Екстериторіальність, оперативність, раціональність — як працюють сервісні центри МВС під час війни

Екстериторіальність, оперативність, раціональність — як працюють сервісні центри МВС під час війни

З початку повномасштабного вторгнення Росії до України робота сервісних центрів МВС України була або перенесеною з місць бойових дій в більш безпечні місця, або на невизначений час повністю закрилася. Але після стабілізації ситуації сервісні центри відновили свою роботу навіть там, де щойно відбулася деокупація. Як зараз вони працюють? Чи побільшало у них роботи? Про це розповість в сюжеті Наталія Парака.

0:00 0:00
10
1x

У територіальному сервісному центрі №3246, що на Київщині, багатолюдно. Біля кожного вікна черга. Але не настільки велика, щоби зіпсувати собі настрій. Воно й зрозуміло, адже більшість відвідувачів записуються онлайн, через електронну чергу. Тому приходять на визначений час. Можна, звичайно, записатися і безпосередньо в центрі, каже адміністратор територіального сервісного центру №3246 Микола Макаренко, який протягом дня є своєрідним розпорядником всього того, що відбувається в закладі. І якраз показує роботу центру зсередини:

"Хтось з релігійних міркувань не записується в електронну чергу, не має електронного ключа, хтось не вміє, хтось не хоче. Ті, хто має кнопковий телефон і хоче обміняти посвідчення 1992-93 року, приходять в центр, щоб записатися онлайн. Кажуть, що якщо треба, то запишіть мене онлайн безпосередньо в центрі"

У перші місяці війни сервісні центри Київщини, як і багато інших організацій, закрили свою роботу. Сервери було переміщено подалі від місць бойових дій. Вже через півтора-два місяці територіальні сервісні центри Київської області одними з перших повернулися до роботи. 

Серед важливих переваг для відвідувачів є екстериторіальність послуг та можливість отримувати послугу через додаток "Дія". Як змінилася робота сервісних центрів під час воєнного стану? Розповідає начальник територіального сервісного центру 3246 Дмитро Васильєв:

"Намагаємося надати послуги військовослужбовцям і тим транспортним засобам, які будуть задіяні у військових діях. Юридичні і фізичні особи віддають на благодійність свої транспортні засоби, які їдуть на фронт. Ми здійснюємо обмін посвідчення водія, які його втратили з тих або інших причин. Намагаємося їм допомагати в прискорені надання адміністративної послуги. Реєстраційні дії зменшилися в рази. Екзаменаційна діяльність також зменшилася, але не набагато. Люди повертаються з-за кордону з терміновими посвідченнями водія"

Найпопулярнішими послугами залишається отримання та обмін водійських посвідчень. Через два відкритих вікна на першому поверсі і ще одного на третьому поверсі відвідувачі подають документи на отримання чи обмін водійських документів. Тих, хто здав папери, через короткий час запрошують сфотографуватися, потім ще кілька хвилин просять зачекати. І заламінований документ на руках.

"Все раціонально і оптимізовано, щоб людина менше часу чекала. Прийом заяв ведеться з двох столів. Є талончики на певну годину. Ми беремо заяви в роботу від заявника. Викликаємо людей. Потім люди отримують заяву, звіряють свої дані, а потім ідуть фотографуватися. Чекають кілька хвилин і отримують водійське посвідчення". 

"Мене звати Олег. Я обмінював водійські права, бо вони в мене затерлися. Взяв талончик, підійшов, подав документи, оплатив офіційні платежі. На все витратив хвилин 15-20. Мені роздрукували заяву, сфотографували. Все сподобалося. Так потрібно працювати і надалі, всі на своєму місці. Я за місцем проживання прийшов".  

Якщо Олег, якого ви щойно чули, живе майже поруч із сервісним центром і вибрав його за місцем проживання, то Олександр із Запоріжжя. Приїхав провідати сім'ю, яку завчасно вивіз до столиці. У його посвідчення вийшов дворічний термін. З 2017 року кандидатам у водії почали видавати посвідчення на 2 роки. А потім, якщо водій не вчинив понад двох адміністративних порушень, він автоматично отримує постійне посвідчення. Наразі воно видається на 30 років. Тож Олександр із Запорізької області, знаючи про можливість обміняти водійське посвідчення у будь-якому сервісному центрі країни, вирішив скористатися перспективою у Київській області. 

"Мене відпустили, і я приїхав до сім'ї. Вирішив обміняти посвідчення, бо термін у два роки вийшов. Було одне порушення незначне. Тепер отримую постійне посвідчення на 30 років. Зайшов в інтернет. Вписав, який найближчий сервісний центр є. Туди і пішов. Зареєструвався онлайн." 

Чимало бажаючих поновити навіть дійсне водійське посвідчення. Зокрема з тих, хто виїздить за кордон. У європейських країнах українцям дозволили користуватися простроченими правами, зважаючи на війну у нашій країні. Згідно з відповідною постановою Кабінету міністрів, посвідчення водія, термін дії яких закінчився в період воєнного стану, продовжують діяти і по всій території України. Але багато хто все одно обмінює документи на останню версію посвідчення, де вже є особливі відмітки: група крові, можливий дозвіл на донорство. Про це каже начальник територіального сервісного центру Дмитро Васильєв:

"За кордоном без терміну дії недійсне посвідчення водія. І дійсне воно з правильним перекладом латиною. Ми до війни здійснювали на день 40-45 обмінів. На сьогодні це 60-70. Так як у нас були військові дії, то відтермінували на два роки посвідчення водія європейського зразка. Там є позначки щодо носіння окулярів водієм, яка коробка передач є: автоматична або механічна"

Владислав поки що лише мріє про посвідчення водія.  Він закінчив автошколу в Хмельницькій області. Здавати практичний іспит прийшов у сервісний центр Київської області. 

