Лотереї, алкоголь та вечері у ресторанах: чи спрацювали б в Україні заохочення вакцинуватися, які працюють у світі?

Лотереї, алкоголь та вечері у ресторанах: чи спрацювали б в Україні заохочення вакцинуватися, які працюють у світі?

27 травня в американському штаті Огайо обрали першу переможницю лотереї серед вакцинованих на COVID-19. Нею стала 22-річна Ебігейл Бугенске з передмістя Цинциннаті, яка отримає один мільйон доларів. А переможець серед підлітків – Джозеф Костелло – отримав повну стипендію на навчання в коледжі. Прикладом штату Огайо користуються й інші штат США, а також й інші країни світу, які намагаються мотивувати своїх мешканців не зволікати із щепленням. Серед заохочувальних призів автомобілі, ліцензії на ловлю риби, безкоштовні алкогольні напої протягом місяця, вечері у ресторанах, бонуси на покупки та інше. Чи варто Україні також запровадити певні заохочення для активізації процесу щеплень від COVID-19 та чи спрацюють вони серед українців Українському радіо розповів психолог Ілля Ягіяєв.

0:00 0:00
10
1x

"Таким заохоченням знімається напруга і це ефективно, бо люди ставляться до цього, як до певної гри, розваги. Але проблема в тому, що багато людей вакцинуватися не хоче. У Сполучених Штатах вакцинація протікає надзвичайно ефективно: за статистикою одну дозу вакцини отримали 51 % населення, а повне щеплення пройшли 41,2 % американців. Тобто йдеться про 135 млн людей. Й коли процес вакцинації відбувається активно, то поступово відсотки доповзуть до тих, хто вже не хоче щеплюватися. І їх треба заохочувати", – розповів Ілля Ягіяєв. 

В Україні ж, на думку психолога, заохочення не могло би підвищити кількість бажаючих вакцинуватися, оскільки ми досі маємо занадто малий відсоток щеплених людей: "Це спрацювало б, лише коли в нас було б хоча половина людей вакциновано".

Проте, згідно з останніми соціологічними опитуваннями групи "Рейтинг", близько 37 % українців виступають за вакцинацію і ця цифра вища, ніж результати попередніх опитувань. 42 % заявили, що скоріше не готові зробити щеплення.

"Люди бачать, що вакцинація ефективна, бачать знайомих, друзів, близьких, хто вакцинувався і жахливих речей з цими людьми не сталося. Це людей переконує найбільше. Тому техніки, які зацікавлюють людей у вакцинації, починають працювати, коли ті, хто й так вакцинувався без всього цього, щеплення зробили", – пояснив Ягіяєв. 

Він підкреслив, що ті люди, які відповіли, що вакцинуються чи швидше за все вакцинуються, й так йдуть у центри, які зараз працюють у Києві, Львові та інших великих містах: "Вони роблять це без акцій, пива чи лотерей. А коли ці люди вже вакциновані, лишаються люди, які сумніваються чи взагалі не хочуть. І на них це може подіяти". 

"В нас вакцинують дійсно дуже повільно і ми сподіваємося, що це буде робитися швидше чи ефективніше. Зараз для того, щоб люди повірили і пішли щеплюватися, інструменти заохочення не подіють, треба дійсно налагодити дуже швидку вакцинацію", – заявив психолог.

Він пояснив, що успішний приклад США полягає в тому, що в якийсь момент там вакцинували мільйон людей на день, враховуючи, що загальна кількість населення складає близько 320 мільйонів осіб: "Це вражає і люди йдуть, оскільки бачать, що це можливо. Важливо, щоб вакцинація була ефективною і люди її бачили. Тобто поки люди не будуть бачити, що це відбувається дуже активно, будуть проблеми з тим, щоб вони погодились на щеплення".

Фото: pixabay