Обирай пісні. Визначай переможця

Як парламент та уряд "Укрзалізницю" рятуватимуть. Пояснює експерт

13.09.2021 р., 13:24

У Верховній Раді представили звіт Тимчасової слідчої комісії з питань перевірки та оцінки стану "Укрзалізниці", розслідування фактів можливої бездіяльності, порушення законодавства органами управління УЗ, що призвели до значного погіршення технічного стану підприємства. Комісія відзначила, що стан, у якому опинилося "Укрзалізниця", вже не дозволяє їй повною мірою виконувати свої основні завдання — перевезення вантажів та пасажирів. Тому Кабінет міністрів України погодив створення Антикризового штабу Укрзалізниці, одним з ключових завдань якого стане налагодження закупівель критично важливих матеріалів, які необхідні для стабільного функціонування галузі та проведення ремонтів. Які висновки ще оприлюднила ТСК і як досягнути реальних змін у компанії в ефірі Українського радіо пояснює директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.

Чи вплине звіт слідчої комісії на покращення роботи "Укрзалізниці"

Звіт ― це як діагноз стану системи, в якому вона зараз перебуває. Треба сказати, що є багато речей, які стосуються економічного стану Укрзалізниці, вказані точно. Хоча все це не було секретом для експертного кола. Я думаю, що основний наслідок звіту ―це вплив на ухвалення кадрових рішень, оскільки кадрова проблема там одна з головних. Зараз вже проходить ротація в наглядовій раді Укрзалізниці, яка є головним стратегічним органом, що керує підприємством. Також відбуваються зміни в менеджменті. Вважаю, що матеріали слідчої комісії стануть основою для тих питань, які варто ставити кандидатам на посади в Укрзалізниці.

Стосовно зловживань і корупційних діянь, то там має бути відповідна реакція правоохоронних органів. Роботу над цим звітом не припиняють, її будуть продовжувати надалі. Якщо дивитися на безпрецедентний інтерес до цього документу і те, що за нього проголосували в Верховній Раді, то очевидно, що він стане драйвером для змін на найбільш проблемних і корупційних ділянках, зокрема таких як державні закупівлі, де повністю потрібно змінюват процедури, бо боротися з корупцією лише за допомогою правоохоронних органів ― це не найефективніший шлях. Ефективний шлях ― це створювати такі умови, за яких корупція стане економічно невиправданою, де не буде надприбутків. Тому, я думаю, що цей звіт має лягти в базу тих змін, які відбудуться в компанії.

Читати далі: "Зростання якості призведе й до зростання цін" — експерт про зміни в "Укрзалізниці"

Про роботу наглядової ради "Укрзалізниці" та її обов’язки

Я вважаю, що наглядова рада "Укрзалізниці" в поточному складі не виконала ті обов’язки, що покладені на неї, бо вона не була готова до тих викликів, які перед нею з’явилися. 

Наглядова рада ― це орган, який контролює діяльність менеджменту стосовно важливих стратегічних питань. Він розробляє фінансовий план компанії, тобто основний документ, який затверджує наглядова рада. Він визначає напрямки генерації доходів, витрат і капітальних інвестицій. Він займається підбором кадрів, оскільки наглядова рада ініціює конкурси заняття цих посад. Крім того, він має надзвичайно широкі повноваження для контролю тими операціями, які здійснює "Укрзалізниця", зокрема державних закупівель на інших фінансових напрямків діяльності компанії. Це орган, якого акціонер, тобто Кабінет міністрів, уповноважує здійснювати контроль за менеджментом і визначати стратегічні напрямки діяльності. Однак ми бачимо, що всі ці напрямки провалили. Тому, безумовно, потрібно проводити ротації, слідкувати за тим, щоб у склад цієї ради входили професіонали, які чудово розуміють, у якому стані знаходиться "Укрзалізниця", і мають рецепти рішення цих проблем. Це можуть бути вітчизняні фахівці, хоча можуть бути залучені й іноземні, але всі вони мають розуміти, що виконувати свої обов’язки повинні в Україні, а не за її межами, як це було з поточним складом ради. Важливо, щоб вони звітували перед Кабміном і суспільством про ті результати роботи, яких вони досягли. 