"Хочу дуже сильно отримати посвідчення водія. Буду намагатися здати іспит, щоби все вийшло. Я з Хмельницької області. Там проходив навчання. Зараз приїхав сюди. Мені тут подобається. Я тут навчаюся, тому вирішив саме тут скласти іспити. З другого разу. Зараз буду йти на практику. Інструктор сказав, що вже непогано виходить, тому можу йти пробувати здавати"

Це знову-таки про екстериторіальність. Немає значення, де ти закінчив автошколу, де зареєстрований, де прописаний, отримати водійські документи можна в будь-якому працюючому сервісному центрі. Можна навіть теорію скласти в одному сервісному центрі, а практику вже в іншому:

"Мені сподобався або інструктор, або автомобіль. Хочете сьогодні в нас, будете в нас складати. Можна через шість днів і в інший сервісний центр піти. Або навпаки, знову до нас повернутися. Прив'язки в цьому плані немає. Через п'ять днів, якщо ви в нас не склали, берете талончик і йдете в інший сервісний центр. Практика перескладається тричі. Якщо невдало, то людина направляється повторно на 40-годинний курс навчання водіння в автошколу. Тут є такі нюанси. Теорія складається безстроково і безлімітно. Скільки хочеш, стільки складаєш"

Адміністратор сервісного центру Микола Макаренко зазначив, що у працівників центрів є можливість перевірити всю інформацію щодо всіх потенційних водіїв та їхнього навчання в школі через національну  інформаційну систему. Вона працює.

"Приходить клієнт і каже, що я складав теорію в одному центрі. Я хочу у вас скласти практику. Беруться документи. Він бере талончик. Подає документи. Сплачує за послуги і отримує собі послугу. 

Всі автошколи, які на тимчасово окупованих територіях, ті, що залишилися на Херсонщині, в Харкові, вони зробили і віддали інформацію на 90%. Все є в базі. Проблема є лише з обмінами, тому що старе посвідчення не є у всіх базах. Це зовсім інша ситуація. Тоді ми передаємо на регіональні сервісні центри дані, бо вони відповідають за цей певний регіон, і таким чином шукають реєстри. Це є великою проблемою для людей. Особливо це стосується тих, хто має посвідчення з 1998 по 2003 рік. Тому що тоді не було копіювання інформації в бази. Якщо ж є вся інформація в системі, то обмін забирає до 40 хв часу максимум. Інспектор одразу перевіряє. 

Якщо все добре, то зразу бере документи на обмін. Якщо треба робити на якісь документи запити, то окремо беремо номер мобільного, щоб людина не гаяла час. Щойно готова її відповідь, то одразу телефонуємо. Все є в базах".

Читати також: Черги у 70 км, здорожчання доставки товарів вдвічі: як працюють автоперевізники

До речі, з липня 2022 року в Україні змінився алгоритм підготовки водіїв. Тепер навчання в автошколі розмежоване на два окремі етапи: теорію і практику можна здобувати в різних автошколах. Причому теорію можна навіть вивчати самому. Вона значно скорочена.

Після вдалого складання теоретичного іспиту в сервісних центрах МВС України повертаєшся в школу. Можна в іншу, де вже навчатимуть практичному водінню. Білети з теорії давно є у вільному доступі на сайті Головного сервісного центру МВС України. Тож перевірити свої знання можна, знайшовши там відповідний розділ і пройти тест на знання правил дорожнього руху. 

Микола Макаренко, демонструючи кабінет, де відбувається теоретичний іспит, зазначає, що багато з тих, хто не лінується тренуватися онлайн, успішно його складають. Хоча їм важче дається практика :

"Після появи білетів онлайн у вільному доступі люди з хорошою зоровою пам'яттю витрачають всього лише три хвилини на їх опрацювання. Вони автоматично їх "фотографують", знають кожну відповідь, якщо вони ще й до того ж тренувалися. Два-три питання, якщо будуть без картинок, то вони на них "зависають" на довше. 

Ті, хто з першого разу швидко здає тести, у них на практиці так не виходить. Вони тоді беруть додатково ще курси. Ті, хто впевнений в тому, що добре їздить, зазвичай теорію провалює. Бо він впевнений, що уже водій"

Насамкінець кілька підказок тим, хто склав теорію і готовий до практичного іспиту. Іван Винарський, адміністратор сервісного центру, який щодня приймає практичні іспити, розповідає, на що особливо звертають увагу інструктори при перевірці навичок керування: 

"Найголовнішим є підготовка до руху: пристібнутись, включити повороти, не переплутати передачу і не заглохнути. Бувають студенти неуважні, можуть не пропустити пішохода. Під час перелаштування на іншу смугу не пропускають транспортний засіб, який має перевагу у русі, який рухається своєю смугою. На все звертається увага: від психологічного стану до навичок керування. Необхідне ввічливе і нормальне ставлення одне до одного. Потрібно розказати, що ми будемо робити, пояснити маршрут. Можливо, є якісь запитання у студента. 

Коли людина впевнена і  розуміє, що їй потрібно виконувати, на 100%, я лише тоді здійснюю практичний прийом іспиту. Припустимо, нам потрібно виконати розворот. Мені важливо донести до людини саме цю інформацію. Щоб вона зрозуміла, що їй потрібно виконати і щоб вона прийняла рішення. Я озвучу спочатку команду "Підготуватися до руху!", а потім безпосередньо до виконання маневру, за кілька метрів, озвучу її ще раз. Треба зорієнтуватися, переконатися і виконати. Якщо незрозуміло, є можливість перепитати"

Фото:Наталі Параки