожного, у кого є підстави для відстрочки, повідомити про це в ТЦК ТСП і подати відповідні підтверджуючі документи. Якщо ця особа розуміє, що і за старим законом право на відстрочку є, і за новим є, але дещо відрізняється пакет документів, які треба подати, варто подати зараз, але подати все: і за старими умовами, і за новими. Для того, щоб не було плутанини, на які формулювання орієнтуватись.

Коли краще подавати документи на бронювання: до 18 чи після?

Якщо ми коректно вживаємо термін "бронювання роботодавцем", то тут також відбулася зміна, на яку мало хто звертає уваги. За старим законом, сам факт наявності наказу Мінекономіки про бронювання є підставою для відстрочки. За новою редакцією закону, сам факт наказу Мінекономіки ще не є підставою для відстрочки. Додаткова ще має бути постановка такого військовозобов'язаного на спецоблік. Тому якщо наказ Мінекономіки є, а на спецоблік його не поставили, права на відстрочку не буде. І тому дуже важливо тим, хто зараз оформлює відстрочку по бронюванню, відстежити, щоб вся процедура була здійснена до кінця, і чоловіка дійсно поставили на спецоблік. Інакше є ризик мобілізації незалежно від бронювання. Насправді процедура бронювання – це сфера відповідальності роботодавця. Роботодавці мають, крім того, що вони отримали наказ Мінекономіки, повідомити ТЦК ТСП по кожному конкретному заброньованому працівникові, що є таке бронювання. На практиці я часто бачу випадки, коли роботодавці цим нехтують, і потім маємо негативні наслідки.

Чи дійсно звільнитися з військової служби за сімейними обставинами за новим законом буде майже нереально? Наприклад, за необхідності здійснювати постійний догляд за дружиною з числа осіб з інвалідністю першої чи другої групи? Як довести цю необхідність, і хто за цією підставою буде точно мати право на звільнення?

Звільнення завжди було непростим питанням, і стане ще більш складним. Так само, як і з відстрочкою, начебто перелік залишився той самий, але з'являється по кожному пункті "за умови, що". З питань звільнення з'являється такі ж "за умови, що". Я зараз консультую військовослужбовців щодня, і майже кожному я кажу, після 18 травня ви звільнитесь не зможете, тому що новий закон вже цього не дозволить. Умови дуже жорсткі. Що стосується конкретно цієї ситуації по потребі в постійному догляді за дружиною з інвалідністю першої і другої групи, нічого не зміниться за старим законом. Хоча і по старому закону були проблеми, як підтвердити потребу в постійному сторонньому догляді. Особисто у мене є судовий спір з Кабміном з цього приводу. Ця  підстава по догляду завжди і була проблематичною і залишиться.

Є така думка, що особа, яка пройшла базову військову підготовку в 19 років, а така базова військова підготовка передбачена новим законом, в 20 може бути мобілізована, хоча до 25 років людина має право на відстрочку. Прокоментуйте.

В первісній редакції цього законопроекту, який прийняли в першому читанні, дійсно була норма про те, що після проходження базової військової підготовки чоловік одразу стає військовозобов'язаним. І це дійсно означало би, що одразу після проходження служби його можуть мобілізувати. Кінцева редакція містить іншу норму: з'явилась відповідна підстава для відстрочки. У хлопця, який прошов базову військову підготовку, хоча і став військовозобов'язаним, до 25 років зберігається право на відстрочку. Але я всіх застерігаю, не плутайте. Зараз не існує людей, які пройшли базову військову підготовку. Її ще немає. Не варто приміряти на себе це, наприклад, строковикам, які пройшли строкову військову службу, демобілізувалися зі строкової військової служби і тепер вважають, що до 25 років їх не будуть чіпати. На них це не розповсюджується.

Хочу ще раз уточнити, до 25 років можуть мобілізувати?

Так, тут ключовим є не вік, а статус: призовник чи військовозобов'язаний. Як правило, хлопець перетворюється з призовника на військовозобов'язаного в 25. Призовника не мають права призвати на військову службу за мобілізацією. Тільки військовозобов’язаного та резервіста. Але існують випадки, коли призовник може стати військовозобов'язаним раніше, ніж в 25. Наприклад, він відслужив строкову військову службу, після звільнення він вже військовозобов'язаний; або закінчив військову кафедру, склав присягу, отримав військовий квиток офіцера, він також військовозобов'язаний. Або ситуація абсолютно аналогічна, коли хлопець 18 років в ТЦК та СП проходив медичну комісію, і його визнали непридатним до строкової служби за станом здоров'я, він в цей момент став військовозобов'язаним. І його зараз можуть призвати на військову службу за мобілізацією.