Як що ви знаєте, то зараз ухвалили закон, за яким заробітні плати стають публічними. Я сподіваюся, що це буде ще одним чинником, завдяки якому суспільство зможе контролювати прибутки і вимагати відповідь, за що людям дають таку величезну зарплату, тобто вимагати звіт виконаної роботи.

Хто несе відповідальність за погіршення стану підприємства

У першу чергу  ― це відповідальність Кабміну, який призначає персональний склад наглядової ради, який підписує договори з її членами. Саме кабмін як колегіальний орган має контролювати ефективність діяльності ради. Результати звіту є поштовхом до дій на рівні Кабінету міністрів, який має провести необхідні зміни. Дуже давно про це говорять, тому, чому не було кадрових рішень  ― це питання, відповідь на яке має дати Кабмін. У членів наглядової ради є контракти, які досить складно розірвати. Ми бачили прецеденти з контрактами працівників державних банків та інших установ. Але з іншого боку не може бути ситуації, коли люди, які отримують такі величезні заробітні плати, бувають в Україні лише раз у кілька місяців. Тому Кабінет міністрів має підійти до цього кроку надзвичайно відповідально, адже ті зміни, які відбудуться в "Укрзалізниці" матимуть вплив на події ще кількох років. Отримати швидкий ефект тут надзвичайно складно, тому ми маємо розуміти, що навіть за умов правильних і адекватних рішень зараз, результат можна отримати за рік чи півроку, але не одразу. Там є проблеми, які накопичувалися не роками, а десятиріччями. Однак важливо, щоб ті люди, які прийдуть на посади, мали певний карт-бланш на реалізацію своєї політики. Дуже часто зміна менеджменту в "Укрзалізниці" і призводила до того, що навіть правильні зміни не доводили до кінця, а в результаті ми отримали УЗ у тому стані, в якому вона є зараз.

Про завдання, які стоять перед Антикризовим штабом

Є дуже багато питань, від яких залежить розвиток компанії, але вони виходять за рамки повноважень міністра інфраструктури, тому потрібно залучати інші міністерства, зокрема Міністерство фінансів України, Міністерство економіки. Також потрібне залучення бізнес спільноти, щоб оцінювати ті інновації, які обирає "Укрзалізниця".

Цей штаб ― це ще один орган, який має допомогти у вирішенні проблем. Якщо говорити про напрямки його діяльності, то  ― це створення фінансової моделі роботи компанії, зокрема виділення пасажирського напрямку в окрему компанію. 

Чи дійсно "Укрзалізниця" розділить пасажирські і вантажні перевезення

Ми маємо розуміти, що цей процес можна розділити на три складові. Перша ― це створення необхідної моделі, в якій важливим є залучення зовнішніх спеціалістів, які можуть оптимально організувати перевезення, які покажуть як правильно розрахувати собівартість перевезень. Другий етап ― це коли менеджмент має подивитися як це буде впроваджуватися. А далі вже необхідно на рівні нормативної бази, зокрема того ж законодавства про бюджет, проводити зміни на рівні актів Кабінету міністрів України.

Ця робота триває вже. Я сподіваюсь, що до кінця року ми отримаємо перші результати. Це одне з надзвичайно важливих рішень, яке потрібно було ухвалювати ще декілька років тому, щоб у фінансовій частині компанії, яка стосується пасажирських перевезень, було більше порядку.

Зазначимо, що за висновками звіту Тимчасової слідчої комісії щодо роботи компанії, за п'ять років роботи компанія "Укрзалізниця" втратила третину вартості основних фондів та близько 100 мільярдів гривень за вантажні перевезення через вплив олігархів.
 

Фото: facebook.com/Ukrzaliznytsia

Як парламент та уряд "Укрзалізницю" рятуватимуть. Пояснює експерт

Новини по темі