Яка нині ситуація з жінками? Є категорія жінок, які зобов'язані стати на військовий облік. Чи далі їх мобілізують? В якому випадку?

Ті, хто мають медичну або фармацевтичну освіту, зобов'язані стати на військовий облік. А якщо стали на військовий облік, стали військовозобов'язаними. А якщо вони військовозобов'язані, на них розповсюджуються ті ж правила, що на будь-якого військовозобов'язаного. Відповідно, якщо ТЦК та СП бажає призвати, відмовитись неможливо. За новим законом чітко прописали: коли мова йде про призов жінок за мобілізацією, це відбувається виключно за їхнім бажанням. Військовозобов'язану жінку не мають права призвати, якщо вона не виявляє бажання служити.

Коли, згідно з новим законом, потрібно з'явитися в ТЦК обмежено придатним, чи їх викликатимуть поступово?

Це так само мова про інший закон, який набуде чинності 4 травня. В ньому немає обов'язку обмежено придатним кудись з'явитись. Формулювання підлягають повторному перегляду на предмет придатності. І це означає, що у ТЦК та СП з'являється обов'язок – протягом дев'яти місяців з моменту набрання чинності закону направити цю людину на ВЛК для того, щоб вже за новими правилами визначили, вона придатна чи ні.  Відповідно, обов'язок прийти і попроситись на ВЛК немає, є обов'язок піти на ВЛК тоді, коли ТЦК та СП направить про це повідомлення про необхідність з'явитися для проходження медичного огляду.

Поговорімо про можливості на відстрочку у студентів, молодих людей, які навчаються або будуть навчатися.

Станом на сьогодні норма залишилась така ж, як і була. Йдеться про навчання на денній або дуальній формі навчання в закладах вищої освіти або у професійно технічних училищах. Але з'являється умова: за умови, що чоловік здобуває ступень освіти, вищій за той, який він вже має. Що це означає? Якщо у чоловіка вже є диплом бакалавра, і зараз він навчається на магістра, він здобуває більш високий ступень освіти, і він має право на відстрочку. Якщо чоловік має диплом магістра за однієї спеціальності, а зараз навчається на магістра за іншої спеціальності, він здобуває не більш високий ступень освіти, ніж має. Відповідно, права на відстрочку у нього немає. При цьому жодних обмежень по спеціальності або по віку новий закон не містить.

Чи є зміни в питанні відстрочки для батьків дітей з орфанними (рідкісними – ред.) захворюванням?

Без змін. В цьому плані нічого не змінилось. Якщо є відповідний висновок ВЛК за відповідною формою, який надає право на отримання державної допомоги на таку дитину, то батько цієї дитини має право на відстрочку. Достатньо пред'явити цю довідку і свідоцтво про народження дитини.

Чи може бути альтернативна військова служба у зв'язку з релігійними переконаннями?

Насправді проблема не вирішена. У нас дійсно Конституція України передбачає, що якщо особа не може нести військову службу за своїми релігійними переконаннями, їй має бути запропонована якась альтернатива. Коли в нас не було повномасштабної війни, і ми говорили тільки по строково-військову службу, законодавство передбачало, якою може бути альтернативна служба, все це працювало. Законодавство про мобілізацію не містить такої альтернативи. Я бачу проблеми з цим в майбутньому. У нас можуть бути спори і в Європейському суді справ людини, тому що ми не дотрималися цієї вимоги і норму Конституції не перенесли на рівень законів.

Чи є право на відстрочку у опікунів і усиновителів? Чи було воно раніше?

Воно було і воно залишилось. Там дещо змінили формулювання, але ці зміни не суттєві. Отже, якщо чоловік усиновив дитину своєї дружини від попереднього шлюбу,то таке усиновлення права на відстрочку не дає. Мова йде тільки про дітей, які були позбавлені батьківського піклування, або були дітьми-сиротами. Грубо кажучи, це діти з дитячого будинку. Або коли йдеться про усиновлення дітей своїх загиблих родичів, наприклад. Таке опікунство чи усиновлення дає підставо для відстрочку за умови, що це опікунство-усиновлення оформлене саме на чоловіка. На того, хто хоче скористатися правом на відстрочку.